Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
16. marts 2012PolitikontoretRasmus Bøgh Johansen2012-0030-0598342624
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 445 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. februar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 445 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren forklare, på baggrund af artiklen ”Dansk poli-tis mørke hemmelighed” i BT den 24. januar 2012, hvorformodstandsmanden Christian Michael Rottbølls obduktionsrap-port og betjentenes forklaringer af, hvorledes han døde den. 26.september 1942 - ikke er tilgængelige for Christian MichaelRottbølls familie?”Svar:
Arkivloven, der regulerer offentlighedens adgang til arkivalier, hører underKulturministeriet, og Justitsministeriet har derfor bedt om en udtalelse her-fra. Kulturministeriet har i den forbindelse henholdt sig til følgende udta-lelse fra Statens Arkiver:”Statens Arkiver kan oplyse, at der ikke knytter sig særlige re-striktioner til sagen om Christian Michael Rottbølls død i arki-vet efter Statsadvokaten for særlige Anliggender eller i øvrigttil dette arkiv. Arkivet er tilgængeligt efter arkivlovens almin-delige regler ligesom alle øvrige statslige myndigheders arki-valier, der er skabt under den tyske besættelse af Danmark1940-45.Den konkrete sag er omfattet af bestemmelsen i arkivlovens §23, stk. 1, der fastsætter, at arkivenheder (f.eks. en sag), derrummer oplysninger om enkeltpersoners private forhold, er til-gængelige efter 75 år. Fristen på 75 år skal sikre den fornødnebeskyttelse af borgernes privatliv og personlige integritet.Som ”oplysninger om private forhold” regnes bl.a. helbredsop-lysninger, herunder lægelige dødsattester, medikolegale døds-attester samt obduktionsrapporter.Indtil 75-års tilgængelighedsfristen, jf. arkivlovens § 23, stk. 1,er udløbet, er de arkivalier, som omfattes af fristen, ikke umid-delbart tilgængelige. Adgang til at benytte sådanne arkivalierkræver en dispensation, som meddeles af rigsarkivaren, jf. ar-kivlovens § 31. Adgang til at søge dispensation tilkommer en-hver, jf. arkivlovens § 30, stk. 1.Statens Arkiver kan yderligere oplyse, at ansøgninger om di-spensation fra tilgængelighedsfristen på 75 år, jf. arkivlovens §23, stk. 1, imødekommes i sådanne tilfælde, hvor der i forbin-delse med en dispensation kan fastsættes vilkår, jf. arkivlovens§§ 40 og 41, der sikrer, at de hensyn, som betinger 75-års til-gængelighedsfristen, stadig kan varetages. Arkivlovens § 402
fastsætter som et generelt vilkår for benyttelse af ikke umid-delbart tilgængelige arkivalier, at benytteren iagttager tavs-hedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger i det materiale,han eller hun har fået adgang til. Der kan derudover fastsættessærlige vilkår for benyttelsen, jf. arkivlovens § 41, stk. 2-5.Vilkårene vil være afhængige af karakteren af de oplysninger,der søges adgang til, samt af den tilsigtede anvendelse af op-lysningerne.Arkivlovens § 30, stk. 3, giver mulighed for, at der ved be-handlingen af dispensationsansøgninger kan tages særligt hen-syn til, om ansøgeren er part i den sag eller har en særlig indi-viduel interesse i de oplysninger, der søges adgang til.Statens Arkiver kan i den forbindelse oplyse, at der tidligere ergivet arkivadgang til sagen vedrørende Christian MichaelRottbølls død i arkivet efter Statsadvokaten for særlige Anlig-gender.En ansøgning fra Christian Michael Rottbølls familie om ad-gang til sagen vil ligeledes med stor sikkerhed blive imøde-kommet.Det skal afslutningsvist bemærkes, at det er vurderingen, at detikke vil være hensigtsmæssigt at nedsætte den eksisterende til-gængelighedsfrist på 75 år for sager, der rummer oplysningerom enkeltpersoners private forhold. Det skyldes, at fristen erfastsat af hensyn til beskyttelsen af borgernes privatliv og per-sonlige integritet. Hertil kan det bemærkes, at en nedsættelsetil f.eks. 50 år vil medføre et behov for fastsættelse af særligelængere frister for særlige kategorier af oplysninger – f.eks.oplysninger om cpr-nummer – med en deraf følgende dels me-re bekostelig og dels mere omstændelig og uigennemsigtigadministration af arkivadgangen.”
Justitsministeriet finder på den foreliggende baggrund – herunder detovenfor anførte – ikke anledning til at iværksætte en særlig undersøgelseaf sagen.
3