Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1032739_0001.png
1032739_0002.png
1032739_0003.png
1032739_0004.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. oktober 2011Det Internationale Kon-torSagsbeh: Steffen Dysted Matts-sonSagsnr.: 2011-0030-0359Dok.:253147
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. oktober 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del.):

”I forlængelse af svar på REU alm. del spørgsmål 391, 2010-11, 1. samling, bedes ministeren redegøre for, hvad der rentfaktisk og konkret sker mellem Danmark og andre EU-lande,og ikke blot hvad teorien siger, herunder hvilke lande vi rentkonkret fremsender færdselsbødeforelæg på over 70 Euro til –hvad enten det er direkte til bilejer eller via politimyndigheder– samtidig bedes redegjort for, hvilke lande Danmark hjælpermed at inddrive bøder på tilsvarende vis? – og hvor langt oghvordan forfølges sagerne i forhold til at få overtræderen dømtog inddrevet bøderne?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmo-det politikredsene om en udtalelse.Det fremgår af de modtagne udtalelser, at bøder for færdsels-overtrædelser som det helt klare udgangspunkt søges opkrævetpå stedet, eventuelt i forbindelse med tilbageholdelse af køre-tøjet, bortset fra bødeforelæg til borgere i de nordiske lande(herunder EU-landene Sverige og Finland), der fremsendes imedfør af ”Aftale mellem de nordiske landes politimyndighe-der om politisamarbejde”, som trådte i kraft den 1. januar 2003(aftalen er oprindelig indgået i 1972). Aftalen anvendes også iforbindelse med fremsendelse af sager fra automatisk trafik-kontrol (ATK).Samarbejdet foregår for så vidt angår sager fra automatisk tra-fikkontrol ved, at den relevante myndighed i det land, hvor ha-stighedsovertrædelsen er registreret, sender en forespørgsel omkøretøjets ejer/bruger til et udpeget nationalt kontaktpunkt ilandet, hvor køretøjet er hjemmehørende. Fra kontaktpunktetmodtagermyndighedenadressenpolitikred-sen/distriktet/lenet, hvor ejer/bruger har bopæl. Når forespørgs-len er besvaret, sender myndigheden et brev direkte til den re-levante politikreds/distrikt/len med oplysninger om hastig-hedsovertrædelsen og anmodning om efterforskning for identi-fikation af føreren, herunder om den pågældende kan erkendehastighedsovertrædelsen.Når der er modtaget svar, bliver bødeforelægget sendt direktetil føreren af køretøjet. Såfremt vedkommende ikke betaler bø-den, oversender myndigheden sagen til politikred-2
sen/distriktet/lenet, hvor ejer/bruger er hjemmehørende til vi-dere behandling.Hovedindtrykket af politikredsenes udtalelser er, at der kun imeget begrænset omfang sendes bødeforelæg til borgere i an-dre EU-lande end de nordiske lande (herunder EU-landeneSverige og Finland). En politikreds har i den forbindelse op-lyst, at kredsen i visse tilfælde har sendt bødeforelæg direkte tilpersoner med køretøjer registreret i Tyskland.Politikredsene har om bistand til inddrivelse af færdselsbøderfra andre lande oplyst, at der modtages anmodninger fra denordiske lande (herunder EU-landene Sverige og Finland) samtfra Italien, Tyskland, Østrig samt ikke-medlemslandetSchweiz.I forhold til vedtagne eller idømte bøder sendes en opkrævningtil den pågældende person.I andre tilfælde ydes bistand i form af identifikation og eventu-el sigtelse af den mistænkte, hvorefter sagen returneres til af-senderlandet. Herudover hjælper politikredsene med at forkyn-de udenlandske bødeforelæg, som herefter sendes retur til detanmodende land. Politikredsene har ikke kendskab til det vide-re forløb i disse sager.Sager fra automatisk trafikkontrol (uanset føreransvar ellerejer-/brugeransvar) begået af dansk registrerede køretøjer i ik-ke nordiske EU-lande modtages hos politiet normalt via Ju-stitsministeriet, hvorefter sagen efterforskes af den relevantepolitikreds.Derudover modtager Rigspolitiet fra EU-lande, hvor der opere-res med et ejer/bruger ansvar, et antal anmodninger om at op-lyse ejer/bruger af et specifikt køretøj. Ejer/brugers data tilba-gesendes herefter til den rekvirerende myndighed. Ifølge Rigs-politiets oplysninger sender den udenlandske myndighed etbrev til ejer/bruger om overtrædelsen og med krav om betalingaf bøden. Det er herefter op til ejer/bruger at reagere på hen-vendelsen. Politiet anmodes sædvanligvis ikke om at foretagesig yderligere i den forbindelse.Såfremt der er tale om en færdselsforseelse, der efter det aktu-elle lands lovgivning tillige medfører frakendelse af førerretteni en periode, modtages sædvanligvis en kopi af meddelelsen fralandet til den registrerede ejer/bruger. Oplysningerne opdateresi relevant omfang i Kriminalregisteret.Rigspolitiet er for tiden i færd med at udarbejde et sæt ret-ningslinjer vedrørende forfølgning af sager om udlændingeshastighedsoverskridelser i Danmark. Disse retningslinjer for-3
ventes bl.a. at henstille til politikredsene, at de skal forfølge desager, hvor personer, der er bosiddende i andre EU-lande, be-går grovere hastighedsovertrædelser.”Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at Danmark i en række tilfældehar modtaget anmodninger fra Nederlandene, Tyskland og Østrig om fuld-byrdelse af færdselsbøder på mindst 70 euro efter reglerne i rådets ramme-afgørelse af 24. februar 2005 om anvendelse af princippet om gensidig an-erkendelse på bødestraffe (bøderammeafgørelsen). Danmark har indtil vi-dere ikke anmodet andre EU-lande om at fuldbyrde bøder for overtrædelseaf færdselslovgivningen efter reglerne i bøderammeafgørelsen.
4