Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1164109_0001.png
1164109_0002.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
8. oktober 2012Sikkerhed og forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Kristina RavnSagsnr.: 2012-0030-1001Dok.:540250
Hermed fremsendes besvarelse af spørgsmål nr. 1145 (Alm. del), som Fol-ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. september2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Niko-laj Villumsen (EL).
Morten Bødskov/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1145 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen vil gøre for atstoppe den stigende vold fra højreekstremister i Aarhus, jf.http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Aarhus/2012/09/13.htm”

Svar:

Justitsministeren kan om den generelle indsats mod politisk ekstremismebl.a. henvise til besvarelse af 7. december 2011 af spørgsmål nr. 3 (Alm.del) fra Folketingets Retsudvalg.Som det fremgår af besvarelsen, er det Social- og Integrationsministeriet,der har ressortansvaret i relation til den tidlige forebyggende indsats modekstremisme. Social- og Integrationsministeriet arbejder bl.a. for at under-støtte de lokale aktører i at forebygge ekstremisme og hjælper unge men-nesker med at frigøre sig fra ekstremistiske miljøer.Forebyggelse af voldelig ekstremisme udgør imidlertid også en af de heltcentrale arbejdsopgaver for Politiets Efterretningstjeneste, der arbejdermålrettet på at identificere, forebygge, efterforske og modvirke alle formerfor voldelig ekstremisme i dialog og samarbejde med de enkelte politi-kredse.Det kan desuden oplyses, at Østjyllands Politi sammen med Aarhus Kom-mune siden 2007 har haft et projekt, der har til formål at forebygge radika-lisering af unge. Projektet gennemføres som en udbygning af det eksiste-rende kriminalpræventive samarbejde mellem Aarhus Kommune og Øst-jyllands Politi.Det betyder i praksis, at radikalisering er indført i det kriminalpræventivearbejde som bekymringsparameter for risikoadfærd på linje med andre ad-færdsparametre så som skoleforsømmelser, butikstyveri, udadreagerendeadfærd og lignende. Indsatsen tager derfor også lige som den øvrige krimi-nalpræventive indsats i Aarhus Kommune - udgangspunkt i inklusion ogforebyggelse af eksklusion.Det højreekstremistiske miljø er også omfattet af de initiativer, der ud-springer af samarbejdet. Det drejer sig bl.a. om et mentorprogram og et In-fohus, hvor kommunale medarbejdere samt private borgere kan ringe ellermaile deres bekymringer ind om radikalisering hos specifikke unge.
2