Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1086984_0001.png
1086984_0002.png
1086984_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. februar 2012PolitikontoretRasmus Bøgh Johansen2011-0030-0463292159
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 227 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. november 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 227 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, hvilke myndigheder og myndig-hedspersoner der i forbindelse med udenlandske under coveragenters arbejde i Danmark skal informeres, og bliver informe-ret, herunder om det er påkrævet, at Justitsministeriet og/ellerjustitsministeren i sådanne tilfælde bliver informeret, samthvilke myndigheder og myndighedspersoner inden for bådepolitiet og PET, der i sådanne tilfælde bliver informeret og fo-retager godkendelse af aktiviteterne.”

Svar:

1.

Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 224 (Alm.del) fra Folketingets Retsudvalg, har dansk politi som led i det internatio-nale politisamarbejde løbende et tæt samarbejde med myndighederne i enrække andre lande. Udenlandske politifolk vil som led i samarbejdet undervisse nærmere omstændigheder kunne yde bistand til efterforskning af for-brydelser i Danmark.Samarbejdet foregår i flere forskellige sammenhænge og aftales og koor-dineres i de enkelte tilfælde på baggrund af de konkrete omstændigheder.

2.

Justitsministeriet kan om spørgsmålet om forelæggelse af forskellige ef-terforskningsskridt generelt henvise til, at de enkelte politikredse i medføraf Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2009 af 27. maj 2009 om kvalitet oglegalitet i politikredsenes straffesagsbehandling skal fastsætte en klar for-deling af kompetencen til at træffe afgørelser vedrørende en straffesagsbehandling, herunder kompetencen til at iværksætte eller godkende straf-feprocessuelle tvangsindgreb og særlige efterforskningsskridt. Det fremgåri den forbindelse af meddelelsen, at der bl.a. skal fastsættes retningslinjerom kompetencefordelingen vedrørende brugen af anonyme vidner, medde-lere og agenter.Desuden er der i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 5/2005 af 9. marts 2005fastsat nærmere retningslinjer om såkaldte meddelere. Ved en meddelerforstås en person uden for politiet, der i et vist systematisk omfang efter af-tale med politiet gennem nogen tid giver informationer til politiet om an-dre personers planlagte eller begåede kriminalitet eller i øvrigt om perso-ner, der tilhører et kriminelt miljø. Retningslinjerne i rigsadvokatmeddelel-sen omfatter ikke Politiets Efterretningstjenestes anvendelse af meddelere.
2

3.

Særligt for så vidt angår Politiets Efterretningstjeneste, kan det oplyses,at der i Justitsministeriets instruks til chefen for Politiets Efterretningstje-neste af 7. december 2009 er fastsat særlige bestemmelser om kontrol. Detfremgår således af instruksen, at indgribende efterforskningsskridt i hvertenkelt tilfælde skal godkendes af chefen for Politiets Efterretningstjenesteeller efterretningstjenestens juridiske chef.Desuden kan det oplyses, at der i Politiets Efterretningstjenestes retnings-linjer af 1. maj 2009 vedrørende kilder er fastlagt særlige procedurer fortjenestens anvendelse af alle former for kilder, herunder kontakter, medde-lere og agenter. Retningslinjerne er fortrolige og kan derfor ikke gengives ienkeltheder.Det kan imidlertid oplyses, at det fremgår af retningslinjerne, at kildefø-ring kan ske i samarbejde med tjenestens danske eller udenlandske samar-bejdspartnere, herunder andre efterretningstjenester. En kilde kan virke isåvel Danmark som i udlandet. Inden en kilde indsættes i udlandet eller iDanmark af udenlandske samarbejdspartnere, skal det over for den samar-bejdende myndighed indskærpes, at kilden under ingen omstændighedermå pålægges opgaver eller opfordres til handlinger, der er i strid meddansk lovgivning.Desuden indeholder retningslinjerne bestemmelser om Politiets Efterret-ningstjenestes brug af agenter. Det følger heraf, at enhver foranstaltningskal godkendes af chefen for Politiets Efterretningstjeneste på baggrund afet oplæg om baggrunden for, at der foreligger begrundet mistanke om, aten overtrædelse af straffelovens kapitel 12, §§ 111-115 eller 118 er ved atblive begået eller forsøgt begået, og hvilken bistand af afgørende betyd-ning for efterforskningen agenten skal yde. Provokationsforbuddet gælderi den forbindelse og indebærer, at agenten ikke må provokere nogen til atbegå en lovovertrædelse, som de ellers ikke ville begå.

4.

Der kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse oplysesnærmere om, hvordan samarbejdet i forbindelse med konkrete politiopera-tioner er foregået.
3