Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1088474_0001.png
1088474_0002.png
1088474_0003.png
1088474_0004.png
1088474_0005.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
2. marts 2012Det Internationale Kon-torSagsbeh: Steffen Dysted MattssonSagsnr.: 2012-0030-0516Dok.:338303
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 320 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. januar 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 320 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, hvordan dansk politi og andredanske myndigheder samarbejder med andre europæiske landeomkring bekæmpelse af grænseoverskridende og organiseretkriminalitet, herunder hvilke aftaler, der ligger til grund forsamarbejdet samt en beskrivelse af den praktiske kontakt. Mi-nisteren bedes oversende eventuelle vejledninger o.lign., somdanner grundlag for arbejdet.”

Svar:

1.

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetudtalelser fra Rigspolitiet og Rigsadvokaten.Rigspolitiet har i den anledning oplyst følgende:”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen af spørgsmålet oply-se, at dansk politi aktivt deltager i internationalt politisamar-bejde med henblik på forebyggelse og bekæmpelse af grænse-overskridende og organiseret kriminalitet, herunder i forhold tilbekæmpelse af menneskehandel.Rigspolitiet har udarbejdet en intern strategi for dansk politisdeltagelse i internationalt politisamarbejde 2011-2015. Formå-let med strategien er, at dansk politis deltagelse i internationaltpolitisamarbejde målrettes og videreudvikles, således at arbej-de i de relevante internationale fora koordineres og samtænkes,og således at der målrettet fokuseres på indsatsområder, somkan understøtte dansk politis arbejde i forhold til det til enhvertid aktuelle trusselsbillede mod Danmark samt nationale priori-teter i øvrigt af relevans for politiets indsats.Dansk politis deltagelse i internationalt samarbejde er i dagprimært forankret inden for rammerne af EU-samarbejdet samti det nordiske samarbejde.Politisamarbejdet inden for EU, herunder navnlig Europol, til-lægges høj prioritet i forbindelse med løsning af såvel generel-le som konkrete opgaver.Europol-samarbejdet finder sted inden for rammerne af Rådetsafgørelse af 6. april 2009 om oprettelse af Den Europæiske Po-litienhed (Europol) (2009/371/RIA).Via den danske desk i Europol, hvor et antal forbindelsesoffi-cerer fra Rigspolitiet er udstationeret, er der mulighed for bila-2
terale og multilaterale uformelle drøftelser med de øvrige med-lemsstater om bl.a. konkrete efterforskninger.Som led i Europol-samarbejdet deltager dansk politi endviderebl.a. i operative møder i Europol, hvor det løbende overvejes,hvorvidt det skønnes hensigtsmæssigt, at to eller flere med-lemsstater indgår i et konkret efterforskningssamarbejde, lige-som det overvejes, hvorvidt der i den forbindelse skal etablereset egentligt fælles efterforskningshold (JIT).Hertil kommer, at Danmark deltager i række af Europols ana-lysedatabaser, som kan anvendes i forbindelse med konkreteefterforskninger, herunder analysedatabaser vedrørende be-kæmpelse af rockerkriminalitet samt menneskehandel.Etablering af fælles efterforskningshold sker i henhold til kon-ventionen af 29. maj 2000 om gensidig retshjælp, der trådte ikraft den 23. august 2005. For at foretage en strafferetlig efter-forskning i medlemsstaterne aftaler de relevante retsforfølgen-de myndigheder de nærmere forhold for det fælles efterforsk-ningshold, herunder efterforskningens nærmere indhold, varig-hed, fordeling af opgaver og omkostninger mellem parterne,retningslinjerne for kommunikation, ledelse mv. De berørtemedlemsstater er ansvarlige for efterforskningsholdets sam-mensætning, formål og varighed samt spørgsmålet om, hvor-vidt det vurderes hensigtsmæssigt, at f.eks. Europol, Eurojust,OLAF eller andre EU-institutioner skal indgå i det fælles efter-forskningshold.Det kan nævnes, at Rigspolitiet, Nationalt IT-efterforskningscenter (NITEC), i 2011 under kodenavnet”Operation Icarus” i regi af CIRCAMP (COSPOL Internet Re-lated Child Abuse Materiel Project) under Kommissionen varleder af en fælles efterforskning med deltagelse af politimyn-digheder fra 26 europæiske lande med henblik på gennemfø-relse af en fælles aktion mod besiddelse og distribution af groftbørnepornografisk materiale på internettet. NITEC blev valgttil at lede planlægningen af operationen samt samle og doku-mentere al grundmaterialet til den fælles aktion, som herefter isamarbejde med og med støtte fra Europol blev videregivetsom færdigpakkede efterforskningsoplæg til de enkelte delta-gende lande. Ved den fælles aktion blev der identificeret 269mistænkte, og 112 personer blev anholdt i 22 deltagende lande,heraf blev der alene i Danmark sigtet 19 mænd i forbindelsemed aktionen.For så vidt angår samarbejdet med lande uden for EU hardansk politi som led i det nordiske politisamarbejde udstatione-ret forbindelsesofficerer i lande, hvor der er et særligt strate-gisk eller operativt behov for bilateralt samarbejde. Forbindel-sesofficererne varetager kontakten til myndighederne i værts-3
landet samt eventuelt tilgrænsende lande, som forbindelsesof-ficeren er akkrediteret til.”Rigsadvokaten har oplyst følgende:”[…] [A]nklagemyndighedens samarbejde med andre medlemsstateri Den Europæiske Union finder sted på baggrund af eksisterende in-ternationale retshjælpskonventioner og -aftaler. Inden for Den Euro-pæiske Union foregår samarbejdet som udgangspunkt ved direktekontakt mellem de relevante nationale judicielle myndigheder medhenblik på at sikre hurtig kommunikation mellem de efterforskendeog retsforfølgende myndigheder om efterforskningsskridt mv., derkræver gensidig retshjælp.Det kan endvidere oplyses, at samarbejdet mellem anklagemyndig-hederne i medlemsstaterne i Den Europæiske Union på en rækkeområder er væsentligt intensiveret de seneste år og fortsat undergåren betydelig udvikling i takt med, at flere kriminalitetstyper indehol-der et grænseoverskridende element.Jeg kan herudover generelt oplyse, at anklagemyndighedens behand-ling af en række sager, der involverer samarbejde med andre med-lemsstater i Den Europæiske Union om organiseret grænseoverskri-dende kriminalitet, herunder menneskehandel, foregår i tæt samar-bejde med Eurojust.Eurojust blev oprettet ved Rådets afgørelse af 28. februar 2002(2002/187/RIA), som ændret ved Rådets afgørelse af 16. december2008 (2009/426/RIA), med henblik på at lette samarbejdet mellemmedlemsstaterne om efterforskning og retsforfølgning af alvorligelovovertrædelser, der berører to eller flere medlemsstater.Eurojusts kerneopgaver er at bistå nationale myndigheder med at sik-re et effektivt samarbejde og en tæt koordination på tværs af lande-grænser vedrørende efterforskning og retsforfølgning af alvorligkriminalitet.Eurojust kan yde danske myndigheder bistand i forbindelse med be-handling af sager vedrørende bl.a. organiseret grænseoverskridendemenneskehandel, narkotikahandel, terrorisme mv.Eurojusts bistand ydes i den forbindelse bl.a. i form af koordinerendefunktioner og som et forbindelsesled mellem Danmark og andremedlemsstaters myndigheder. Dette arbejde foregår gennem det forDanmark nationalt udpegede medlem i Eurojust. Bistanden foregårnormalt ved, at Eurojust faciliterer afholdelse af koordinationsmødermellem relevante medlemsstater, yder støtte til etablering og drift affælles efterforskningshold samt yder generel bistand til nationalemyndigheder, der har brug for retshjælp fra en anden medlemsstat iDen Europæiske Union.4
Jeg kan endvidere oplyse, at den danske anklagemyndighed i sager,hvor der er behov for bistand fra andre medlemsstater i Den Europæ-iske Union, tillige har mulighed for at benytte Det Europæiske Retli-ge Netværk, hvor igennem der smidigt kan skabes kontakt til rele-vante myndigheder i andre medlemsstater gennem de af landene ud-pegede nationale kontaktpunkter.De pågældende kontaktpunkter kan således f.eks. være behjælpeligemed at identificere de relevante udenlandske myndigheder, der øn-skes bistand fra, ligesom der gennem kontaktpunkterne kan skaffesoplysninger om nationale regler, domspraksis mv.Jeg kan endelig oplyse, at Rigsadvokaten til brug for anklagemyn-dighedens vurdering af, hvorvidt Eurojust skal inddrages i en kon-kret behandling af en sag, har udstedt en vejledning om Eurojust, jf.Rigsadvokaten Informerer nr. 26/2005.Rigsadvokaten har endvidere til brug for indberetning af sager til Eu-rojust i medfør af artikel 13 i Rådets afgørelse af 16. december 2008(2009/426/RIA) udarbejdet en indberetningsordning vedr. anmod-ninger om international retshjælp, jf. Rigsadvokatens Meddelelse nr.3/2011.Rigsadvokaten Informerer nr. 26/2005 og Rigsadvokatens Meddelel-se nr. 3/2011 er vedlagt til orientering.”

2.

Om det strafferetlige samarbejde med lande uden for EU kan Justitsmi-nisteriet generelt oplyse, at Danmark bl.a. har tilsluttet sig en række Euro-parådskonventioner om internationalt strafferetligt samarbejde, som bl.a.finder anvendelse i forhold til en række europæiske lande, som ikke ermedlemmer af EU.Danmark har således bl.a. tilsluttet sig Europarådets konvention af 16. maj2005 om bekæmpelse af menneskehandel, og som et andet praktisk rele-vant eksempel kan der peges på Europarådets konvention af 20. april 1959om gensidig retshjælp i straffesager med tilhørende protokoller.
5