Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
26. september 2012FærdselskontoretChristina Hjeresen2012-0030-0981533471
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1109 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1109 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, om der er væsentlig forskel pådet fysiske hardware ved punkt-ATK i forhold til stræk-nings-ATK?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”1. Ved stræknings-ATK anvendes der tre standere, der er for-bundet med hinanden. To standere registrerer køretøjets num-merplade ved start- og slutpunktet af den valgte strækning.Hvis det konstateres, at et køretøj har gennemkørt strækningenmed for høj hastighed, aktiveres et kamera i den tredje stander,der tager et billede af køretøjet med henblik på identifikation afføreren af køretøjet.Der er således tale om udstyr med tre kameraer placeret for-skellige steder på strækningen. Kameraerne er tilsluttet encomputer (server), der foretager udregning af hastigheden påbaggrund af tiden for den kørte strækning og lagrer billeder afnummerpladen fra start- og slutpunkt samt det sidste billede tilføreridentifikation. Da udstyret skal kunne håndtere store da-tamængder på meget kort tid, er der tale om kraftige computeremed særligt udviklet software.Ved punkt-ATK anvendes en stander, der er indrettet til at må-le et køretøjs hastighed på et givent sted ved brug af radar, la-ser eller spoler nedlagt i kørebanen. Hvis køretøjet overskriderhastighedsgrænsen, fotograferer udstyret køretøjet som doku-mentation og til brug for identifikation af føreren.2.
På baggrund af forskellene i målemetoderne er det ifølgeRigspolitiets oplysninger ikke økonomisk hensigtsmæssigt atproducere udstyr, der kan anvendes til begge typer hastigheds-kontrol.Udstyr til punkt-ATK kan i princippet sammenkobles og til-sluttes en computer, der foretager hastighedsudregning for dengennemkørte strækning. Der vil dog ifølge Rigspolitiets oplys-ninger være tale om en kompliceret løsning, der kræver ensærskilt typegodkendelse.Det forventes derfor ikke, at det vil være rentabelt at opgradereudstyr indkøbt til punkt-ATK til senere brug som stræknings-ATK.”
2