Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1171347_0001.png
1171347_0002.png
1171347_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
27. oktober 2012Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Cecilie Maarbjerg QvistSagsnr.: 2012-0030-0977Dok.:556584
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1092 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1092 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren oplyse om sammenhængen mellem de fysiskerammer og behovet for bemanding. Og vil der på sigt kunnespares penge ved at investere i nye institutioner alternativt ind-rette eksisterende institutioner anderledes? Hvilke erfaringerhar de andre nordiske lande og Storbritannien gjort sig påområdet?”

Svar:

1.

Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at der er en nøje sam-menhæng mellem bemanding, de fysiske rammer og ikke mindst det klien-tel, der er placeret det pågældende sted.Åbne og lukkede fængsler planlægger selv ud fra den udmeldte økonomi-ske ramme, hvorledes de mest hensigtsmæssigt kan anvende ressourcerne.Arresthusenes timeforbrug styres fra Direktoratet for Kriminalforsorgen isamarbejde med arrestinspektørembederne.Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere oplyst, at antallet af sær-ligt personalekrævende indsatte er steget inden for de senere år, og det kanvære vanskeligt for institutionerne at håndtere disse inden for den udmeld-te ramme. Det forekommer derfor stadig oftere, at direktoratet i konkretetilfælde tilknytter et antal timer til den enkelte indsatte, således at postbe-sættelsen styres fleksibelt i forhold til klientellets sammensætning.Hvorvidt der vil kunne opnås besparelser ved ombygning af den eksiste-rende bygningsmasse, må efter Direktoratet for Kriminalforsorgens opfat-telse bero på en nærmere analyse.Det skal bemærkes, at det – særligt for kriminalforsorgens arresthuse –gælder, at langt hovedparten er placeret i bymæssig bebyggelse – ligesomflere er underlagt forskellige restriktioner som for eksempel fredning.

2.

For så vidt angår erfaringer fra andre lande er Direktoratet for Kriminal-forsorgen bekendt med, at det i Kriminalforsorgen i Sverige er erfaringen,at de gamle fængsler er for små og kræver for meget personale. I de nyerefængsler er der mulighed for en bedre og mere fleksibel udnyttelse af per-sonalet, og der kræves således færre medarbejdere. Desuden er der i de ny-ere byggerier indtænkt nye tekniske løsninger, der optimerer sikkerhedenog understøtter en fleksibel anvendelse af medarbejderne. Det er dog op-2
lyst fra Sverige, at evalueringer viser, at besparelserne ikke bliver så store,som man først antog, idet de tekniske løsninger kræver forskellige tekniskeindsatser og særligt uddannede medarbejdere.Direktoratet for Kriminalforsorgen har herudover anmodet de øvrige nor-diske lande samt Storbritannien om oplysninger til brug for besvarelsen afspørgsmålet.Når disse oplysninger foreligger, vil Justitsministeriet vende tilbage til sa-gen.Tilvejebringelse af oplysninger i andre lande kan erfaringsmæssigt væreressource- og tidskrævende. Det må derfor forventes, at der kan gå nogentid – eventuelt flere måneder – før de ønskede oplysninger foreligger.
3