Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1171318_0001.png
1171318_0002.png
1171318_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
27. oktober 2012Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Cecilie Maarbjerg QvistSagsnr.: 2012-0030-0977Dok.:550956
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1085 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1085 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for de britiske og canadiske erfa-ringer med struktureret risikobaserede tilsyn for afsonere medfodlænke jf. Deloittes rapport ’Budgetanalyse af kriminalfor-sorgen’ (2012) side 16.”

Svar:

Direktorat for Kriminalforsorgen har oplyst, at når den dømte afsoner strafi hjemmet med en fodlænke, er den pågældende både i Danmark, Canadaog Storbritannien undergivet et tilsyn.Nedenfor redegøres overordnet for de forskellige modeller for fastsættelseog afvikling af et tilsyn, herunder forskellige procedurer for, hvordan enrisikovurdering foretages, og hvilket formål den skal tjene.I Danmark fastsættes tilsynet generelt ud fra en vurdering af årsag til kri-minalitet og behovet for støtte og kontrolforanstaltninger. Ved en egnet-hedsvurdering til fodlænke foretages der også en vurdering af den dømtesrisiko for at begå ny kriminalitet. I Danmark anvendes der ikke IT-understøttede risikovurderingsredskaber, når risikoen for recidiv vurderes.Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1102 fraFolketingets Retsudvalg.Den canadiske tilsynsmodel er udviklet på baggrund af de såkaldte RNR-principper (Risk,Need, Responsivity)gennem de sidste 25 år, og forskningpåviser et stort kriminalpræventivt udbytte. En metaanalyse fra 2006 pegersåledes på, at tilsynsmodeller organiseret ud fra RNR-principperne kan re-ducere recidiv med op til 25 pct. RNR-principperne dikterer, hvordan ef-fektive og resocialiserende indsatser skal tilrettelægges og afvikles i for-hold til den dømte. Principperne beskriver også, hvem den rehabiliterendeindsats skal målrettes til, hvilke områder eller faktorer, der skal arbejdesmed samt hvilke metoder, der er mest effektive.STICS (StrategicTraining Initiative in Community Supervision)er navnetpå selve tilsynsmodellen, hvor de tilsynsførende uddannes i anvendelsen afet risikovurderingsredskab og i selve afviklingen af de enkelte tilsynsfor-løb. STICS indebærer mere præcist:At tilsynsfrekvensen og andre indsatser opjusteres for mellem-og højrisikogrupper og nedjusteres for lavrisikogrupper. Sorte-2
ringen i risikogrupper sker ved hjælp af et valideret og it-understøttet risikovurderingsredskab.At ressourcer og indhold i et tilsynsforløb målrettes klientenskriminogene behovsområder.At der afholdes strukturerede og effektive tilsynsforløb, hvor deenkelte tilsynsforløb består af fastlagte komponenter, trinvisprogression og en bestemt metode (kognitiv tilgang).
En mere detaljeret redegørelse for de canadiske erfaringer med RNR-modellen og STICS kan findes iRapport fra arbejdsgruppen vedrørendeRNR,der er offentliggjort primo 2011 på kriminalforsorgens hjemmeside.Et tilsynsforløb i England og Wales tilrettelægges ud fra en vurdering afklienten ved hjælp af risikovurderingsredskabet OAsys. Formålet med enrisikovurdering i England og Wales adskiller sig dog en smule fra andrelande, da redskabet overordnet har til formål at vurdererisk of harm– altsåen vurdering af hvorvidt klienten er til fare for sig selv eller andre. Res-sourcer allokeres efter risiko (her tænkes på farlighed) – jo højere risikoka-tegori, des højere tilsynsfrekvens.I England og Wales er der ydermere en høj grad af automatik i fastsættel-sen af tilsyn i forbindelse med såvel betingede domme som prøveløsladel-se. Således har man i England og Wales en større gruppe af klienter med etbegrænset tilsynsbehov, idet de får vilkår om tilsyn per automatik.Evalueringer af den strukturerede risikobaserede tilsynsmodel i Englandog Wales viser ikke samme positive kriminalpræventive resultater, som er-faringerne med den canadiske RNR-model. Dels peges der på, at pro-grammer og indsatser er implementeret i for hurtigt et tempo, dels at til-synsmodellen i England og Wales ikke overholder RNR-principperne i til-strækkelig grad, herunder præmissen om, at indsatser fortrinsvis skal givestil klienter med en høj risiko for at recidivere.Erfaringer med en risikobaseret tilsynsmodel fra England og Wales er der-for vanskelige at overføre og sammenligne med erfaringer fra henholdsvisCanada og Danmark, da både formål med og metoder til fastsættelse af enrisikovurdering adskiller sig betydeligt fra hinanden.
3