Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1091208_0001.png
1091208_0002.png
1091208_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. marts 2012ØkonomikontoretRune Nørr2011-0030-0377257786
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 40 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 40 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”I lyset af den seneste undersøgelse af politireformen, hvorforskerne bl.a. har konkluderet, at der måles for lidt på effektenaf det arbejde politiet udfører, et kritikpunkt, der tidligere harværet rejst af Boston Consulting Group (BCG), bedes ministe-ren redegøre for, hvilke kriterier der fremover skal måles påfor at sikres effektivitet og at politiet får mere tid til de borger-nære opgaver i lokalmiljøet, som ifølge denne undersøgelsenogså er blevet forringet.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”I bogen ”Verdens bedste Politi – Politireformen i Danmark2007-2011” af Flemming Balvig, Lars Holmberg og Maria PiHøjlund Nielsen anføres det,”at der måles for lidt på virknin-gen af politiets arbejde”.Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at størsteparten af deresultatkrav, der indgår i PRES (PolitietsResultatevaluerings-system) netop fokuserer på resultaterne af politiets arbejde, ek-sempelvis kriminalitetsniveauet, sagsbehandlingstider, afgørel-sesprocenten – som er udtryk for, om sagerne bliver opklaret,de gennemsnitlige responstider, antallet af dræbte og tilskade-komne i trafikken samt berammelsestider på køre- og teoriprø-ver.Rigsrevisionen har i relation til PRES i ”Rapport om revisionaf målopstilling og -rapportering for politiet og anklagemyn-digheden for 2010”, juli 2011, anført følgende:”Det er Rigsrevisionens vurdering, at målene i udmøntnings-planen, herunder elementerne i PRES er styringsrelevante, ogkan henføres til virksomhedens lovgrundlag og den politiskeflerårsaftale. Det er endvidere Rigsrevisionens vurdering, atrealiseringen af målene medvirker til at opnå den samfunds-mæssige effekt, som virksomheden overordnet ønsker at opnåpå sine omgivelser. Dette skyldes bl.a., at hovedparten af ele-menterne er eksternt rettede, og belyser politiets resultater iform af produkter, ydelser, kvalitet eller effekt.Det er Rigsrevisionens vurdering, at målene i udmøntnings-planen og PRES er dækkende, således at de omfatter de væ-sentligste områder af virksomhedens opgavevaretagelse, og atmålene generelt er operationelle, således at det er muligt enty-digt at opgøre, om målet er nået eller ej efter årets afslutning.”2
Hertil kommer, at Rigsrevisionen i ”Erklæring og revisionsbe-retning om revision af politiet og anklagemyndighedens regn-skab for 2010” har anført følgende:”Ved den samlede vurde-ring lagde Rigsrevisionen især vægt på, at målopstillingen iudmøntningsplanen og politiets PRES-system udgør et godtgrundlag for mål- og resultatstyringen ved politiet og ankla-gemyndigheden. Der var en god sammenhæng mellem politietsmål, årsrapporten og den øvrige mål- og resultatstyring. Denformaliserede og præcise beskrivelse af målinger på de for-skellige resultatområder bidrog til en høj kvalitet af data omfaglige resultater. Der var god dokumentation for de udvalgteoplysninger, og der var en klar sammenhæng mellem årsrap-portens oplysninger om PRES-scoren og de bagvedliggendestatistiske oplysninger.”I bogen ”Verdens bedste Politi – Politireformen i Danmark2007-2011” foretages der en kobling mellem kvaliteten af poli-tiets tidsregistrering og kvaliteten af målingerne i politiets re-sultatevalueringssystem PRES. Det antages i den forbindelse,at det er tidsregistreringsoplysninger, der danner grundlag foropfølgningen på målene i systemet. Denne antagelse er imid-lertid ikke korrekt, idet der stort set ikke anvendes tidsregistre-ringsoplysninger i PRES. Ud af de mulige 1.000 point, sompolitikredsene årligt kan opnå i systemet, er det alene 20 point,der snævert kan relateres til et resultatkrav, som alene er base-ret på tidsregistreringsoplysninger. Dette resultatkrav vedrørerressourceforbruget på administration. Opfølgningen på de øv-rige resultatkrav er hovedsageligt baseret på oplysninger fraandre af politiets systemer, herunder særligt politiets sagssty-ringssystem POLSAS, der ikke omtales i forbindelse med kri-tikken af datakvaliteten.”
3