Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1158311_0001.png
1158311_0002.png
1158311_0003.png
1158311_0004.png
1158311_0005.png
1158311_0006.png
Dato:Dok.:
3. september 2012517840

UDKAST TIL TALE

til brug for teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for

2013 i Retsudvalget den 6. september 2012

1.

Jeg vil gerne takke udvalget for denne lejlighed til at gen-nemgå Justitsministeriets del af finanslovsforslaget for 2013.I min gennemgang vil jeg tage udgangspunkt i de overordnedelinjer i finanslovsforslaget. Hvis udvalget herefter har spørgs-mål – også gerne af mere teknisk karakter – vil jeg sammenmed mine embedsmænd forsøge at besvare dem her og nu.Skulle der være uddybende spørgsmål, som ikke på stående fodkan besvares, modtager jeg dem naturligvis meget gerne skrift-ligt. Så skal jeg nok sørge for, at de bliver besvaret hurtigst mu-ligt.

2.

Som bekendt blev der i november sidste år indgået en bredaftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi for perio-den 2012-2015. Det sikrer den fornødne ro omkring politiets oganklagemyndighedens arbejde i denne periode med henblik påat bringe den påbegyndte effektiviserings- og omstillingsprocessikkert i mål.
1
Som opfølgning på aftalen er der på finanslovsforslaget sket enopdeling af udgifterne til strafferetspleje mv. Det vil sige, at po-litiets og anklagemyndighedens udgifter til strafferetsplejen -eksempelvis retsmedicinske ydelser og teleoplysninger - fra2013 bliver underlagt politiets og anklagemyndighedens almin-delige driftsbevilling.Endvidere er der som opfølgning på aftalen på finanslovsforsla-get sket en opdeling af politiets og anklagemyndighedens ho-vedkonto i tre særskilte hovedkonti for henholdsvis politiet, dencentrale anklagemyndighed og PET. Det har til hensigt at øgegennemsigtigheden.

3.

I forbindelse med dette års finanslovsforhandlinger skal derindgås en ny aftale om kriminalforsorgens økonomi efter 2012.Regeringens oplæg til dette vil blive præsenteret i forbindelsemed de kommende finanslovsforhandlinger.Som forberedelse hertil gennemføres i øjeblikket et større ud-redningsarbejde på kriminalforsorgens område med henblik påat tilvejebringe grundlag for, at partierne til efteråret kan drøftede fremadrettede mål, aktiviteter og økonomiske rammer forkriminalforsorgen.Da regeringen endnu ikke har lagt forhandlingsudspillet forkriminalforsorgen frem for de kommende år, er der udelukken-de tale om en teknisk budgettering på finanslovsforslaget. Detbetyder, at kriminalforsorgens bevillinger indeholder en stor”skrænt” fra 2012 til 2013 som følge af udløb af midlertidigebevillinger.

4.

På finanslovsforslaget er der sket en etårig fastlæggelse afdomstolenes bevilling i 2013. Dette skal i ses sammenhængmed, at den etårige aftale om domstolenes økonomi i 2012 in-debar igangsættelsen af en række tværministerielle udrednings-2
arbejder på domstolenes område, der som udgangspunkt skalfærdiggøres i 2013. På baggrund af udredningsarbejderne bliverdomstolenes økonomiske rammer fra og med 2014 fastlagt.Siden 2010 har domstolene været tilført en merbevilling til ned-bringelse af sagsbunkerne i byretterne. Denne merbevilling er i2013 blevet reduceret med 25 mio. kr. svarende til 43 årsværk.Det hænger sammen med, at domstolene i 2013 med disse res-sourcer ud fra det nuværende niveau for antal modtagne sagerforventes at kunne holde bunkerne nede – altså at kunne fast-holde 2012-niveauet for antal verserende sager ved byretterne.Herudover udmønter domstolene konsolideringsbidrag og effek-tiv administration på linje med øvrige statslige institutioner,hvilket indebærer et yderligere bevillingsfald på 19,3 mio. kr.fra 2012 til 2013.Endelig er der i domstolenes bevilling for 2013 afsat midler tilden digitale tinglysning, gennemførelse af den grønlandskeretskredsreform og udmøntning af ABT-reserve til en lands-dækkende videokonferenceløsning på justitsområdet (det så-kaldte video3-projekt).

5.

På udlændingeområdet er der på finanslovsforslaget indar-bejdet en række initiativer, som jeg gerne vil gennemgå.Der er foretaget en opjustering af aktiviteten på asylområdetsvarende til det niveau, som er forudsat for 2012. Det resul-terer i en merbevilling på 45,4 mio. kr. i 2013 som følge afdet forudsatte antal asylansøgere og sammensætningen afdisse.Der er afsat en merbevilling på 36,9 mio. kr. i 2013 til soci-al- og sundhedsforanstaltninger på asylområdet. Det skyldes,at der er sket en stigning i det gennemsnitlige antal social- og3
sundhedssager, der bliver godkendt pr. indkvarteret asylan-søger.Der er indarbejdet en merbevilling på 61,6 mio. kr. i 2013 tilvidereførelse af særlige vilkårsforbedringer på asylcentrene.De særlige vilkårsforbedringer omfatter udvidede sociale ak-tiviteter for børn og voksne, modersmålsundervisning, udvi-det SFO-tilbud samt individuelt tilpassede undervisningstil-bud for børn og unge.Flygtningenævnets sekretariat er blevet tilført en merbevil-ling på 7,0 mio. kr. i 2013 med henblik på at fortsætte enforøget sagsbehandling.For at sikre at Flygtningenævnet tilføres mere viden for atforbedre sagsbehandlingen bliver Flygtningenævnet fra 1.januar 2013 udvidet med to medlemmer – ét fra Udenrigs-ministeriet og ét fra Dansk Flygtningehjælp. Som følge herafer der på Justitsministeriets område afsat en merbevilling på6,6 mio. kr. i 2013.For at styrke Udlændingestyrelsens indsats på tolkeområdeter der indarbejdet en merbevilling på 5,0 mio. kr. i 2013.Endelig skal det nævnes, at den afsatte reserve med henblik påat kunne tilbyde asylansøgere adgang til arbejdsmarkedet og bo-lig uden for asylcentrene er videreført på finanslovsforslaget.Reserven vil blive udmøntet på Justitsministeriets område i for-bindelse med ændringsforslagene til finanslovsforslaget.

6.

Af øvrige initiativer på finanslovsforslaget kan jeg nævne, atder som led i regeringens Trafiksikkerhedspakke sker en mo-dernisering og udvidelse af den automatiske trafikkontrol –ATK – med henblik på at styrke trafiksikkerheden i Danmark.Trafiksikkerhedspakken blev præsenteret i forrige uge og inde-4
holder en række initiativer på Transport- og Justitsministerietsområde.Som følge af pakken er der på finanslovsforslaget indarbejdetmerudgifter for politiet på ca. 110 mio. kr. i 2013 stigende til ca.225 mio. kr. i 2014 og frem. Endvidere er der indarbejdet et op-justeret skøn for bødeprovenuet som følge af udvidelsen afATK.Herudover er der på finanslovsforslaget indarbejdet en merbe-villing til politiets SINE-sekretariatet på 5,2 mio. kr. og 4,1 mio.kr. i henholdsvis 2013 og 2014. Det skal sikre en forsat forsvar-lig implementering og drift af et nyt radiokommunikationssy-stem til det samlede beredskab.Og endelig indeholder finanslovsforslaget en generel rammebe-skæring, der er indarbejdet på alle ministerområder. Som følgeaf indkøbseffektiviseringer i forbindelse med sjette fase af sta-tens indkøbsprogram er Justitsministeriets ramme reduceretmed 20,3 mio. kr. i 2013 stigende til 27,7 mio. kr. i 2016.

7.

Som bekendt er der i 2012 indgået en aftale om en budgetlov,hvormed der indføres udgiftslofter for stat, kommuner og regio-ner. Udgiftslofterne indføres fra og med 2014, men da 2013fungerer som ”prøveår”, er finanslovsforslaget blevet tilrettelagtinden for rammerne af udgiftsloftssystemet.Styringen af udgifterne i forhold til udgiftsloftet bliver også enudfordring for Justitsministeriet. Det gælder primært for de ud-giftsområder, hvor afholdelsen af udgifterne følger af eksem-pelvis retskrav, og hvor Justitsministeriet således ikke har mu-lighed for at påvirke udgifternes afholdelse. Det gælder eksem-pelvis fri proces og udgifter til advokathjælp.
5

8.

Det var, hvad jeg havde valgt at fremhæve fra finanslovsfor-slaget i denne omgang.Jeg ser frem til efterårets forhandlinger om de fremadrettedeøkonomiske rammer for kriminalforsorgen.
6