Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1077880_0001.png
1077880_0002.png
1077880_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. februar 2012StatsretskontoretNicolai Winther2012-0030-0548322256
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 382 (alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. januar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 382 (alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren sikre, at datatilsynet opdeler sine sager i, hvadder haster, og hvad der haster mindre, fordi nogle registre ermere krænkende eller udbredte end andre og også set i lyset af,at nogle registre er der offentlig adgang til, idet de er på inter-nettet, og dermed vil en eventuel skade blive større og større jolængere tid det får lov at fortsætte for datatilsynet lukker regi-steret. Hvorimod der er andre rent private registre eller på an-den måde lukkede registre, som ikke generer eller krænker no-gen direkte.”

Svar:

Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Datatilsynet, der generelthar oplyst følgende:”Datatilsynet foretager løbende en prioritering af de sager, som tilsynet harunder behandling.I den forbindelse lægger tilsynet vægt på både sagens karakter og på, hvorlænge sagen har været under behandling.Det indgår bl.a. i denne vurdering, hvilken form for databehandling der ertale om, og om der er forhold, som tyder på en klar og alvorlig overtrædel-se af persondataloven.Dette kan være tilfældet ved offentliggørelse af oplysninger på internettet,men det kan også være tilfældet ved anden form for databehandling.Eksempelvis kan registrering som dårlig betaler i et kreditoplysningsbu-reau, uden at betingelserne er opfyldt, eller myndigheders fejlagtige frem-sendelse eller udlevering af personoplysninger til en forkert modtager havestore konsekvenser for den enkelte borger.Ved prioriteringen af sager tager Datatilsynet samtidig hensyn til, at der ik-ke sker en usaglig forskelsbehandling. Det vil sige, at tilsynet tilstræber atbehandle lige sager ens.Desuden sørger Datatilsynet for at foretage de sagsbehandlingsskridt, somer nødvendige, inden tilsynet træffer afgørelse i sagerne. F.eks. indhentertilsynet de nødvendige oplysninger i sagerne og foretager høring af sagensparter. Disse sagsbehandlingsskridt indebærer, at der nødvendigvis vil væreen sagsbehandlingstid af en vis varighed.
2
Datatilsynet tilstræber således at behandle sagerne så hurtigt som muligtunder hensyntagen til sagernes karakter og de sagsskridt, der skal foreta-ges. Samtidig må det konstateres, at tilsynet har så mange sager til behand-ling, at der desværre kan gå ganske lang tid, før sagerne afgøres. Der kan iden forbindelse henvises til oversigten over sagsbehandlingstider i Datatil-synets årsrapporter, som er offentliggjort på www.datatilsynet.dk.”
Det kan i øvrigt oplyses, at det følger af persondatalovens § 56, at Datatil-synet udøver sine funktioner i fuld uafhængighed. Dette indebærer bl.a., atDatatilsynet under udførelsen af sine funktioner som tilsynsmyndighed ik-ke er undergivet tjenestebefalinger fra Justitsministeriet eller anden admi-nistrativ myndighed.
3