Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1077048_0001.png
1077048_0002.png
1077048_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2012PolitikontoretGry Ahlefeld-Engel2011-0030-0507312090
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 302 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. december 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 302 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren, set i lyset af GRETA's rapport om den danskeindsats mod menneskehandel, revidere de kriterier, som an-vendes ved identifikation af ofre for menneskehandel, så po-tentielle ofre som udgangspunkt behandles som ofre, indtilidentifikationen er fastslået, som det også anbefales i førnævn-te rapport, f.eks. således at potentielle ofre for menneskehandelsom udgangspunkt placeres på krisecentre, indtil identifikatio-nen er fastslået?”

Svar:

Der henvises indledningsvis til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.300 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg med bilag.

1.

Det følger af udlændingelovens § 30, stk. 1, at en udlænding, der ikkehar ret til at opholde sig her i landet, skal udrejse. Det er politiet, som dra-ger omsorg for udrejsen, hvis udlændingen ikke udrejser frivilligt, jf. ud-lændingelovens § 30, stk. 2.Af udlændingelovens § 36, stk. 1, fremgår det herudover, at udlændinge,der ikke har ret til at opholde sig her i landet, kan frihedsberøves bl.a. forat sikre muligheden for udsendelse, såfremt politiet vurderer, at frihedsbe-røvelsen vil understøtte sagsbehandlingen. Der skal i hvert tilfælde, før fri-hedsberøvelse iværksættes, foretages en proportionalitetsvurdering, hvoriindgår, om de i udlændingelovens § 34 nævnte foranstaltninger (opholds-pligt, meldepligt mv.) vil være tilstrækkelige til at sikre muligheden forudsendelse af udlændingen.

2.

Det kan mere generelt om politiets praksis vedrørende udlændinge, derantræffes i prostitutionsmiljøet, og som kan være ofre for menneskehandel,oplyses, at der som udgangspunkt vil være anledning til en kortvarig ind-ledende frihedsberøvelse, indtil Udlændingestyrelsen har truffet afgørelseom, hvorvidt udlændingen er offer for menneskehandel.Baggrunden herfor er, at der er tale om udlændinge, som ikke har lovligtophold i Danmark, og at Udlændingestyrelsen derfor skal vurdere, om derer grundlag for at ud- eller afvise de pågældende.
2
Det er politiets generelle erfaring, at de pågældende udlændinge, typiskkvinder, straks vil forsvinde, såfremt de ikke er frihedsberøvede på dettetidspunkt, hvilket hindrer udlændingemyndighedernes muligheder for attræffe afgørelse i sagen og senere tillige politiets muligheder for at effek-tuere udsendelse af de pågældende, hvis Udlændingestyrelsen vurderer, atde pågældende ikke er ofre for menneskehandel og derfor som udgangs-punkt udvises med et indrejseforbud på grund af ulovligt ophold/arbejde.

3.

Hvis Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om, at udlændingen er offerfor menneskehandel, meddeles den pågældende en refleksionsperiode på iførste omgang 30 dage. Da udlændingen dermed har lov at opholde sig heri landet i denne periode, bliver udlændingen løsladt til et beskyttelsestilbud– typisk et kvindekrisecenter.Det kan i den forbindelse i øvrigt oplyses, at det er Rigspolitiets erfaring,at prostituerede udenlandske kvinder, som af Udlændingestyrelsen er vur-deret til at være handlede, ofte forsvinder i refleksionsperioden – forment-lig for at genoptage prostitutionsudøvelsen.Det skal dog samtidig bemærkes, at Midt- og Vestjyllands Politi har haftgode erfaringer med at placere kvinderne på krisecentre frem for at fri-hedsberøve dem i medfør af udlændingeloven § 36.Rigspolitiet har på den baggrund taget initiativ til at ændre Rigspolitiets ogRigsadvokatens vejledning om behandlingen af sager mod menneskehan-del mv., således at det udtrykkeligt fremgår af vejledningen, at mulighedenefter udlændingelovens § 34 for anbringelse på krisecenter efter en konkretvurdering også vil kunne benyttes, selv om der er tale om kvinder, der ikkepå dette tidspunkt er vurderet at have været udsat for menneskehandel.Rigspolitiet har dog ikke fundet anledning til generelt at ændre praksis foranvendelsen af frihedsberøvelse på området, da mulighederne for udsen-delse af de pågældende – der ikke på dette tidspunkt er vurderet at haveværet udsat for menneskehandel – som nævnt herved ville mindskes mar-kant.
3