Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1086959_0001.png
1086959_0002.png
1086959_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. februar 2012PolitikontoretRasmus Bøgh Johansen2011-0030-0463292141
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 224 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. november 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 224 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, under hvilke nærmere omstændig-heder udenlandske politifolk kan yde bistand til dansk politi tilefterforskning i Danmark, herunder i hvilke situationer uden-landske agenter vil være underlagt de danske myndigheders in-struktion.”

Svar:

1.

Som led i det internationale politisamarbejde har dansk politi løbende ettæt samarbejde med myndighederne i en række andre lande og modtager iden forbindelse bl.a. oplysninger fra samarbejdspartnere om personer ogaktiviteter, der har politiets interesse. Udenlandske politifolk vil endvidereunder visse nærmere omstændigheder kunne yde bistand til efterforskningaf forbrydelser i Danmark.I det omfang udenlandske polititjenestemænd udfører opgaver her i landeti forbindelse med konkrete politioperationer, sker det efter aftale meddansk politi og under iagttagelse af de relevante regler i bl.a. retsplejelovenom gennemførelse af efterforskningsskridt. Opgaverne udføres endvidereunder dansk myndighedsansvar og kontrol.Det bemærkes i den forbindelse, at det som udgangspunkt alene er danskemyndigheder, der kan udøve myndighedsbeføjelser inden for det dansketerritorium.

2.

Særligt for så vidt angår spørgsmålet om agentvirksomhed, kan det ge-nerelt oplyses, at rammerne for politiets brug af agenter fremgår af retsple-jelovens §§ 754 a-754 e.I hovedtræk indebærer retsplejelovens regler, at politiet som udgangspunktikke må foranledige, at der tilbydes bistand til eller træffes foranstaltningermed henblik på at tilskynde nogen til at udføre eller fortsætte en lovover-trædelse.Politiet må dog udføre agentvirksomhed, hvis der er begrundet mistankeom, at lovovertrædelsen er ved at blive begået eller forsøgt, og efterforsk-ningsskridtet må antages at være af afgørende betydning for efterforsknin-gen. Der skal endvidere være tale om en lovovertrædelse, som efter lovenkan straffes med fængsel i 6 år eller derover. Agentvirksomheden må ikkebevirke en forøgelse af lovovertrædelsens omfang eller grovhed.2
Agentvirksomhed må som udgangspunkt alene udføres af polititjeneste-mænd. Civile personer kan dog efter aftale med politiet yde bistand til atudføre eller fortsætte den lovovertrædelse, der efterforskes, når den bi-stand, der ydes, er yderst beskeden i forhold til lovovertrædelsen.Det er antaget i retspraksis, at begrebet polititjenestemænd i denne forbin-delse også omfatter udenlandske polititjenestemænd og visse andre uden-landske myndighedspersoner (f.eks. toldembedsmænd), der således kanfungere som agenter i forbindelse med efterforskningen af grov kriminali-tet på samme måde som danske polititjenestemænd.Som nævnt ovenfor vil en eventuel udenlandsk bistand i givet fald ske ioverensstemmelse med de almindelige betingelser i retsplejeloven og un-der dansk myndighedsansvar og kontrol.Det tilføjes, at retsplejelovens regler om agentvirksomhed ikke finder an-vendelse ved efterforskning af terrorisme og visse andre forbrydelser modstatens sikkerhed mv., jf. nærmere lovens § 754 e.

3.

Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelser af 12. april2011 af spørgsmål nr. 546 og 549 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3