Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Civilafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. september 2012FærdselskontoretJørgen Jørgensen2012-0030-0989537469
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1126 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Morten Bødskov/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1126 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om Københavns Politi har mu-lighed for at påvirke, hvorvidt Københavns Kommune kangennemføre sine planer om en reduktion i biltrafikken påAmagerbrogade?”Svar:
Det kan oplyses, at det følger af færdselslovens § 92, stk. 1, at vejbestyrel-sen for en offentlig vej med samtykke fra politiet kan træffe færdselsmæs-sige bestemmelser, som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning,herunder med henblik på etablering af gågader. Der kan bl.a. træffes be-stemmelse om parkering og standsning, etablering af fodgængerfelter ogforbud mod visse færdselsarter, herunder med henblik på etablering af gå-gader.Vejbestyrelsen kan endvidere efter færdselslovens § 92, stk. 1, træffe be-stemmelse om hel eller delvis afspærring af offentlig vej, såfremt afspær-ringen gennemføres ved afmærkning, ved opsætning af bomme eller påanden tilsvarende måde, jf. § 92, stk. 2.Det følger af § 2, stk. 6, jf. stk. 5, i lov om offentlige veje, at kommunalbe-styrelserne er vejbestyrelse for kommunevejene.Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har henvist til følgende udtalelsefra Københavns Politi.”Efter Københavns Politis opfattelse vil politiet generelt set kunkunne modsætte sig en hel eller delvis afspærring eller andenregulering af offentlig vej, hvis der foreligger særlige færdsels-mæssige eller politimæssige hensyn, der tilsiger dette. Særligefærdselsmæssige hensyn vil kunne foreligge i form af trafiktek-niske og færdselsmæssige forhold, herunder eksempelvis gene-rel fremkommelighed, øget belastning af parallelgader mv.Københavns Politi ses ikke at have været inddraget i de konkreteplaner [der omtales i spørgsmålet] og har således ikke grundlagfor at udtale sig om det fremtidige forløb med hensyn til planer-ne.”Justitsministeriet kan henholde sig til det, som Københavns Politi haranført.2