Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1067291_0001.png
1067291_0002.png
1067291_0003.png
1067291_0004.png
1067291_0005.png
1067291_0006.png
1067291_0007.png
1067291_0008.png
1067291_0009.png
Dato:Dok.:
16. august 2011201380

Udkast til tale til ministeren til brug for besvarelsen af sam-

rådsspørgsmål BB fra Folketingets Retsudvalg torsdag den

18. august 2011

Spørgsmål BB:”Ministeren bedes redegøre for den overbelægning, der i hele2011 har været og fortsat er i Kriminalforsorgen særligt i ar-resthusene og i den forbindelse bedes ministeren kommenterede forslag om aflastning af arresthusene som Fængselsforbun-det er kommet med i brevet af 14. juni 2011 til justitsministerenjf. REU alm. del bilag 506.”

1.

Forholdene i landets fængsler og arresthuse ligger mig i sa-gens natur meget på sinde. Og der er ingen tvivl om, at krimi-nalforsorgen er under stort pres i øjeblikket. Derfor er jeg gladfor at få denne lejlighed til at redegøre nærmere for situationen.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

2.

Kriminalforsorgens institutioner oplevede i 2010 et usædvan-ligt højt belæg, som er fortsat på et endnu højere niveau i 2011.Det har naturligvis medført udfordringer ud over det sædvanli-ge.
Således har det samlede belæg i fængsler og arresthuse i førstehalvår af 2011 ligget på knap 99 pct.
Når kriminalforsorgen i øjeblikket oplever et meget højt belæg,er det jo grundlæggende udtryk for, at regeringens konsekventeretspolitik har båret frugt.
Lige nu huser kriminalforsorgen over 350 bande- og rocker-medlemmer – det vil sige, at ca. en femtedel af samtlige regi-strerede bande- og rockermedlemmer pt. sidder i fængsel. Detbetyder med andre ord, at der er færre på fri fod til at begå nykriminalitet.
Men når det er sagt, er jeg naturligvis helt klar over, at den vel-lykkede strafforfølgning og det høje belæg samtidig skaber ud-fordringer for kriminalforsorgen.

3.

Som en konsekvens af det høje belæg – særligt i arresthus-sektoren – har der i mange arresthuse været perioder, hvor an-tallet af indsatte reelt har været højere end antallet af celler. Setover de første 6 måneder af 2011 har 25 ud af 37 arresthuse –inkl. Københavns Fængsler – haft et gennemsnitligt belæg påmere end 100 pct.
2
Overbelægningen i arresthussektoren har budt på en lang rækkeudfordringer, der er blevet håndteret godt af kriminalforsorgensmedarbejdere.
Logistiske udfordringer – som modtagelse af arrestanter fra po-litiet, placering og flytning af indsatte og midlertidig inddragel-se af yderligere rum til belæg – er blevet løst på en både kon-struktiv og hensynsfuld måde, omstændighederne taget i be-tragtning.
Samtidig er forholdet mellem både de indsatte indbyrdes ogmellem de ansatte og indsatte i de overbelagte arresthuse dagligtblevet håndteret meget professionelt af medarbejderne.

4.

Kriminalforsorgen orienterer mig løbende om de initiativer,der bliver iværksat for at håndtere det høje belæg i arrestsekto-ren bedst muligt.
Her kan jeg eksempelvis nævne, at der i en periode i foråret harværet iværksat et begrænset tilsigelsesstop for dømte på fri fod,der ikke er omfattet af reglerne for hurtig indsættelse.Dette havde bl.a. til formål at skabe plads i fængslerne, såledesat dømte i arresthusene hurtigst muligt kunne overføres tilfængslerne og dermed frigøre pladser i arresthussektoren.
Kriminalforsorgen har oplyst, at det i efteråret er planen ativærksætte endnu en periode med begrænset tilsigelsesstop.
3
Desuden ved jeg, at Direktoratet for Kriminalforsorgen jævnligtindskærper over for fængslerne, at der kun må gå 5 hverdage,fra der er truffet afgørelse om placering af en indsat i et arrest-hus, til overførslen sker.
Og endelig har kriminalforsorgen i videst muligt omfang løben-de konverteret fængselspladser til arrestpladser og taget ”buffer-kapacitet” i brug for at håndtere det høje belæg.
I det hele taget er det min klare opfattelse, at der bliver gjort altfor, at de pladser, der er til rådighed i kriminalforsorgens insti-tutioner, bliver udnyttet fuldt ud.
Jeg kan i øvrigt tilføje, at analysen af kriminalforsorgens frem-tidige kapacitets- og sikkerhedsbehov fra februar, som bekendtindeholder en række initiativer, som netop sigter mod at håndte-re behovet for flere pladser i den lukkede sektor i 2011.
Regeringen har i den forbindelse tilføret kriminalforsorgen enmerbevilling på 22,5 mio. kr. i 2011.
Analysens initiativer vedrører – foruden det nævnte begrænsedetilsigelsesstop – bl.a. også en udvidelse af ”noget for noget”-ordningen, så endnu flere indsatte, der er motiverede for et livuden kriminalitet, kan prøveløslades på halv tid.
Desuden vedrører analysens initiativer konvertering af åbne tillukkedes pladser samt en midlertidig forhøjelse af belægsmål-sætningen.4
Den midlertidige forhøjelse af belægsmålsætningen gennemfø-res i sammenhæng med dels en øget bemanding i fængsler ogarresthuse, dels en styrket indsats på arbejdsmiljøområdet, her-under i relation til håndtering af konflikter og stress.
Initiativerne fra analysen er enten allerede iværksat eller underiværksættelse. Det er min forventning, at de vil medvirke til atlette presset på kriminalforsorgens institutioner, herunder sær-ligt arresthusene.
Jeg ved, at den aktuelle belægssituation – sammen med klientel-lets sammensætning – i øjeblikket er en stor udfordring for kri-minalforsorgen. Men jeg har også stor tillid til, at det samtidiger en opgave, som kriminalforsorgens medarbejdere er kompe-tente og dygtige til at håndtere.

5.

Udviklingen i kriminalforsorgens belæg og i klientelletssammensætning optager både mig og kriminalforsorgens ledelsemeget. Det overvejes løbende, hvordan disse forhold bedsthåndteres. Derfor var jeg også glad for at modtage de forslag,som Fængselsforbundet er kommet med i det brev, der henvisestil i spørgsmålet.
Fængselsforbundets brev indeholder tre forslag til at aflaste ar-resthusene, og disse forslag vedrører alle placeringen af bande-og rockermedlemmer.
5
Det første forslag går ud på, at varetægtsfængslede bande- ogrockermedlemmer placeres i de store arresthuse på egne afde-linger med øget bemanding.
Selv om jeg har forståelse for forslaget, er der nu engang enrække forskellige hensyn, der skal tilgodeses, når bande- ogrockermedlemmer skal placeres. Det er således nødvendigt bådeat adskille grupperinger, der er i konflikt med hinanden, og atadskille konkrete bande- og rockermedlemmer, der er involvereti personligt funderede konflikter.
Der er desuden indsatte, som ikke bør placeres sammen, da de”akkumuleret” bliver for stærke i forhold til de andre indsatte –og adfærdsmæssigt kan udgøre et væsentligt problem for de an-satte.
Hertil kommer, at der ofte er et større antal indsatte fra sammegruppering, der er sigtet i samme sag, og som derfor ikke kanplaceres sammen af hensyn til opklaringen af sagen.
Endelig er der også en lang række praktiske og logistiske for-hold, som gør sig gældende – f.eks. i forhold til transport til af-høring, retsfremstilling og lignende.
Af disse grunde er det ikke muligt udelukkende at samle vare-tægtsfængslede bande- og rockermedlemmer i de største arrest-huse.
6
Kriminalforsorgen er meget opmærksom på placeringen af ind-satte og foretager løbende justeringer med henblik på at sikre enhensigtsmæssig sammensætning af indsatte set i forhold til debygningsmæssige rammer og personaleressourcer, der er til rå-dighed i de enkelte institutioner.
Der sker således i fornødent omfang flytning af indsatte, lige-som der foretages en løbende og konkret vurdering af behovetfor yderligere personaleressourcer i de enkelte arresthuse.

6.

De to øvrige forslag fra Fængselsforbundet går ud på, at døm-te bandemedlemmer hurtigere overføres til afsoning i lukkedefængsler, og at man undlader at indkalde bande- og rockermed-lemmer til afsoning i arresthuse, men i stedet indkalder dem tillukkede fængsler.
Jeg er som sagt fuldt ud klar over, at både belægssituationen ogklientellet giver navnlig arresthusene nogle meget store udfor-dringer.
Det forholder sig imidlertid sådan, at afgangen fra de særligeafdelinger for negativt stærke indsatte i de lukkede fængsler ermindre end tilgangen af indsatte med relation til særligt HellsAngels og Bandidos.
Derfor har det i en periode været nødvendigt at tilsige dømte fradisse grupperinger til afsoning af kortere domme i arresthuse,ligesom et antal afsonere i arresthusene må afvente overførsel tilfængsel.7
Kriminalforsorgen har oplyst, at der i øjeblikket arbejdes på atfinde en løsning for at sikre hurtigere overførsler til lukkedefængsler – og for at begrænse indkaldelse af bande- og rocker-medlemmer til afsoning i arresthusene.
Herudover er der i forbindelse med den seneste finanslovsaftaleafsat en pulje på 20 mio. kr. til indsatsen mod negativt stærkeindsatte, herunder til øget sektionering i Statsfængslet i Nyborg,så bandemedlemmerne kan holdes adskilt. Og der arbejdes sam-tidig på at konvertere et antal pladser i et eller flere arresthusetil indsatte med relation til bande- og rockermiljøet.
Som en del af den såkaldte tryghedspakke er det desuden be-sluttet, at der skal etableres en arrestafdeling til negativt stærkeindsatte vest for Storebælt med et særligt restriktivt regime. Li-gesom Politigårdens Fængsel skal denne afdeling kunne modta-ge indsatte, som optræder voldeligt eller truende i de eksiste-rende afdelinger for negativt stærke indsatte eller i arresthuse.

7.

Det er klart, at vi har et fælles ønske om, at Danmark fortsatskal være et trygt land at leve i. En af forudsætningerne for detteer, at der bliver slået hårdt ned på den organiserede bande- ogrockerkriminalitet. Og ingen kan være i tvivl om, at det bliverprioriteret meget højt af regeringen.
8
Selv om det øgede antal indsatte med bande- og rockerrelationermedfører særlige udfordringer for kriminalforsorgens institutio-ner, er det min klare holdning, at der er sat nogle gode og kon-krete initiativer i værk for at afhjælpe denne situation yderligerei den kommende tid.
Jeg vil afslutningsvist igen gerne understrege, at både jeg ogkriminalforsorgens ledelse følger kapacitets- og sikkerhedsud-viklingen tæt.
Der bliver således i øjeblikket gennemført en budgetanalyse afkriminalforsorgen, som skal danne grundlag for de kommendeforhandlinger om kriminalforsorgens økonomi efter 2011. Og vivil jo som bekendt i den forbindelse få lejlighed til at drøftekriminalforsorgens udfordringer indgående.
9