Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1134015_0001.png
1134015_0002.png
1134015_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. juni 2012ØkonomikontoretCecilie Maarbjerg Qvist2011-0030-0441274182
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 129 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. november 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 129 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for de regler som PET-kommissionen har været underlagt vedrørende udgiftsstyringog regnskab, herunder hvilken vurdering, der skal foretages,hvis der anvendes aflønning efter skønsmæssigt fastsat time-forbrug. Skal der i sådant et skøn inddrages hensynet til, at etmedlem eller ansat har fuldtidsjob ved siden af arbejdet i/forkommissionen. I den forbindelse bedes der endvidere redegjortfor, hvordan timesatsen er fastsat, herunder bedes der væresammenligning med tilsvarende hverv.”

Svar:

Justitsministeriet kan oplyse, at undersøgelseskommissioner administreresefter de regler for udgiftsstyring og regnskab, som gælder for statsligemyndigheder.En undersøgelseskommission er en selvstændig forvaltningsmyndighed,der er funktionelt uafhængig af ministeren.I overensstemmelse hermed er det i § 4, stk. 1, i lov nr. 359 af 2. juni 1999om undersøgelse af politiets efterretningsvirksomhed på det politiske om-råde og af de aktiviteter, der var baggrunden for denne virksomhed, fastsat,at det er undersøgelseskommissionen, der afgør, hvordan undersøgelsenskal tilrettelægges.Bestemmelsen indebærer, at det er undersøgelseskommissionen, som træf-fer beslutning om bl.a., hvilket materiale der har betydning for undersøgel-sen og derfor bør indhentes, hvilke personer der skal anmodes om at afgiveforklaring for kommissionen, og hvilke myndigheder/personer der skalanmodes om skriftligt at besvare spørgsmål mv. Det er endvidere kommis-sionen, der afgør, hvornår de enkelte undersøgelsesskridt skal tages, f.eks.på hvilket tidspunkt af undersøgelsen afhøringer skal foregå.Princippet om, at undersøgelseskommissionen er uafhængig og selv skaltilrettelægge sin undersøgelse, indebærer også, at regeringen og Folketin-get ikke kan pålægge undersøgelseskommissionen at udføre sit arbejde påen bestemt måde. Justitsministeriet er dog naturligvis opmærksom på om-kostningsniveauet for undersøgelseskommissioner og følger løbende ud-giftsudviklingen.
2
For så vidt angår spørgsmålet om aflønning kan Justitsministeriet oplyse,at PET-kommissionen blev nedsat ved lov nr. 359 af 2. juni 1999 om un-dersøgelse af politiets efterretningsvirksomhed på det politiske område ogaf de aktiviteter, der var baggrunden for denne virksomhed. Det var i lov-forslagets bemærkninger forudsat, at vederlæggelsen af undersøgelses-kommissionens medlemmer skulle fastsættes af Justitsministeriet efterdrøftelse med Finansministeriet.Vederlaget til medlemmer af kommissionen, der ikke var helt eller delvistfrikøbt fra deres respektive stillinger for at varetage hvervet som kommis-sionsmedlem, blev fastsat efter forelæggelse for Finansministeriet.Justitsministeriet har på baggrund af de timeopgørelser, som ministeriethar modtaget fra kommissionen, udbetalt vederlag til kommissionens med-lemmer i overensstemmelse med den fastsatte vederlæggelse pr. ar-bejdstime for de perioder, hvor medlemmerne ikke har været helt eller del-vist frikøbt fra deres respektive stillinger.Der er efter Justitsministeriets opfattelse ikke hverv, der er direkte sam-menlignelige med hvervet som medlem af en undersøgelseskommission.Vederlæggelsen af en undersøgelseskommissions medlemmer fastsættesifølge bemærkningerne til lov nr. 357 af 2. juni 2009 om undersøgelses-kommissioner af Justitsministeriet efter drøftelse med Finansministeriet.
3