Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. februar 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Michael de ThurahSagsnr.: 2012-0030-0977Dok.:681267
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1101 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1101 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang forsorgen i de øvrigenordiske lande samt i Tyskland, Holland og Storbritannien fo-restår transporter af indsatte og arrestanter eller, hvorvidt den-ne opgave er overladt til politiet, anden offentlig myndighedeller private aktører?”Svar:
Som det fremgår af Justitsministeriets indledende besvarelse af 27. oktober2012 af dette spørgsmål, har Direktoratet for Kriminalforsorgen til brugfor besvarelsen af spørgsmålet anmodet om udtalelser fra myndighederne iTyskland, Holland, Storbritannien samt de øvrige nordiske lande.1.
Norge har i sit svar anført, at Kriminalomsorgen som udgangspunktgennemfører al transport af afsonere, mens politiet varetager transport afvaretægtsarrestanter. Politiet assisterer Kriminalomsorgen med transport afafsonere i det omfang, det vurderes at være nødvendigt af sikkerhedsmæs-sige årsager.2.
Storbritannien har i sit svar anført, at man i 1993 udliciterede transportaf indsatte til fremstilling i retten – dog med undtagelse af indsatte, somvurderes farlige eller undvigelsestruede. Udliciteringen gælder også trans-port af personer, som tilbageholdes af politiet på politistationer med hen-blik på fremstilling i retten.3.
Tyskland har i sit svar anført, at transport af indsatte fra fængslerne ialmindelighed sker under ledsagelse af personale fra fængslerne, mensinddragelse af politi især kommer i betragtning, når særlige sikkerhedshen-syn gør sig gældende, som f.eks. ved transport af særlig farlige indsatte, el-ler hvor der befrygtes forsøg på befrielse.Tyskland har endvidere anført, at antallet af ledsagende medarbejdere fast-sættes ud fra antallet af indsatte og disses farlighed samt forholdene om-kring transporten i øvrigt. Det er de enkelte delstater, der fastsætter denærmere bestemmelser for transport af indsatte.4.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har ikke modtaget svar fra Holland,Finland og Island.
2