Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
27. oktober 2012Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Cecilie Maarbjerg QvistSagsnr.: 2012-0030-0977Dok.:556575
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1090 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1090 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse hvilke regler, der gælder for overførselaf indsatte til pension og om indsatte, der findes egnede hertil,kan overføres på et tidligere tidspunkt, end det er tilfældet idag?”Svar:
1.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 er der både mulighed for at anbringeen dømt på en af kriminalforsorgens pensioner under hele afsoningen ogfor at overføre en indsat til en af pensionerne for resten af straffetiden. Ensådan anbringelse forudsætter, at den dømte har behov for særlig behand-ling eller pleje, eller at der på grund af f.eks. den dømtes alder eller hel-bredstilstand er særlige grunde til ikke at anbringe eller beholde den dømtei fængsel eller arresthus. Endvidere er det en forudsætning, at afgørendehensyn til retshåndhævelsen ikke taler imod anbringelse uden for fængselog arresthus.Særligt om dømte under 18 år kan det oplyses, at de som udgangspunktanbringes på en pension eller en institution uden for kriminalforsorgen, jf.straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2.Der er ingen tidsmæssige begrænsninger for, hvor tidligt i afsoningenoverførsel til en pension efter straffuldbyrdelseslovens § 78 kan finde sted.2.
Herudover har indsatte mulighed for at blive udstationeret til private ogoffentlige institutioner, herunder til kriminalforsorgens pensioner, såfremtudgang til beskæftigelse eller undervisning af praktiske grunde ikke kangennemføres som frigang fra et fængsel eller arresthus, eller det undtagel-sesvis skønnes særlig formålstjenstligt, at udgang gennemføres som udsta-tionering, herunder med henblik på at lette overgangen til løsladelsen. Det-te følger af § 50 i bekendtgørelse nr. 289 af 26. marts 2012 om udgang tilindsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminalforsorgens insti-tutioner (udgangsbekendtgørelsen).Som ved andre former for udgang er det en forudsætning for udstatione-ring, at der ikke er bestemte grunde til at antage, at den indsatte i forbin-delse hermed vil begå ny kriminalitet, unddrage sig fortsat straffuldbyrdel-se eller på anden måde misbruge tilladelsen, og at hensynet til retshåndhæ-velsen ikke i øvrigt taler imod, jf. straffuldbyrdelseslovens § 46. Endvidere2
er det normalt en forudsætning, at den dømte afsoner en straf af fængsel i 5måneder eller derover.Udstationering skal normalt ske i den sidste del af opholdstiden og kan gi-ves i indtil 4 uger, eller når særlige omstændigheder taler derfor, i indtil 3måneder. Udstationering med henblik på deltagelse i et udslusningspro-gram kan gives i indtil 4 måneder. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan,når ganske særlige forhold taler derfor, give tilladelse til en udstationeringaf længere varighed. Dette fremgår af § 51 i udgangsbekendtgørelsen.Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at udstationering i længeretid end 3 henholdsvis 4 måneder blandt andet gives, hvis frigang til uddan-nelse eller beskæftigelse ikke praktisk muligt kan finde sted fra fængslet,eller hvis der er tale om en indsat, der afsoner en længerevarende dom, ogsom skønnes at have behov for en længere udslusning, før løsladelse findersted. Der kan også være tale om indsatte med særlige familiemæssige pro-blemer, som vil kunne afhjælpes ved en udstationering tæt på hjemmet el-ler på en pension, hvor den indsatte kan bo med sine børn.
3