Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. marts 2012ØkonomikontoretRune Nørr2011-0030-0377257724
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 34 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 34 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Kan ministeren redegøre for, hvordan politiet registrerer siteget tidsforbrug og samtidig godtgøre, at det sker på effektiv,forsvarlig og ikke mindst rationel vis?”Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at der i forbindelse med flerårsaftalen for po-litiet og anklagemyndigheden 2000-2003 bl.a. indgik krav om udviklingog implementering af et tidsregistreringssystem. Som led i udmøntningenaf flerårsaftalen 2000-2003 udviklede og implementerede politiet såledestidsregistreringssystemet POLTID, der blev taget i brug i samtlige politi-kredse i januar 2004 og nu er en integreret del af politiets personaleadmi-nistrative system POLPAI.Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst følgende:”I forbindelse med udviklingen af POLTID lagde Rigspolitietafgørende vægt på, at systemet ikke skulle bruges til detailsty-ring, hvor enkelte personer eller sager måles og vejes. Ud-gangspunktet for udviklingen af POLTID var derimod at ud-vikle et system, der balanceret måler på samtlige af politietshovedformål, og hvor medarbejderne kun skal bruge et mini-mum af tid på at registrere. På den baggrund foretages tidsre-gistreringen i POLTID (der nu er en integreret del af politietspersonaleadministrative system POLPAI) kun på større sags-og aktivitetsområder, der samlet dækker hele politiets virk-somhed, herunder det samlede tidsforbrug på røveri, vold, sæ-delighedsforbrydelser og indbrud. Det er således muligt forRigspolitiet og politikredsene løbende at foretage opfølgning,eksempelvis på det samlede ressourceforbrug, der anvendes påde enkelte sagsområder, og på det grundlag foretage de nød-vendige prioriteringer af ressourceanvendelsen, som dette måt-te give anledning til.Som led i implementeringen af systemet har Rigspolitiet udar-bejdet en vejledning i, hvordan den enkelte medarbejder skaltidsregistrere, ligesom samtlige medarbejdere blev undervist ibrugen af systemet.Med henblik på at sikre den fornødne kvalitet i tidsregistrerin-gen har samtlige politikredse med udgangspunkt i Rigspolitietsvejledning udarbejdet lokale retningslinjer for såvel tidsre-gistreringen som kvalitetssikringen af registreringerne.For så vidt angår kvaliteten af politiets tidsregistrering kan detoplyses, at der i de senere år er gennemført en lang række eks-2
terne analyser af politiets opgavevaretagelse, hvor de konsu-lentfirmaer, der har gennemført analyserne, har fundet det hen-sigtsmæssigt at anvende oplysningerne i politiets tidsregistre-ringssystem til at belyse politiets ressourceanvendelse mv. Se-nest har konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers i forbindel-se med udarbejdelsen af en budgetanalyse af politiet i 2009/10anvendt tidsregistreringsdata i deres analyser. I forbindelsemed udarbejdelsen af disse analyser er det ikke anført, at derskulle være mere grundlæggende problemer med at basere ana-lyserne på politiets tidsregistreringsdata.Herudover har Rigsrevisionen i forbindelse med opfølgning påpolitireformen (Beretning til Statsrevisorerne om Politirefor-men, august 2009) foretaget en vurdering af kvaliteten af poli-tiets tidsregistrering. I den forbindelse anfører Rigsrevisionen,at det er vurderingen, at politiets arbejde med kvalitetssikringaf data medfører, at datakvaliteten er tilstrækkelig god til at gi-ve et retvisende billede af politiets resultater, selvom der er enrække mulige fejlkilder i forhold til tidsregistreringen. Det skali den forbindelse bemærkes, at Rigsrevisionen i samme beret-ning har anvendt oplysningerne i politiets tidsregistrerings-system blandt andet til at belyse politiets ressourceanvendelseog produktivitet.Mere fremadrettet kan det oplyses, at Rigspolitiet har iværksatet udviklingsprojekt for at forbedre datakvaliteten i politietstidsregistreringssystem yderligere og reducere det tidsforbrug,som medarbejderne bruger på registrering af deres arbejdstid. Iforbindelse med gennemførelsen af udviklingsprojektet skalder foretages en konkret vurdering af mulighederne for at for-enkle kontoplanen for tidsregistrering.”
3