Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1087020_0001.png
1087020_0002.png
1087020_0003.png
1087020_0004.png
1087020_0005.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
29. februar 2012Det Internationale Kon-torSagsbeh: Steffen Dysted MattssonSagsnr.: 2012-0030-0582Dok.:335720
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 421 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. januar 2012.Morten Bødskov/Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 421 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”I forhold til den europæiske konvention om overførsel afDomfældte bedes ministeren redegøre for, hvor langt Danmarker med implementeringen af de nye regler vedrørende mulig-hederne for at sende kriminelle EU-borgere til afsoning i dereshjemland. Ministeren bedes i forlængelse heraf give sin vurde-ring af, hvornår de nye regler kan forventes implementeret i re-sten af EU.”

Svar:

1.

Rammeafgørelsen af 27. november 2008 om anvendelse af princippetom gensidig anerkendelse på domme i straffesager om idømmelse af fri-hedsstraffe eller frihedsberøvende foranstaltninger med henblik på fuld-byrdelse i Den Europæiske Union (2008/909/RIA) indeholder regler, somforventes at gøre det nemmere at overføre EU-borgere, der er dømt i Dan-mark, til afsoning i deres hjemland.Reglerne i rammeafgørelsen bygger bl.a. på reglerne i Europarådets kon-vention af 21. marts 1983 om overførelse af domfældte og i tillægsproto-kollen hertil af 18. december 1997, og det fremgår af rammeafgørelsen, atden fra den 5. december 2011 træder i stedet for de relevante bestemmelseri bl.a. disse konventioner, når der er tale om forhold mellem EU’s med-lemsstater indbyrdes.

2.

Rammeafgørelsen indebærer, at en EU-medlemsstat (udstedelsessstaten)ved at fremsende en standardattest og den relevante dom, som idømmersanktionen, kan anmode myndighederne i en anden EU-medlemsstat(fuldbyrdelsesstaten) om at anerkende dommen og overtage fuldbyrdelsenaf sanktionen. Det kan i den forbindelse eventuelt være nødvendigt at fore-tage supplerende høringer mv. mellem de pågældende medlemsstaterskompetente myndigheder.En EU-medlemsstat, som i medfør af rammeafgørelsen anmodes om at an-erkende dommen og overtage fuldbyrdelsen, vil – til forskel fra retstilstan-den efter de ovennævnte Europarådskonventioner – som udgangspunktvære forpligtet hertil, når der er tale om en dom vedrørende egne statsbor-gere, som bor på medlemsstatens område, eller som vil blive udvist dertilsom følge af dommen. Pligten gælder uafhængigt af, om den domfældtehar givet sit samtykke til overførelsen.
2
En medlemsstat vil kun kunne nægte at overtage fuldbyrdelsen, hvis derforeligger bestemte grunde til at afslå dette. Afslag vil f.eks. kunne kommepå tale, hvis den idømte sanktion ikke kan fuldbyrdes på grund af reglerneom forældelse, eller hvis sanktionen vedrører en person under den krimi-nelle lavalder.Fuldbyrdelse af sanktionen vil ligeledes kunne afslås, hvis anmodningenom fuldbyrdelse i den anden EU-medlemsstat først fremsættes på et tids-punkt, hvor den domfældte mangler at afsone mindre end seks måneder afden idømte straf.Det betyder, at det – på samme måde som efter de nævnte konventioner fraEuroparådet – også efter rammeafgørelsen vil være vanskeligt at få over-ført personer, som kun er idømt en korterevarende frihedsstraf, inden dettidspunkt, hvor de efter de gældende regler vil kunne prøveløslades (even-tuelt i forbindelse med gennemførelsen af en dom til udvisning), når derherudover tages højde for, at der ofte vil skulle ske fradrag for periodermed varetægtsfængsling.

3.

Fristen for gennemførelse af rammeafgørelsens bestemmelser i med-lemsstaternes nationale lovgivninger var den 5. december 2011.For Danmarks vedkommende er der med lov nr. 347 af 14. maj 2008 omændring af lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Eu-ropæiske Union, lov om udlevering af lovovertrædere og lov om Det Cen-trale Dna-profil-register gennemført de lovændringer, der er nødvendigefor at opfylde rammeafgørelsen. De relevante lovændringer blev ved ju-stitsministerens bekendtgørelse nr. 1044 af 3. november 2011 sat i kraftden 5. december 2011.Det bemærkes, at der gælder særlige regler i forhold til overførsel af dom-fældte imellem de nordiske lande. De nærmere regler herom er fastsat i lovnr. 214 af 31. maj 1963 om samarbejde med Finland, Island, Norge ogSverige angående fuldbyrdelse af straf mv. med senere ændringer (dennordiske straffuldbyrdelseslov).

4.

Om implementeringen af rammeafgørelsen i de øvrige EU-lande kanoplyses følgende:Rammeafgørelsen om overførelse af domfældte er endnu ikke gennemførti alle EU-medlemsstater. Ifølge de foreliggende oplysninger har alene nog-3
le få medlemsstater foruden Danmark på nuværende tidspunkt gennemførtrammeafgørelsen i deres nationale lovgivning.Det forventes, at størstedelen af medlemsstaterne vil have implementeretrammeafgørelsen ved udgangen af 2012, men det må på baggrund af de fo-religgende oplysninger forudses, at der også efter dette tidspunkt vil væreenkelte medlemsstater, som fortsat mangler at gennemføre rammeafgørel-sens bestemmelser i deres nationale lovgivning. F.eks. er det fra tysk sidetilkendegivet, at man først forventer at have implementeret rammeafgørel-sen fuldt ud i løbet af 2013.Særligt for så vidt angår Polen hedder det i rammeafgørelsens præambel,at denne medlemsstat har brug for mere tid end de øvrige medlemsstater tilat tackle de praktiske og materielle konsekvenser af overførslen af stats-borgere, der er dømt i andre medlemsstater. Rammeafgørelsen indeholderpå den baggrund en udtrykkelig undtagelsesbestemmelse, som indebærer,at rammeafgørelsen først fuldt ud finder anvendelse for så vidt angår Polenmed hensyn til domme, der er afsagt efter den 5. december 2016, medmin-dre Polen selv erklærer ikke længere at ville benytte sig af denne undtagel-se.Herudover har Polen – ligesom en række andre medlemsstater – erklæretfortsat at ville anvende de retsakter om overførelse af domfældte, dergjaldt inden den 5. december 2011, i tilfælde, hvor den endelige dom, derpålægger sanktionen, er afsagt før en nærmere bestemt dato, der er anført iden pågældende erklæring. Denne dato må dog ikke ligge på et seneretidspunkt end den 5. december 2011.

5.

Overførelse af domfældte udgør en vigtig del af det internationale straf-feretlige samarbejde, og rammeafgørelsen herom må således på længeresigt forventes at få stor praktisk betydning for det strafferetlige samarbejdei EU.Det fremgår bl.a. af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 422 (Alm.del) fra Folketingets Retsudvalg, at der er et antal indsatte i danske fængs-ler og arresthuse, der er statsborgere i en anden EU-medlemsstat. Detfremgår endvidere af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 423 (Alm.del) fra Folketingets Retsudvalg, at der i 2011 var 568 personer, som blevløsladt med en dom til udvisning, og at der pr. 6. februar 2012 var 206 ind-satte, der var dømt til udvisning ved løsladelsen. Det er på den baggrundvurderingen, at der (i videre omfang end efter de hidtil gældende regler) –4
vil være et antal domfældte i danske fængsler og arresthuse, der vil kunneoverføres til afsoning i hjemlandet i medfør af reglerne i rammeafgørelsen– navnlig når rammeafgørelsen er implementeret i samtlige medlemsstater.For at medvirke til at sikre en effektiv gennemførelse og anvendelse aframmeafgørelsen i praksis satte det danske EU-formandskab emnet pådagsordenen for det uformelle rådsmøde (Retlige og Indre Anliggender) iKøbenhavn den 26. og 27. januar 2012. På mødet blev det bl.a. drøftet,hvorvidt der kunne peges på yderligere tiltag, som kunne medvirke til atsikre medlemsstaternes effektive gennemførelse af rammeafgørelsen, jf.det vedlagte ”Discussion paper”.
5