Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
11. oktober 2012Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh: Steffen Dysted MattssonSagsnr.: 2012-0030-0997Dok.:559621
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1136 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1136 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Udlændinge slipper forfartbøder på danske veje” lagt på Berlingske Tidendes hjem-meside d. 11. september 2012 og i sin besvarelse redegøre for,om ministeren er enig i, at det er et stort problem, at udenland-ske bilister kan overtræde fartgrænserne på de danske vejeuden nogen konsekvenser samt redegøre for, hvad ministeren iså fald har tænkt sig at gøre ved det (Se:http://www.b.dk/nationalt/udlaendinge-slipper-for-fartboeder-på-danske-veje)?”Svar:
1.
Det anføres i den artikel, der er henvist til i spørgsmålet, at politiet kun ibegrænset omfang søger at opkræve bøder hos ikke-nordiske bilister, derbegår hastighedsoverskridelser i Danmark.2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetudtalelser fra Rigsadvokaten og Rigspolitiet.3.
Rigsadvokaten har oplyst følgende:”1. Som det fremgår af justitsministerens besvarelse afspørgsmål nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del, Folke-tingsåret 2011-2012), søges bøder for overtrædelse af færdsels-loven begået af udlændinge som det helt klare udgangspunktopkrævet på stedet eventuelt i forbindelse med tilbageholdelseaf køretøjet efter færdselslovens § 120. Er føreren og det mo-tordrevne køretøj, med hvilken overtrædelsen er begået,hjemmehørende i udlandet, er der efter færdselslovens § 120således mulighed for, at politiet kan tilbageholde køretøjet,indtil en eventuel bøde er betalt.Det gælder dog ikke for bødeforelæg til nordiske statsborgere,hvor en samarbejdsaftale mellem de nordiske landes politi-myndigheder giver mulighed for få oplysninger om føreren afbilen gennem et nationalt udpeget kontaktpunkt i det land, hvorkøretøjet er hjemmehørende, hvorefter sagen kan sendes til ef-terforskning i den relevante (nordiske) politikreds.Som det endvidere fremgår af besvarelsen, har politikredsenehidtil kun i meget begrænset omfang sendt bødeforelæg i sagerom automatisk trafikkontrol (ATK) til borgere i andre EU-lande end de nordiske lande.Rigspolitiet har på den baggrund nu udarbejdet retningslinjertil politikredsene, hvorefter der indføres udvidet efterforskning2
i sager, hvor personer bosat i andre EU-lande end de nordiskelande begår grovere hastighedsovertrædelser i Danmark. Denudvidede efterforskning har til formål at fremskaffe oplysnin-ger om, hvem der er registreret som ejer af det køretøj, der erfotograferet i forbindelse med en automatisk trafikkontrol.Anklagemyndigheden har efter det oplyste ikke på nuværendetidspunkt modtaget sager, der er behandlet efter Rigspolitietsnye retningslinjer.2.
Rigsadvokaten har som følge af de nye retningslinjer omudvidet efterforskning i ATK-sager nedsat en arbejdsgruppeunder anklagemyndighedens fagudvalg for særlovskriminalitet.Arbejdsgruppen har til opgave at udarbejde retningslinjer tilbrug for anklagemyndighedens videre behandling af de sager,hvor udenlandske bilister bliver fotograferet i forbindelse meden automatisk trafikkontrol, og hvor der som følge af den ud-videde efterforskning er fremkommet oplysninger om, hvemder er registreret som ejer af det køretøj, der er fotograferet.Udgangspunktet efter retningslinjerne vil være, at det – lige-som i alle andre ATK-sager – igennem en henvendelse til eje-ren skal søges oplyst, hvem der var fører af køretøjet på detpågældende tidspunkt.Såfremt den registrerede ejer selv var fører, vil vedkommendekunne vedtage et bødeforelæg for hastighedsovertrædelsen.Hvis ejeren oplyser, at en anden var fører, vil der kunne sendeset bødeforelæg til denne person.Det kan i den forbindelse oplyses, at det følger af artikel 5 ikonventionen om gensidig retshjælp af 29. maj 2000 (EU-retshjælpskonventionen), at fremsendelse og forkyndelse afretsdokumenter som f.eks. bødeforelæg for overtrædelse affærdselslovgivningen, som er bestemt for personer, der ophol-der sig på en anden medlemsstats område, som udgangspunktkan sendes direkte til disse med posten.Såfremt den pågældende ikke vedtager bødeforelægget, kansagen indbringes for retten, som efter retsplejelovens § 897,stk. 1, nr. 3, jf. § 896 a, har mulighed at afgøre sagen med enudeblivelsesdom.En dom vil efter reglerne i EU-rammeafgørelse af 24. februar2005 om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse påbødestraffe (bøderammeafgørelsen) kunne sendes til fuldbyr-delse i den medlemsstat, hvor den pågældende hører hjemme.Der er ved bøderammeafgørelsen indført en forenklet og mereeffektiv procedure mellem EU-medlemsstaterne i forbindelsemed anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser om bødestraf.3
Bøderammeafgørelsen indebærer, at en afgørelse i en med-lemsstat om, at en person skal straffes med en bøde, kan sen-des til den medlemsstat, hvor personen hører hjemme. Dennemedlemsstat skal herefter sørge for, at afgørelsen om bødestraffuldbyrdes på samme måde, som hvis der havde været tale omen national afgørelse.Det er en betingelse for fuldbyrdelse i den anden medlemsstat,at der er tale om en endelig afgørelse. Det fremgår endvidere aframmeafgørelsen, at den fuldbyrdende medlemsstat kan afviseat fuldbyrde bøder under 70 euro.Der kan også være sager, som ikke kan afgøres med bødeved-tagelse eller udeblivelsesdom efter retsplejelovens § 897, f.eks.hvis den målte hastighedsoverskridelse er så høj, at den udoveren bødestraf medfører en ubetinget frakendelse af førerretten.I disse tilfælde udfærdiger anklagemyndigheden et anklage-skrift med påstand om bøde og en ubetinget frakendelse af fø-rerretten, som sendes til retten. I forbindelse med indkaldelseaf den tiltalte kan det tilkendegives, at den pågældende, så-fremt vedkommende ikke møder i retten, kan risikere at blivedømt som udebleven, jf. retsplejelovens § 855, stk. 3, nr. 4.Hvis der er sket forkyndelse af indkaldelsen til retsmødet, vilder herefter være mulighed for at afsige en udeblivelsesdom,hvis tiltalte ikke møder i retten på det angivne tidspunkt.Dommens afgørelse om bødestraf vil herefter kunne sendes tilfuldbyrdelse i den medlemsstat, hvor den pågældende hørerhjemme.3.
Som det fremgår ovenfor, pålægges udenlandske bilister –på samme måde som danske bilister – i forbindelse med politi-ets almindelige vejkontrol bøder for overtrædelse af hastig-hedsgrænserne i Danmark.For så vidt angår overtrædelser af hastighedsgrænserne, derkonstateres i forbindelse med den automatiske trafikkontrol,har der hidtil kun i begrænset omfang været sendt bødeforelægtil borgere i andre EU-lande end de nordiske lande. Rigspolitiethar imidlertid udarbejdet retningslinjer for en udvidet efter-forskning i disse sager ved grovere hastighedsovertrædelser,ligesom en arbejdsgruppe under anklagemyndighedens fagud-valg for særlovskriminalitet arbejder på nye retningslinjer forbehandlingen af disse sager. Disse retningslinjer vil beskrivemulighederne for at pålægge udenlandske bilister, der overtræ-der fartgrænserne i Danmark, en bøde, samt mulighederne forefter vedtagelse eller idømmelse af en bøde at inddrive bøden iudlandet.Det skal dog samtidig bemærkes, at der er tale om sager, hvorder vil kunne opstå forskellige praktiske vanskeligheder i for-4
bindelse med sagernes behandling, f.eks. i forbindelse medindhentelse af oplysninger fra ejeren om, hvem der var fører afkøretøjet på det pågældende tidspunkt.Rigsadvokaten og Rigspolitiet vil følge behandlingen af dissesager om udenlandske bilisters grovere overtrædelser af fart-grænserne i Danmark, herunder i anklagemyndighedens fag-udvalg for særlovskriminalitet.”4.
Rigspolitiet har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-ledningsvis henvise til Justitsministeriets besvarelse af 20. ok-tober 2011 af spørgsmål nr. 14 (Alm. del) fra FolketingetsRetsudvalg.Rigspolitiet har på baggrund heraf den 29. juni 2012 udsendten rundskrivelse til alle landets politikredse vedrørende udvi-det efterforskning i ATK-sager vedrørende udenlandske føre-res hastighedsovertrædelser i Danmark.Det fremgår heraf, at Rigspolitiet finder, at der er behov for, atder i større omfang end hidtil indledes strafforfølgning modpersoner, der er bosiddende i andre EU-lande, og som begårgrovere hastighedsovertrædelser i Danmark. Rigspolitiet har påden baggrund udarbejdet retningslinjer til politikredsene vedrø-rende udvidet efterforskning i sådanne sager.Indtil der er opnået erfaring med den fremgangsmåde, der erbeskrevet i rundskrivelsen, skal udvidet efterforskning anven-des i alle ATK-sager, hvor den hastighedsovertrædelse, der erbegået af den udenlandske fører, har en sådan grovhed, at denmedfører betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten.Som supplement til den europæiske konvention af 20. april1959 om gensidig retshjælp i straffesager indeholder Schen-gen-konventionen en række bestemmelser, der har til formål atlette det strafferetlige samarbejde mellem de kontraherendeparter, herunder direkte korrespondance mellem de judiciellemyndigheder (heriblandt politimyndighederne).Af hensyn til politikredsenes ressourceanvendelse er det be-sluttet at anvende de muligheder for udveksling af oplysninger,som er omfattet af Schengen-konventionen. Det indebærer, atordningen om udvidet efterforskning på nuværende tidspunktalene omfatter køretøjer, der er indregistreret i et (ikke-nordisk) Schengen-land.Rigspolitiet har med henblik på at kunne evaluere ordningenindført en indberetningsordning, hvorefter politikredsene den5
5. januar 2013 skal fremsende en opgørelse over de fremsendteforespørgsler og resultatet heraf.For så vidt angår nordiske køretøjer fremsendes sagerne fortsati medfør af ”Aftale mellem de nordiske landes politimyndig-heder og politisamarbejde”, som trådte i kraft den 1. januar2003. Aftalen er oprindeligt indgået i 1972, og er senest revi-deret den 22. august 2012. Denne aftale trådte i kraft den 1. ok-tober 2012.”5.
Justitsministeriet kan i henholde sig til det, som Rigsadvokaten og Rigs-politiet har oplyst.Som det bl.a. fremgår af udtalelserne fra Rigsadvokaten og Rigspolitiet, erder iværksat initiativer, der skal medvirke til fremover at sikre en mere ef-fektiv forfølgning af udlændinges hastighedsoverskridelser begået i Dan-mark, således at udenlandske bilister ikke i praksis ansvarsfrit kan begåselv grove trafikforseelser.Rigsadvokaten og Rigspolitiet vil løbende følge området, ligesom Justits-ministeriet løbende er i dialog med Rigsadvokaten og Rigspolitiet om be-handlingen af de nævnte sager.
6