Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. december 2011PolitikontoretJesper Jarnit2011-0030-0452291405
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 175 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. november 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 175 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Under henvisning til ministerens besvarelse af samråds-spørgsmål E om regeringens bandeindsats bedes ministeren re-degøre for omfanget af brugen af de forskellige redskaber somreglerne for vidnebeskyttelse giver mulighed for.”Svar:
1.
Der kan indledningsvis henvises til Justitsministeriets besvarelse af 4.januar 2011 af spørgsmål nr. 101 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,hvori nogle af de vidnebeskyttelsesforanstaltninger, som politiet kaniværksætte, er beskrevet.Som det fremgår heraf, kan politiet iværksætte sådanne foranstaltninger,som efter politiets skøn anses for nødvendige eller hensigtsmæssige. For-anstaltningerne kan efter omstændighederne bestå i, at politiet – eventuelt isamarbejde med den overordnede anklagemyndighed og Politiets Efterret-ningstjeneste – iværksætter beskyttelsesforanstaltninger i form af f.eks.alarmtelefoner og patruljering.Rigspolitiet har i den forbindelse over for Justitsministeriet oplyst, at derikke i politiets sagsbehandlingssystem foretages registreringer, der gør detmuligt at udtrække nærmere statistiske oplysninger om omfanget af an-vendelsen af de omtalte former for vidnebeskyttelsesforanstaltninger.2.
I helt ekstraordinære tilfælde, hvor de foranstaltninger, som kan iværk-sættes af politikredsene, ikke anses for tilstrækkelige, kan Politiets Efter-retningstjeneste iværksætte vidnebeskyttelsesforanstaltninger inden forrammerne af det såkaldte vidnebeskyttelsesprogram.I de mest alvorlige af disse tilfælde kan der som led i et vidnebeskyttelses-program foretages et fuldstændigt identitetsskifte, og den pågældende kaneventuelt også hjælpes til et nyt liv i et andet land. For at identitetsskifteskal kunne gennemføres, skal vidnet medvirke til processen og overholdeen række konkret fastsatte betingelser. Vidnet skal således være indstilletpå bl.a. at afbryde kontakten til sin familie, venner og øvrige omgangs-kreds, ligesom vidnet må opgive arbejde eller uddannelse. Vidnebeskyttel-sesprogrammet kan ikke gennemføres, hvis vidnet ikke overholder dissebetingelser.2
Af principielle grunde samt af hensyn til de personer, der skal beskyttes,kan der ikke i en folketingsbesvarelse gives nærmere oplysninger om an-tallet af personer, der måtte have gennemgået et fuldstændigt identitets-skifte som led i et vidnebeskyttelsesprogram.
3