Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1082295_0001.png
1082295_0002.png
1082295_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. februar 2012FærdselskontoretHanne Aagaard2012-0030-0580343721
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 426 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. januar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Morten Bødskov/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 426 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Er ministeren enig i behovet for flere og mere effektive vej-kontroller af lastvogne med henblik på at sikre lige konkurren-cevilkår i vejgodstransporterhvervet med hensyn til overhol-delse af reglerne for køre-/hviletid, miljøzoner, betaling af kør-selsafgifter, cabotagekørsel m.v.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan oplyse, at landets politikredse gennemførermålrettede kontroller af tunge køretøjer. Dette sker som oftest isamarbejde med Rigspolitiets tungvognssektion.Derudover foretages vejkontrol af tunge køretøjer i forbindelsemed almindelig daglig patruljevirksomhed.Politiets kontrolarbejde med tunge køretøjer består udoverkontrol med køre- og hviletidsbestemmelserne i kontrol af deøvrige bestemmelser, der gælder for tunge køretøjer. Dette om-fatter f.eks. reglerne for køretøjers indretning og udstyr, trans-port af dyr og farligt gods, cabotagekørsel, overlæs,særtransport, vejbenyttelsesafgift, miljøzoner, hvor dette er re-levant, samt tilladelsesforhold, hastighed og kørekortforhold.Det fremgår af de indberetninger, som Rigspolitiet indtil viderehar modtaget fra politikredsene, at politiet i 2011 gennemførte1.977 målrettede tungvognskontroller på vejene, hvorunder derblev kontrolleret 13.345 lastbiler.Ud af de 13.345 lastbiler var 2.548 af køretøjerne udenlandskekøretøjer, hvilket svarer til ca. 19 pct. af de standsede køretø-jer.For så vidt angår den fremadrettede tungvognskontrol er der ifinansloven for 2012 indgået en aftale om en styrket indsatsmod social dumping. Et af elementerne i aftalen er, at der af-sættes 10 mio. kr. årligt i 2012 og 2013 med henblik på at styr-ke politiets kontrol med cabotagekørsel.Cabotagekørsel er reguleret af Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang tilmarkedet for international godskørsel. Cabotagekørsel define-res som national transport for fremmed regning udført i en be-2
grænset periode i tilknytning til international transport i enværtsmedlemsstat. Reglerne administreres af Transportministe-riet, men håndhæves af politiet som led i især tungvognskon-trollen.Som led i udmøntningen af denne merbevilling er RigspolitietsNationale Færdselscenter i gang med at udarbejde det nødven-dige plangrundlag for den styrkede politimæssige kontrol påområdet, ligesom der vil skulle ansættes et antal medarbejdere.I forbindelse med oplæringen af de nye medarbejdere vil ogsåmedarbejdere fra politikredsenes færdselsafdelinger blive invi-teret til at deltage med henblik på opkvalificering. Herved for-bedres politikredsenes forudsætninger for at deltage i de mål-rettede kontroller, ligesom politikredsenes muligheder forblandt andet at gennemføre kontrol af cabotagekørsel uden forde målrettede kontroller styrkes.”Som det fremgår af Rigspolitiets udtalelse, foretages vejkontrol af tungekøretøjer i dag både som led i politikredsenes almindelige daglige patrul-jevirksomhed og som målrettede kontroller i samarbejde med Rigspolitietstungvognssektion. Der er således allerede i dag fokus på området, og somdet ligeledes fremgår af Rigspolitiets udtalelse, forventes indsatsen yderli-gere styrket i forbindelse med udmøntningen af den merbevilling på 10mio. kr. årligt i 2012 og 2013, som i forbindelse med finansloven er afsattil politiets kontrol med cabotagekørsel.
3