Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. juni 2012ØkonomikontoretCecilie Maarbjerg Qvist2011-0030-0441274184
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 130 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. november 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 130 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Mener ministeren, at prisen på over 77. mio. kr. er et rimeligtomkostningsniveau for PET-kommissionens arbejde?”Svar:
En undersøgelseskommission er en selvstændig forvaltningsmyndighed,der er funktionelt uafhængig af ministeren.I overensstemmelse hermed er det i § 4, stk. 1, i lov nr. 359 af 2. juni 1999om undersøgelse af politiets efterretningsvirksomhed på det politiske om-råde og af de aktiviteter, der var baggrunden for denne virksomhed, fastsat,at det er undersøgelseskommissionen, der afgør, hvordan undersøgelsenskal tilrettelægges.Bestemmelsen indebærer, at det er undersøgelseskommissionen, som træf-fer beslutning om bl.a., hvilket materiale der har betydning for undersøgel-sen og derfor bør indhentes, hvilke personer der skal anmodes om at afgiveforklaring for kommissionen, og hvilke myndigheder/personer der skalanmodes om skriftligt at besvare spørgsmål mv. Det er endvidere kommis-sionen, der afgør, hvornår de enkelte undersøgelsesskridt skal tages, f.eks.på hvilket tidspunkt af undersøgelsen afhøringer skal foregå.Princippet om, at undersøgelseskommissionen er uafhængig og selv skaltilrettelægge sin undersøgelse, indebærer også, at regeringen og Folketin-get ikke kan pålægge undersøgelseskommissionen at udføre sit arbejde påen bestemt måde. Justitsministeriet er dog naturligvis opmærksom på om-kostningsniveauet for undersøgelseskommissioner og følger løbende ud-giftsudviklingen.Nedsættelse af en undersøgelseskommission vil imidlertid ofte være for-bundet med betydelige udgifter navnlig til honorering af formand, med-lemmer og sekretariatsbistand. Hertil kommer som regel også store udgif-ter til f.eks. advokat- eller revisorbistand. Som alle andre offentlige institu-tioner har undersøgelseskommissioner desuden udgifter af mere admini-strativ karakter, herunder husleje.
2