Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1086998_0001.png
1086998_0002.png
1086998_0003.png
1086998_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. februar 2012ProcesretskontoretTina Bak Jensen2012-0030-0592356393
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 438 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. februar 2012.
Morten Bødskov/Dan Bjerring
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 438 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren i det omfang det er muligt at indhente ma-teriale herom, oplyse antallet af dødsboskiftesager der år-ligt behandles, hvilke advokater/advokatfirmaer der harsagerne, herunder hvordan de får dem tildelt, hvor megetderes fortjeneste samlet set har været henholdsvis fordeltpå advokat/advokatfirma, hvordan fortjenesten fordeler sigefter sager, herunder betydningen af boets størrelse og ar-bejdets omfang?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:”Domstolsstyrelsen har opgjort antallet af afsluttede døds-boskifter i følgende oversigt:

Afsluttede dødsboskifter opgjort for årene 2009, 2010

og for 1. halvår 2011

2009

55.906

55.184

17.08271912.29812.4206.8924.907860664722532010

55.660

55.096

16.72662512.18312.6806.6295.5516762650617411. halvår 2011

27.515

27.247

8.3353366.2015.5523.4083.08232211243322

Samlet antal dødsbo-

skifter

Dødsanmeldelser

Boudlæg § 18Udlagt til efterlevende ægtef.Uskiftet bo § 24Privat skifte § 25Forenklet privat skifte § 33og § 34Bobestyrerbo § 36Sluttet i øvrigtØvrige afgørelseskoder

Andre alm. dødsboer

Subsidiære afhøringer

Separate tvister

Styrelsen skal i den forbindelse gøre opmærksom på, atder i en række sagstyper inden for dødsboskiftesagerne ik-ke eller kun sjældent medvirker advokat ved behandlingenaf boet.Domstolsstyrelsen har i foråret 2011 foretaget en høring afskifteretterne om deres praksis vedrørende tildelingen af2
sager til autoriserede bobestyrere i bobestyrerboer, samtfastsættelsen af salær til bobestyrerne.Skifteretterne har i den forbindelse oplyst, at de tilstræberen ligelig fordeling af sagerne mellem bobestyrerne, idetnogle følger det forslag, som sagsbehandlingssystemet au-tomatisk genererer, medens andre fører en liste over, hvil-ke sager de enkelte bobestyrere tildeles. Såfremt en arvinganmoder om en bestemt autoriseret bobestyrer, følger nog-le retter en sådan anmodning.En del retter tager geografiske hensyn i forbindelse medtildelingen af en sag, ligesom nogle få retter tager hensyntil bobestyrernes personlige og faglige kvalifikationer,f.eks. detaljeret kendskab til skatteret.Skifteretterne fastsætter bobestyrerens salær på baggrundaf en vurdering af boets konkrete forhold. I den forbindel-se vurderes salærets rimelighed i forhold til blandt andetarbejdets omfang og den dermed forbrugte tid, det ansvarder er forbundet med arbejdet, boets størrelse og komplek-sitet samt resultatet af bobestyrerens arbejde.Skifteretterne indsamler ikke løbende statistiske oplysnin-ger om autoriserede bobestyreres salær, hvorfor det ikke ermuligt at oplyse det gennemsnitlige salær for en autorise-ret bobestyrer.Domstolsstyrelsen har ingen statistiske oplysninger omadvokaters bistand i de øvrige former for dødsbobehand-ling, herunder deres fortjeneste ved behandlingen af så-danne sager.”Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at bl.a. dødsboskiftelo-vens § 37 blev ændret ved lov nr. 221 af 21. marts 2011 om ændring afdødsboskifteloven og forskellige andre love (Revision af dødsboskiftelo-ven m.v.), der trådte i kraft den 1. juli 2011. Ændringen af bestemmelsenindebærer, at hvis den længstlevende ægtefælle ønsker, at en bestemt auto-riseret bobestyrer behandler ægtefællernes fællesbo og tidligere skilsmis-sesæreje, skal skifteretten i almindelighed udpege denne autoriserede bo-bestyrer. I andre tilfælde udpeger skifteretten i almindelighed den autorise-rede bobestyrer, som arvingerne ønsker. Retten kan endvidere udpege enbobestyrer, der ikke er autoriseret, hvis særlige grunde taler for det.Ved revisionen af dødsboskifteloven blev der endvidere indsat en prisop-lysningsregel i dødsboskiftelovens § 47, stk. 2. Bobestyreren skal herefterpå det første møde, og når der i øvrigt er anledning dertil, skriftligt oplysearvingerne om, hvordan salæret beregnes, og om muligt den forventede3
størrelse heraf. Bobestyreren skal endvidere oplyse om, hvilke øvrige om-kostninger der må forventes.Bestemmelsen svarer til, hvad der efter de advokatetiske regler gælder,hvis arvingerne antager en advokat til at forestå et privat skifte. Er det ikkemuligt at oplyse et fast vederlag, skal advokaten enten angive den måde,hvorpå vederlaget vil blive beregnet, typisk ved angivelse af timesats, ellergive et begrundet overslag. Bobestyreren vil endvidere som noget væsent-ligt have pligt til løbende at justere prisoplysningen, særligt hvis bobe-handlingen bliver dyrere end først ventet.Det forhold, at arvingerne tidligt i forløbet bliver gjort opmærksom på om-kostningerne ved boets behandling, kan efter Justitsministeriets opfattelsedels modvirke, at der senere rejses klager over salæret, dels anstifte arvin-gerne til så vidt muligt at nå til enighed for at undgå en forlængelse af bo-behandlingen med en dertil svarende forøgelse af salæret.At arvingerne har fået et overslag over det forventede vederlag til bobesty-reren, inden bobehandlingen påbegyndes, vil herudover give dem bedregrundlag for at vurdere, om de bør anmode skifteretten om at udpege en nybobestyrer, jf. dødsboskiftelovens § 37, stk. 5, eller om der bør klages overbobestyrerens beregning af salær, jf. dødsboskiftelovens § 68, stk. 2.Det er Justitsministeriets forventning, at prisoplysningsreglen i dødsboskif-telovens § 47, stk. 2, giver skifteretterne et bedre grundlag end hidtil for atvurdere, om det salær, som er anført i boopgørelsen, er rimeligt.Justitsministeriet er meget opmærksomt på spørgsmålet om niveauet forbobestyreres salær, og ministeriet vil derfor også fremadrettet følge udvik-lingen i størrelsen af bobestyrersalærer nøje.Justitsministeriet har i den forbindelse som et nyt tiltag ved brev af 5. ja-nuar 2012 rettet henvendelse til Domstolsstyrelsen med henblik på at sikre,at retterne er fuldt ud opmærksomme på deres tilsyns- og vejledningsfor-pligtelse vedrørende bl.a. autoriserede bobestyreres salær, herunder for såvidt angår arvingers muligheder for at klage herover.
4