Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. februar 2012ProcesretskontoretTina Bak Jensen2012-0030-0590356360
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 436 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. februar 2012.
Morten Bødskov/Dan Bjerring
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 436 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Vil ministeren vurdere, hvordan det ville være muligt forSkifteretten at følge rettens sager vedrørende dødsboskifteog konkurs således, at der blev åbnet op for en større ind-sigt i og kontrol med de omkostninger bobesty-rer/kuratorer angiver?”Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der sigtes til skifteret-tens adgang til at kontrollere de udgifter, som er forbundet med bobehand-lingen i de nævnte to sammenhænge.Justitsministeriet kan oplyse, at efter gældende ret er skifteretten både veddødsbobehandling og ved konkursbehandling pålagt en tilsynsforpligtelse iforhold til forvaltningen og administrationen af boerne. Arvingerne ogkreditorerne kan endvidere vælge at inddrage skifteretten i bobehandlingenved at indgive en klage. Herudover er skifteretterne i dødsboer pålagt enbegrænset revisionsforpligtelse i forhold til boopgørelserne.For så vidt angår dødsboer blev det gældende system med skifterettensinddragelse gennem et løbende tilsyn, klager fra arvingerne og en begræn-set revisionsforpligtelse indført ved dødsboskifteloven, jf. lov nr. 383 af22. maj 1996. Loven bygger på Skiftelovsudvalgets betænkning nr. 1270om skifte af dødsboer. Vedrørende behovet for offentlig kontrol i behand-lingen af dødsboer, anføres bl.a. følgende i afsnit 5 i de almindelige be-mærkninger til forslaget til loven:”Lovforslaget lægger op til en betydelig begrænsning afdet uforholdsmæssigt store arbejde med revision af de ind-sendte boopgørelser, der kendes i dag.…I bobestyrerboer vil en stikprøvekontrol ofte være til-strækkelig, således især hvor autoriserede bobestyrere harbehandlet boet og udfærdiget opgørelsen.Det foreslås samtidig, at skifteretternes løbende tilsyn un-der bobehandlingen begrænses til en kontrol af, at boernesbehandling fremmes behørigt, men således at skifterettenenten efter modtagelse af en klage eller ex officio om nød-vendigt har beføjelser til at skride ind.2
Klager over bobestyreren kan angå en afgørelse, bobesty-reren har truffet, herunder en nægtelse af at foretage et be-stemt skridt. Klager kan endvidere angå bobestyrerenspassivitet eller bobestyrerens pligter efter loven eller ad-ministrative forskrifter om bobestyreres virksomhed, her-under pligten til at behandle arvinger, legatarer, kreditorerog andre, der har med boet at gøre, på en måde, der svarertil den adfærd, der stemmer med god advokatskik.Arvingerne gøres således til den udfarende kraft i dennedel af kontrolsystemet.Alternativt ville det være nødvendigt at operere med etindberetningssystem. En løbende indberetningspligt villeimidlertid medføre overflødigt arbejde såvel for bobestyre-ren som for skifteretten i alle tilfælde, hvor bobestyrerenbehandler boet fuldt tilfredsstillende.”For så vidt angår konkursboer er skifterettens tilsynsrolle i forhold til bo-behandlingen blevet ændret ved lov nr. 396 af 30. april 2007 om ændringaf konkursloven (Hurtigere behandling af konkursboer).Efter lovændringen skal skifteretten således føre et skærpet og løbende til-syn med behandlingen af det enkelte konkursbo. Med henblik på, at skifte-retten kan varetage denne tilsynsrolle, er kravet til indholdet af de redegø-relser m.v., som kurator efter konkursloven skal afgive undervejs i bobe-handlingen, blevet skærpet ved lovændringen, samtidig med at skifterettener blevet adressat for disse redegørelser m.v.Jeg finder på den baggrund ikke umiddelbart grundlag for at tage initiativtil en ændring af reglerne på området.
3