Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:22. maj 2012Kontor: PolitikontoretSagsbeh: Anne Berg Mansfeld-GieseSagsnr.: 2012-0030-0521Dok.:326528
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 350 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. januar 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 350 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke retningslinjer der eksi-sterer for samarbejde, og hvordan konkrete ansvarsområder erfordelt, mellem kommune, politi, krisecenter og skadestue, nåren voldsramt kvinde ønsker at forlade en voldelig ægtefæl-le/samlever, samt hvordan praksis for udmøntningen af disse erlokalt i de enkelte kommuner og politikredse.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”1. Rigspolitiet kan oplyse, at polititjenestemænd som led i ud-førelsen af stations- og patruljetjeneste ofte kommer i kontaktmed vidner, forurettede og gerningsmænd i situationer, dervedrører samlivsrelateret vold.Ved tilrettelæggelsen af politiets grunduddannelse lægges derderfor stor vægt på, at politiet i sådanne situationer er i stand tilat varetage opgaverne professionelt over for alle parter. Underuddannelsen er der således stor fokus på vejledning, støtte ogrådgivning af bl.a. forurettede, børn og andre ofre for vold, li-gesom de politistuderende uddannes til at være hjælpsommesamt service- og ansvarsbevidste i de situationer, som de for-ventes at skulle løse under deres praktiske politiarbejde.2.
Efter retsplejelovens § 742, stk. 2, påhviler det politiet efteranmeldelse eller af egen drift at iværksætte en efterforskning,når der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold, somforfølges af det offentlige, er begået.Politiets og anklagemyndighedens behandling af sager omsamlivsrelaterede personfarlige forbrydelser er nærmere be-skrevet i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 3/2008 (revideret imaj 2011).I meddelelsen er bl.a. anført, at det i sager om samlivsrelateretvold mv. kan være vanskeligt for den forurettede at indgive po-litianmeldelse mod en person, som den forurettede enten hareller har haft en tættere følelsesmæssig relation til. Det bør der-for ikke alene bero på den forurettede, om der fra samfundetsside skal gribes ind over for personfarlig kriminalitet, og poli-tiet skal derfor være særlig opmærksom på undersøgelse af til-fælde, hvor der kan være udøvet personfarlig kriminalitet isamlivsrelationer.2
Det fremgår endvidere, at når der er indledt en efterforskning,skal politiet hurtigst muligt vejlede forurettede om reglerne forbeskikkelse af bistandsadvokat, om adgangen til at få påkendtborgerlige krav under straffesagen, om muligheden for at få er-statning og godtgørelse fra staten efter lov om erstatning til of-re for forbrydelser og om muligheden for at få støtte ved en of-ferrådgivning.Retningslinjer for denne vejledning findes i RigsadvokatensMeddelelse nr. 8/2007 om vejledning, orientering og underret-ning af forurettede i straffesager, udpegning af en kontaktper-son for forurettede og vidner mv.Der kan endvidere være grundlag for at vejlede forurettede ommuligheden for udlevering af overfaldsalarm. Denne ordninger primært rettet mod kvinder, der har været udsat for vold fraen tidligere samlever eller ægtefælle, og hvor der foreligger ensærlig risiko for nye voldelige overfald mod den pågældende.Endelig kan der også være grundlag for at vejlede om mulig-hederne for at bortvise sigtede fra hjemmet og for at meddeleden pågældende tilhold og evt. opholdsforbud i medfør af lovom tilhold, opholdsforbud og bortvisning.Det fremgår af den nævnte lov, at afgørelse om tilhold, op-holdsforbud og bortvisning træffes af politidirektøren. Senestsamtidig med en afgørelse om bortvisning skal politiet under-rette kommunen om sagen.Ved underretning af kommunen skal endvidere sendes oplys-ninger og dokumenter i sagen, herunder elektronisk lagrede da-ta, der er nødvendige for de sociale myndigheders behandlingaf sagen.Hvis den forurettede har skader, der skønnes at kræve lægebe-handling, kan politiet yde forurettede bistand til at komme un-der behandling hos en læge. Politiet vil herefter – efter foruret-tedes forudgående samtykke – indhente en lægeattest til brugfor sagen.Rigspolitiet kan i øvrigt oplyse, at det af Rigsadvokatens Med-delelse nr. 3/2008 fremgår, at politiet generelt bør være op-mærksom på muligheden for at inddrage de sociale myndighe-der i sagen, således at der ydes en aktiv og socialt orienteret bi-stand til parterne på så tidligt et tidspunkt som muligt.3.
På politiets grunduddannelse undervises i flere forløb i be-handlingen af sager om samlivsrelateret vold. I undervisnin-gen, der foruden egne lærerkræfter forestås af eksterne eksper-ter, gennemgås relevant materiale om forebyggelse og straffor-3
følgning i sager om samlivsrelateret vold samt anvendelse afandre sanktioner, herunder bortvisning og tilhold.Politiskolen har desuden et særligt samarbejde med DanskKvindesamfunds Krisecenter. Alle politistuderende besøger ogmodtager et to timers foredrag og rundvisning på et krisecen-ter, hvilket giver de studerende indblik i og forståelse for ar-bejdet med kvinder, der har været udsat for fysisk eller psykiskvold mv. samt de særlige hensyn, der i den forbindelse skal ta-ges til disse ofre.Alle studerende aflægger ligeledes et besøg på Center for Sek-suelle Overgreb, hvor de studerende bl.a. modtager undervis-ning vedrørende samlivsvoldtægtsofre. I den forbindelse intro-duceres socialrådgivning samt psykologisk hjælp til ofrene påcentrene.”Der kan endvidere henvises til Justitsministeriets besvarelse af 23. novem-ber 2011 af spørgsmål nr. 76 (Alm. del), hvor politiets uddannelse i hånd-teringen af samlivsrelateret vold er nærmere beskrevet.Hvad angår de ansvarsområder, som henhører under de sociale myndighe-der, sundhedsmyndighederne mv., må Justitsministeriet henvise til de rele-vante ressortministerier.
4