Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. marts 2102ØkonomikontoretRasmus Friis Bendtsen2011-0030-0438275635
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 122 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. november 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 122 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Det fremgår af Berlingske den 21. juni 2011 1. Sektion side 1,at ”Politistyrken skæres ned”, ministeren bedes forklare, hvor-dan det hænger sammen med de politiske aftaler om at styrkeden borgernære og synlige politimæssige indsats.”Svar:
Med henblik på at sikre et professionelt og veldrevent politi fremover blevder i 2010 udarbejdet en budgetanalyse af politiet, som anbefalede en ræk-ke effektiviseringstiltag. Effektiviseringsforslagene i budgetanalysen hartil formål at sikre en mere effektiv administrativ understøttelse af politietskerneopgave samt øge effektiviteten i selve kerneopgaven.I forlængelse af budgetanalysen blev der indgået en bred politisk flertal (V,K, S, DF, SF, RV og KD) om politiets og anklagemyndighedens økonomi i2011. Som det fremgår af aftalen, besluttede forligspartierne i den forbin-delse, at politiet skulle gennemføre alle budgetanalysens effektiviserings-tiltag med henblik på at realisere de størst mulige effektiviseringsgevinster.I aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2012-2015fremgår det, at aftaleparterne (S, RV, SF, V, DF og K) er enige om, at deter væsentligt, at Rigspolitiet fortsat giver implementeringsprocessen høje-ste prioritet, så effektiviseringsgevinsterne realiseres i aftaleperioden.Det skal i den forbindelse bemærkes, at flere af effektiviseringstiltageneleder til en mere effektiv og mindre ressourcekrævende løsning af politi-operative opgaver.Mere specifikt vedrører effektiviseringstiltagene blandt andet en mere hen-sigtsmæssig organisering af 112-alarmcentralerne, som reduceres fra syvtil to. Ligeledes vil der ske en forbedring af arbejdstidsplanlægningen, såsamme politiydelse kan leveres med færre årsværk. Herudover skal deretableres en mere omkostningseffektiv organisering og dimensionering afberedskabet i Københavns Politi. Endvidere skal der ske en større omorga-nisering af såvel it-området som den administrative opgavevaretagelse.Endelig udliciteres de serviceopgaver, som løses bedst og billigst af eks-terne leverandører.Det er afgørende for Rigspolitiet, at gennemførelsen af effektiviserings-processen leder til reelle effektiviseringer gennem en professionaliseringog i nogle tilfælde centralisering af opgaveløsningen i politikredsene og2
Rigspolitiet. Der er således ikke tale om, at besparelserne skal opnås gen-nem serviceforringelser.Som en konsekvens af gennemførelsen af effektiviseringstiltagene forven-ter Rigspolitiet, at dansk politis samlede personaleforbrug vil blive reduce-ret med samlet ca. 700 medarbejdere frem mod 2015. Heraf vil cirka halv-delen være polititjenestemænd, som kan frigøres bl.a. på grund af bedreplanlægning af tjenestetid og omorganiseringer.Rigspolitiet forventer, at personaletilpasningerne i politisektoren kan skeved, at den naturlige afgang af ældre polititjenestemænd ikke erstattes afnyansættelser på Politiskolen. Rigspolitiet forventer således ikke, at derskal afskediges politifolk som følge af effektiviseringstiltagene, men at po-lititjenestemændene ligesom de øvrige ansatte i politiet skal leve op til dekrav om en effektiv opgavevaretagelse, som politiet naturligt må stillefremover.Hovedparten af personaletilpasningen i den civile sektor vil ske som virk-somhedsoverdragelse i forbindelse med udliciteringen af politiets opgaverpå facility management-området.Det kan i øvrigt oplyses, at forligskredsen bag aftalen om politiets og an-klagemyndighedens økonomi for 2011 løbende er blevet orienteret om im-plementeringen af effektiviseringstiltagene, herunder de forventede perso-nalemæssige konsekvenser af effektiviseringsprogrammet. I den forbindel-se er det også blevet understreget, at personalereduktionerne følger af reel-le og konsoliderede effektiviseringer og derfor ikke forringer politiets evnetil at løse kerneopgaverne eller yde service til borgerne.Det fremgår endvidere af aftalen om politiets og anklagemyndighedensøkonomi i 2012-2015, at inden for rammerne af denne flerårsaftale skalpolitiet fortsat løbende tilpasse den politifaglige indsats hurtigt og fleksi-belt til de aktuelle udfordringer i et omskifteligt kriminalitetsbillede. Af af-talen fremgår det endvidere, at dette understøttes bl.a. af en ny resultatba-seret tilgang til styringen af dansk politi, herunder gennem den ophævelseaf politiets styrkemål, som aftaleparterne gennemførte med aftalen om po-litiets og anklagemyndighedens økonomi i 2011.Endelig fremgår det af aftalen om politiets og anklagemyndighedens øko-nomi i 2012-2015, at effektiviseringsgevinsterne skal medgå til finansie-ringen af nye initiativer i politiet. Det vedrører også bevillingerne fra tryg-3
hedspakken, der er videreført i den nye aftale for politiets og anklagemyn-dighedens økonomi. Det drejer sig bl.a. om videreførelsen og styrkelsen afBande Task Forcen i Karlslunde med henblik på at fastholde politiets in-tensive indsats til bekæmpelsen af bande- og rockerkriminalitet.
4