Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:13. marts 2012Kontor: PolitikontoretSagsbeh: Anne Berg Mansfeld-GieseSagsnr.: 2011-0030-0459Dok.:300905
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 219 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. november 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 219 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I DR kontant den 15. november 2011 er det kommet frem, atøkonomisk kriminalitet ofte ikke efterforskes i et tempo ogmed en grundighed, som man kan forvente fra politiets side,derfor bedes ministeren redegøre for, om det er korrekt, at poli-tiet ofte er for lang tid om at efterforske økonomisk kriminali-tet med stor risiko for, at bagmændene går fri? Ministeren be-des endvidere redegøre for om politiet har tilstrækkelige res-sourcer til opgaven.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”1. I de første år efter politireformen blev der brugt meget bety-delige ressourcer på at organisere de nye politikredse, gennem-føre flytningerne og etablere fælles sagsgange i de sammenlagtekredse, hvilket betød, at en række sager var under behandlinghos politiet og anklagemyndigheden i længere tid end sædvan-ligt.I den forbindelse var der navnlig fokus på den personfarligekriminalitet – vold, voldtægt og sager om seksuelt misbrug afbørn mv. – og det viste sig derfor vanskeligt at fremme sager omøkonomisk kriminalitet med den fornødne hurtighed.I de senere år har der imidlertid været iværksat en lang rækkeinitiativer med henblik på at styrke behandlingen af straffesagerom økonomisk kriminalitet og bringe politikredsenes produktionvedrørende disse straffesager tilbage på niveauet fra før politire-formen.2.
Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet har således gennemflere år været et særligt prioriteret indsatsområde for politiet oganklagemyndigheden. Således har rigsadvokatens direktørkon-trakt siden 2009 indeholdt et krav om øget fokus på større sagervedrørende økonomisk kriminalitet. Dette mål er videreført i re-sultatlønskontrakterne for politidirektørerne (bortset fra politidi-rektøren for Bornholm) med et generelt krav om at forøge antal-let af tiltaler i sager om økonomisk kriminalitet.Dette fokus på straffesager om økonomisk kriminalitet indebæ-rer endvidere, at politikredsene i alle relevante større sager omøkonomisk kriminalitet skal benytte en projektarbejdsform medopstilling af milepælsplaner. Milepælsplaner og den generelle2
fremdrift i større sager om økonomisk kriminalitet drøftes påmøder, hvor der ud over repræsentanter for Statsadvokaten forSærlig Økonomisk Kriminalitet og politikredsene deltager med-arbejdere fra SKAT. Endelig vurderer de regionale statsadvoka-ter løbende, om der er den fornødne fremdrift i sagerne, ligesompolitikredsene som led i afrapporteringen af resultatlønskontrak-terne skal oplyse om udviklingen i sagsproduktionen.Endvidere har det i resultatlønskontrakterne været et krav, at po-litikredsene udarbejder en plan for kompetenceudvikling og omnødvendigt rekruttering af personale til behandling af størreøkonomiske sager. Det er således som udgangspunkt en opgavefor ledelsen i de enkelte politikredse at sikre de fornødne res-sourcer til behandlingen af sager om økonomisk kriminalitet.Herudover bliver nøgletal om behandlingen af økonomiskestraffesager løbende drøftet i anklagemyndighedens fagudvalgom økonomisk kriminalitet, hvor politikredsene og statsadvoka-turerne er repræsenteret.Der er desuden etableret et særligt nationalt forum om samar-bejdet i skattestraffesager med deltagelse af anklagemyndighe-den, Rigspolitiet og SKAT med henblik på at intensivere ogformalisere samarbejdet i straffesager om økonomisk kriminali-tet på skatteområdet. Det nationale skatteforum følger løbendefremdriften i skattestraffesagerne. Endvidere drøfter det nationa-le skatteforum det generelle samarbejde mellem de involveredemyndigheder, ligesom det nationale skatteforum bliver anvendttil at informere om og drøfte nye større projekter samt mulighe-derne for fælles videndeling og uddannelse.3.
Politiet og anklagemyndigheden vil også fremover arbejdemålrettet på at fastholde fokus på behandlingen af sager omøkonomisk kriminalitet. Det kan i den forbindelse bl.a. nævnes,at sager om økonomisk kriminalitet er udpeget som et særligt oghøjt prioriteret indsatsområde i anklagemyndighedens ”Mål ogstrategi 2010-15”, således at der i samarbejde mellem politi oganklagemyndighed – og bl.a. i fortsættelse af allerede iværksatteinitiativer – er fortsat fokus på at sikre en effektiv forfølgning aføkonomisk kriminalitet.Der kan i øvrigt henvises til opgørelserne over antallet af sigtel-ser, tiltaler og domme mv. i mit samtidige bidrag til Justitsmini-steriets besvarelse af spørgsmål nr. 220 (Alm. del) fra Folketin-gets Retsudvalg, som viser en meget positiv udvikling i politietsog anklagemyndighedens sagsproduktion vedrørende straffesa-ger om økonomisk kriminalitet.4.
Det bemærkes endvidere, at det følger af retsplejelovens § 96,stk. 2, at anklagemyndigheden skal fremme enhver sag med denhurtighed, som sagens beskaffenhed tillader. Dette gælder natur-3
ligvis også sager om økonomisk kriminalitet, og som led i denovennævnte styrkelse af indsatsen på dette område er politiet oganklagemyndigheden også meget opmærksom på sagsbehand-lingstiden i disse sager.Det kan i den forbindelse oplyses, at sagsbehandlingstiden i sa-ger om økonomisk kriminalitet er reduceret væsentligt inden forde senere år. I 2010 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstidfra anmeldelse til tiltale i sager om økonomisk kriminalitet såle-des 243 dage, hvilket er et fald på 77 dage i forhold til 2007.”
4