Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1078562_0001.png
1078562_0002.png
1078562_0003.png
1078562_0004.png
1078562_0005.png
1078562_0006.png
1078562_0007.png
1078562_0008.png
1078562_0009.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. februar 2012StrafferetskontoretKetilbjørn Hertz2012-0030-0570327330
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 402 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. januar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 402 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse om kommissoriet for henholdsvisStraffelovsrådet og Retsplejerådet og tidsperspektivet for råde-nes arbejde samt oplyse om øvrige råd og nævn under Justits-ministeriet, deres kommissorier og tidshorisonten for deres ar-bejde, hvis de er indenfor Folketingets Retsudvalgs ressort.”

Svar:

1.

Justitsministeriet har inden for Folketingets Retsudvalgs ressort nedsatfire stående lovforberedende udvalg: Straffelovrådet, Retsplejerådet, Straf-feretsplejeudvalget og Konkursrådet.

1.1.

Straffelovrådet, som blev nedsat i 1960, har til opgave efter Justitsmi-nisteriets anmodning at afgive indstilling om strafferetlige lovgivnings-spørgsmål og principielle spørgsmål vedrørende fastsættelsen af admini-strative bestemmelser af strafferetlig karakter og den praktiske gennemfø-relse af kriminalpolitiske foranstaltninger og efter Justitsministeriets nær-mere bestemmelse at medvirke i det internationale strafferetlige samarbej-de, herunder navnlig det nordiske strafferetlige samarbejde.Straffelovrådet har aktuelt følgende arbejdsopgaver:a) Kommissorium om visse spørgsmål om regulering af strafniveauer forbestemte lovovertrædelser, herunder brug af minimumsstrafStraffelovrådet har for kort tid siden afsluttet sit arbejde med dette kom-missorium.Straffelovrådets betænkning er under trykning og forventes at kunne of-fentliggøres i den nærmeste fremtid.b) Kommissorium om revision af regler mv. om samfundstjeneste og andrevilkår for betingede dommeStraffelovrådets behandling af dette kommissorium har hidtil efter Justits-ministeriets anmodning afventet afslutningen af arbejdet med kommissori-et om regulering af strafniveauer, jf. pkt. a ovenfor.
2
Straffelovrådet forventer først at begynde behandlingen af dette kommis-sorium efter afslutningen af arbejdet med kommissoriet om seksualforbry-delser, jf. pkt. c nedenfor.c) Kommissorium om revision af straffelovens kapitel 24 om forbrydelsermod kønssædeligheden (med tilhørende tillægskommissorium mv.)Straffelovrådets arbejde med dette kommissorium forventes afsluttet om-kring sommeren 2012.d) Kommissorium omreglerne for strafudmåling ved samtidig pådømmelseaf flere kriminelle forholdStraffelovrådet har begyndt arbejdet med dette kommissorium og har fornylig fra Justitsministeriets Forskningskontor modtaget et foreløbigt ud-kast til rapport om,hvilke kapacitetsmæssige konsekvenser der kan være for-bundet med at ændre de gældende regler for strafudmåling ved samtidig på-dømmelse af flere kriminelle forhold.Straffelovrådet forventer først at fortsætte behandlingen af dette kommissori-um efter afslutningen af arbejdet medkommissoriet om seksualforbrydelser,jf. pkt. c ovenfor.
e) Kommissorium om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffe-lovens § 140 om blasfemiStraffelovrådets behandling af dette kommissorium afventer for tiden af-slutningen af arbejdet med rådets øvrige kommissorier.

1.2.

Retsplejerådet, som blev nedsat i 1961, har til opgave efter Justitsmi-nisteriets anmodning at afgive indstilling om ændringer i retsplejelovenmed henblik på en reform af denne lovgivning og at virke som rådgivendeorgan for Justitsministeriet med hensyn til retsplejebestemmelser i særlov-givningen og i internationale overenskomster samt vedrørende de princi-pielle spørgsmål om fastsættelsen af administrative bestemmelser af rets-plejemæssig betydning.Retsplejerådet har aktuelt følgende arbejdsopgaver:a) Kommissorium om en generel reform af den civile retspleje
3
Retsplejerådet har siden 1998 haft til hovedopgave at foretage en generelgennemgang af den civile retspleje. Rådet har som led i dette arbejde fore-løbig afgivet seks betænkninger om en reform af den civile retspleje, se-nest betænkning nr. 1522/2010 om behandling af forurettedes civile kravunder straffesager (Adhæsionsprocessen). Rådet har endvidere som led idette arbejde afgivet en række udtalelser.Retsplejerådet har for kort tid siden afsluttet sine overvejelser om reglerneom fogedforbud. En betænkning herom er under trykning og forventessnart at kunne offentliggøres som Retsplejerådets syvende betænkning omen reform af den civile retspleje.Retsplejerådet har nedsat en arbejdsgruppe vedrørende tvangsfuldbyrdelse,som til brug for rådets overvejelser om det samlede regelsæt på det foged-retlige område skal foretage en gennemgang af retsplejelovens regler omtvangsfuldbyrdelse med henblik på at vurdere, om der navnlig i lyset af depraktiske erfaringer på området er behov for ændringer eller justeringer afreglerne på området. Arbejdsgruppen har afsluttet en redegørelse om løn-indeholdelse, som Retsplejerådet skal se på, når rådet har afsluttet sineovervejelser om retshjælp mv., jf. pkt. b og c nedenfor.b) Kommissorium om offentlig retshjælp ved advokatRetspelejerådet skal efter dette kommissoirum overveje, om intentionernemed lovændringen med virkning fra den 1. januar 2007 vedrørende offent-lig retshjælp ved advokat er opfyldt, og hvis det vurderes ikke at være til-fældet, hvordan der i givet fald inden for de eksisterende økonomiskerammer kan ske en samlet set bedre udnyttelse af ressourcerne til offentligretshjælp og fri proces.Retsplejerådets arbejde med dette kommissorium forventes afsluttet i løbetaf foråret 2012.c) Anmodning om udtalelse om betænkning om revision af reglerne omforkyndelseRetsplejerådet forventes at kunne afgive en udtalelse om betænkningen iløbet af sommeren 2012.

1.3.

Strafferetsplejeudvalget, som blev nedsat i 1968, fik oprindelig til op-gave at gennemgå og fremkomme med forslag til revision af retsplejelo-4
vens dagældende regler i lovens fjerde bogs andet og tredje afsnit om dendel af straffeprocessen, der også betegnes efterforskningsstadiet, herunderde straffeprocessuelle tvangsmidler. Strafferetsplejeudvalget er endvideregennem tiden blevet anmodet om at behandle forskellige andre straffepro-cessuelle spørgsmål mv.Strafferetsplejeudvalget har senest afgivet betænkning nr. 1526/2011 omtilhold, opholdsforbud og bortvisning.Strafferetsplejeudvalget har for tiden ikke aktuelle arbejdsopgaver.

1.4.

Konkursrådet, som blev nedsat i 2001, har til opgave efter Justitsmini-steriets anmodning at afgive indstilling om ændringer i konkursloven medhenblik på reform af denne lovgivning, at virke som rådgivende organ forJustitsministeriet med hensyn til insolvensretlige bestemmelser i særlov-givningen og i internationale regler og med hensyn til principielle spørgs-mål om fastsættelse af administrative bestemmelser vedrørende insolvens-behandling mv. og at afgive indstilling om behov og muligheder for i for-bindelse med insolvensbehandling at styrke bekæmpelsen af økonomiskkriminalitet, herunder ved et forbedret samarbejde mellem de involveredeoffentlige myndigheder og anklagemyndigheden samt i forbindelse medboer, der i dag sluttes uden skiftebehandling.Konkursrådet har aktuelt følgende arbejdsopgaver:a) Kommissorium om udformningen af lønprivilegiet i konkurslovens § 95og lønmodtageres retsstilling under insolvensbehandling i almindelighedDet er på nuværende tidspunkt ikke muligt at angive, hvornår Konkursrå-dets arbejde med dette kommissorium kan forventes afsluttet.

2.

Justitsministeriet har endvidere inden for Folketingets Retsudvalgs res-sort nedsat en række lovforberedende ad hoc-udvalg, der er opregnet i ne-denstående skema.

Udvalgets navn/opgave

Arbejdsgruppen om sagsomkost-ninger i straffesagerskal1) overveje mulighederne for admi-nistrativt over for politikredsene atpræcisere, hvornår en udgift falderind under retsplejelovens § 1008,

Tidshorisont for udvalgsarbejdet

Arbejdsgruppen forventes at afslut-te sit arbejde inden for et par måne-der.
5
hvorefter sigtede som udgangs-punkt skal erstatte det offentlige”nødvendige udgifter, der er med-gået til sagens behandling” (sags-omkostninger),2) overveje muligheden for admini-strativt at pålægge anklagemyndig-heden, at der under hovedforhand-lingen skal redegøres for, hvilkesagsomkostninger det offentlige vilsøge erstattet af den tiltalte efter be-stemmelsen i retsplejelovens §1008 i tilfælde af domfældelse,3) udarbejde et oplæg til justeringaf taksterne i bekendtgørelse nr.371 af 28. juni 1977 om takstmæs-sigt fastsatte sagsomkostninger istraffesager og overveje, hvorvidtandre udgifter, end de der i dag ef-ter bekendtgørelsen opkræves hosden domfældte med et takstmæssigtbeløb, vil kunne opkræves takst-mæssigt, og4) fremskaffe oplysninger, som vilkunne danne grundlag for en mereprincipiel vurdering af spørgsmåletom den gældende ordning medhensyn til betaling af sagsomkost-ninger i straffesager.Arbejdsgruppen om gennemførelseaf direktiv om bekæmpelse af for-sinket betaling i handelstransaktio-ner (2011/7/EU) i dansk retArbejdsgruppen om gennemførelsei dansk ret af Europa-Parlamentetsog Rådets direktiv om forbrugerret-tigheder
Arbejdsgruppen om udvælgelse aflægdommereskal overveje,1) hvordan det inden for retspleje-lovens rammer på den mest hen-sigtsmæssige måde sikres, dels atde personer, der udtages til at virkesom lægdommere, er egnede hertil,
Under hensyn til fristen for gen-nemførelse af direktivet (16. marts2013) har Justitsministeriet anmo-det arbejdsgruppen om at afsluttesit arbejde senest den 1. juni 2012.Arbejdsgruppen forventes nedsat iden nærmeste fremtid. Under hen-syn til fristen for gennemførelse afdirektivet (13. december 2013) for-venter Justitsministeriet at anmodearbejdsgruppen om at afslutte sitarbejde senest den 1. februar 2013.Arbejdsgruppen forventes at afslut-te sit arbejde i løbet af 2012.
6
dels at sammensætningen af læg-dommere i videst muligt omfangafspejler befolkningens sammen-sætning,2) om der er behov for at gørehvervet som lægdommer mere at-traktivt, herunder om de nuværendeydelser er passende, og3) hvordan afgrænsningen i retsple-jelovens § 70 bør foretages, herun-der om der bør lægges vægt på detformelle eller reelle ansættelses-sted, og om den pågældendes kon-krete funktion bør inddrages i vur-deringen.Udvalget forventes at afslutte sitIndsamlingsudvalgetskal1) gennemgå reglerne om offentlige arbejde inden for et par måneder.indsamlinger og vurdere behovetfor at ændre reglerne,2) overveje og vurdere, hvordan defremtidige rammer for offentligeindsamlinger til velgørende formålbør udformes, således at der opnåsden rette balance mellem på denene side hensynet til de indsamlen-de organisationers interesse i at ha-ve de bedst mulige indsamlingsvil-kår, og på den anden side hensynettil, at de ulemper for befolkningen,der kan være forbundet med visseformer for indsamling, mindskesmest muligt,3) opstille klare og objektive krite-rier for afgrænsningen af, hvilkeforeninger og organisationer derfremover skal kunne afholde offent-lige gade- og husindsamlinger, og iden forbindelse bl.a. overveje, omdet i givet fald bør være f.eks. etuafhængigt offentligt nævn, somskal kunne tage stilling til, om enforening eller organisation opfylderkriterierne for at kunne foretagegade- og/eller husindsamling,4) overveje, om der kan være an-ledning til at ændre den nuværendeafgrænsning mellem lovlig med-lemshvervning og den ulovlige ga-dehvervning,5) overveje, om der – herunder i ly-set af de nye indsamlingsformer,7
som bl.a. den teknologiske udvik-ling har skabt mulighed for – kunnevære behov for, at kravene til of-fentlige indsamlinger i videre om-fang end i dag afhænger af, hvilkentype af indsamling der er tale om,og om der er behov for en nærmerevejledning om f.eks. de persondata-retlige spørgsmål, som visse ind-samlingsformer rejser, og6) overveje, om der er behov foryderligere åbenhed omkring pro-jektaktiviteter, der drives for ind-samlede midler.Udvalget om pligtig afgangsalderfor dommere mv.skaloverveje, om der bør fastsættes enhøjere pligtig afgangsalder fordommere og andre tjenestemands-ansatte jurister ved domstolene end70 år, og komme med forslag til,hvilken pligtig afgangsalder der igivet fald bør fastsættes.Udvalget vedrørende Politiets ogForsvarets Efterretningstjenester
Udvalget forventes at afslutte sitarbejde i løbet af 2012.
Udvalget om tinglysning i Grøn-landskalundersøge og vurdere behovet ogmulighederne for at indføre et fuldttinglysningssystem i Grønland samtat udarbejde forslag til lovgivningherom i det omfang, som udvalgetsovervejelser giver anledning til.Arbejdsgruppen for bedre forbru-Arbejdsgruppen forventes at afslut-gerbeskyttelse på parkeringsområ-te sit arbejde i løbet af 2013.detskal1) kortlægge de situationer, hvorborgerne kan opleve, at parkerings-bøder gives på et uigennemskueligtgrundlag, hvad enten der er tale omparkering på privat eller offentligtområde,2) overveje, hvordan det sikres, atder er en tydelig skiltning med hen-syn til muligheden for parkering, ogat der i hvert enkelt tilfælde kanfremlægges dokumentation for, aten parkeringsregel eller et parke-
Udvalgets betænkning forventes atkunne offentliggøres i den nærme-ste fremtid.Det er på nuværende tidspunkt ikkemuligt at angive, hvornår udvalgetsarbejde kan forventes afsluttet.
8
ringsvilkår er overtrådt,3) i det omfang arbejdsgruppen fin-der, at der er behov for en ændringaf retstilstanden, udarbejde udkasttil nye lovregler eller administrativeforskrifter,4) overveje, om der kan være behovfor at oprette et klagenævn for par-keringsafgifter, og i givet fald ud-arbejde et udkast til regler for et så-dant klagenævn, og5) vurdere eventuelle økonomiskeog administrative konsekvenser afarbejdsgruppens forslag og anbefa-linger og anvise mulig finansieringaf eventuelle merudgifter.
9