Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1032744_0001.png
1032744_0002.png
1032744_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. oktober 2011Det Internationale Kon-torSagsbeh: Steffen Dysted Matts-sonSagsnr.: 2011-0030-0359Dok.:253161
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. oktober 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Fremsendes der til øvrige EU-lande bødeforelæg til lastbileje-re, når chaufføren sigtes for overtrædelse af køre- og hviletids-reglerne i Danmark, eller opkræves denne del af ejerens bøde,inden køretøjet frigives til viderekørsel? – og hvad hjælperDanmarks politimyndigheder med i forhold til danske chauffø-rers tilsvarende overtrædelser i andre EU-lande? Der ønskessvar på hvilke konkrete lande, der er aftaler med, og hvor afta-lerne fungerer i praksis.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”Ved en landevejskontrol med køre- og hviletidsreglerne vildet først og fremmest være føreren, der kan sigtes for en over-trædelse af reglerne. Den udenlandske ejer er ikke til stede ogkan derfor ikke umiddelbart sigtes for overtrædelsen. I praksisvil politiet dog søge at opnå kontakt til den udenlandske ejer,således at der kan ske sigtelse og afhøring af den pågældende,og således at sagen på den baggrund alligevel vil kunne afgø-res på stedet. Oplysninger om den udenlandske trans-portvirksomhed, der er førerens arbejdsgiver, vil endviderefremgå af den optagne rapport på føreren, således at der efter-følgende vil kunne ske strafforfølgning af virksomheden.Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmo-det politikredsene om en udtalelse.Hovedparten af politikredsene har oplyst, at der ved sigtelse afen udenlandsk chauffør for overtrædelse af køre- og hviletids-reglerne tillige sker tilbageholdelse af køretøjet med henblik påopkrævning af vognmandens (lastbilejerens) bøde. Enkelte po-litikredse har oplyst, at bødeforelægget til den udenlandskevognmand fremsendes med posten, eller at sagen, såfremt for-holdet nægtes, vil blive søgt afgjort ved en dansk domstol. Enenkelt politikreds har oplyst, at der i hver enkelt sag foretagesen konkret vurdering af, hvorvidt der skal udstedes en bøde tilden udenlandske vognmand. Politikredsen bemærker, at videreforfølgning i nogle tilfælde undlades, fordi strafforfølgning afden udenlandske transportvirksomhed efter et konkret skøn vilvære forbundet med sådanne vanskeligheder, at det i praksisikke vil være muligt at pålægge strafansvar i Danmark.Vedrørende danske politimyndigheders assistance til uden-landske myndigheder i disse sager har halvdelen af politikred-sene ingen erfaring med at assistere udenlandske myndigheder2
– udover de nordiske – i sager, hvor danske chauffører over-træder køre- og hviletidsreglerne i udlandet. De kredse, der harerfaring hermed, oplyser, at antallet af sager er meget begræn-set, og at det typisk drejer sig om at identificere og sigte perso-ner eller oplyse om kørekortforhold.Rigspolitiet er ikke bekendt med, at der eksisterer konkrete af-taler med enkelte lande på området.”
3