Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
27. oktober 2012Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Cecilie Maarbjerg QvistSagsnr.: 2012-0030-0977Dok.:550927
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1084 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1084 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke ulemper ser ministeren ved at gennemføre det forslagom at lade sygehusapotekerne overtage medicinleveringen tilKriminalforsorgens afdelinger, som er beskrevet på side 14 iDeloittes rapport ’Budgetanalyse af kriminalforsorgen’(2012)?”Svar:
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at direktoratet på baggrundaf det nævnte forslag i Deloittes rapport har anmodet Ministeriet for Sund-hed og Forebyggelse om tilladelse til at indkøbe medicin via sygehusapo-tekerne/Amgros.Ved brev af 8. juni 2012 til Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyste Mi-nisteriet for Sundhed og Forebyggelse bl.a. følgende:”Efter apotekerlovens § 55, stk. 2, kan ministeren for sundhedog forebyggelse tillade et sygehusapotek at levere lægemidlerog andre varer til statsinstitutioner.Det fremgår af bemærkningerne til det lovforslag, der dannedegrundlag for denne bestemmelse (lov nr. 279 af 6. juni 1984),at der i forbindelse med fastsættelse af leveringsområdet fordet enkelte sygehusapotek bør foretages en vurdering af læge-middeldistributionen i det pågældende område og herunder og-så af virkningerne for de private apoteker. Baggrunden er, atoprettelse af et sygehusapotek eller udvidelse af et sygehusapo-teks leveranceområde indebærer en indskrænkning af de priva-te apotekers omsætningsgrundlag, hvilket vil kunne virke for-dyrende på lægemiddeldistributionen som helhed.Det er på denne baggrund ministeriets helt klare opfattelse, atapotekerlovens § 55, stk. 1 og 2, skal tolkes restriktivt.Der kan efter ministeriets opfattelse forekomme ganske særligesituationer, hvor en udvidelse af leveranceområdet til at omfat-te statsinstitutioner kan være hensigtsmæssig. Der skal dog fo-religge en særdeles god grund til at meddele en sådan tilladelseefter § 55, stk. 2.Økonomiske hensyn kan efter ministeriets opfattelseikkei sigselv lægges til grund for en sådan tilladelse, som derimod evt.kan gives af hensyn til f.eks. forsyning, faglighed eller sikker-hed.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse kan på denne bag-2
grund ikke imødekomme Kriminalforsorgens ønske om at givesygehusapotekerne tilladelse efter apotekerlovens § 55, stk. 2,til at sælge medicin til Kriminalforsorgen.Ministeriet skal afslutningsvist oplyse, at regeringen ønsker atmodernisere apotekerloven for at sikre, at apotekerne drivesmed fokus på tilgængelighed for borgerne, høj patientsikker-hed, lave priser og rådgivning om medicin. Det fremgår af re-geringsgrundlaget. Det fremgår endvidere, at muligheden for atsælge medicin fra sygehusene i den forbindelse skal undersø-ges. Der er derfor nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræ-sentanter fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Sund-hedsstyrelsen, Erhvervs- og Vækstministeriet, Finansministeri-et og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Arbejdsgruppenskal afrapportere til regeringens Økonomiudvalg inden udgan-gen af 2012.”Direktoratet for Kriminalforsorgen vil følge resultatet af arbejdsgruppensovervejelser, der forventes at foreligge inden årets udgang.
3