Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
27. oktober 2012Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Cecilie Maarbjerg QvistSagsnr.: 2012-0030-0977Dok.:550848
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1080 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1080 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Set i lyset af Deloittes vurdering af, at der er uudnyttet poten-tiale mht. afskedigelse af tjenestemænd i Kriminalforsorgen forsåkaldt fraværsuegnethed jf. Deloittes rapport ’Budgetanalyseaf kriminalforsorgen’ (2012) side 10, bedes ministeren redegø-re for nuværende eller tidligere overvejelser om dette i Krimi-nalforsorgen og i ministeriet?”Svar:
Det fremgår af tjenestemandslovens § 28, stk. 1, 1. pkt., at tjenestemændkan afskediges uden ansøgning med 3 måneders varsel til udgangen af enmåned.Proceduren for afskedigelse – herunder som følge af fraværsuegnethed – ernærmere reguleret i Finansministeriets cirkulære nr. 12402 af 1. september2001 om afsked af tjenestemænd i staten og folkekirken m.fl. på grund afsvagelighed og sygefravær (afskedscirkulæret).Hvis en tjenestemand har et højt og/eller hyppigt fravær på grund af syg-dom, kan fraværet efter afskedscirkulæret således i sig selv gøre tjeneste-manden uegnet til at bestride stillingen – også selv om den pågældendeshelbredsforhold ikke giver grundlag for svagelighedspensionering efterreglerne herom. Afskedsårsagen vil i det tilfælde være uegnethed som føl-ge af højt og/eller hyppigt sygefravær, såkaldt fraværsuegnethed.Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at man i den nuværende fle-rårsaftaleperiode har sat øget fokus på nedbringelsen af sygefraværet formedarbejderne i kriminalforsorgen. Arbejdet hermed består af mange for-skelligartede indsatser, hvor blandt andet indsatsen for at fastholde sygemedarbejdere – med henblik på genindtræden i tjenesten – har været væg-tet højt af personalepolitiske og økonomiske årsager. I den forbindelse erder således f.eks. udarbejdet en fastholdelsesguide, der anvendes på tjene-stestederne med henblik på at undgå at afskedige syge medarbejdere ogskulle anvende ressourcer på oplæring og uddannelse af nye medarbejdere,hvilket erfaringsmæssigt er omkostningstungt.Direktoratet for Kriminalforsorgen har desuden oplyst, at man ved behand-lingen af de konkrete sager om sygefravær er opmærksom på hjemmelentil afskedigelse grundet fraværsuegnethed. Direktoratet for Kriminalfor-sorgen har imidlertid understreget, at muligheden herfor alene indgår somen enkelt del af den samlede indsats, der udføres i forhold til nedbringelse2
af sygefraværet i kriminalforsorgen. Det er kriminalforsorgens erfaring, atmange faktorer har betydning for sygefraværet og udviklingen heraf, lige-som man er opmærksom på, at der skal udmøntes en sygefraværspolitik,der anvender de mange virkemidler, der er tilgængelige på området.Kriminalforsorgen har også forud for Deloittes budgetanalyse af kriminal-forsorgen været opmærksom på muligheden for afskedigelse som følge affraværsuegnethed, ligesom muligheden herfor er indgået ved behandlingenaf de konkrete sager og ved den vejledning og videndeling, der er foreta-get. For så vidt angår videndeling henvises i øvrigt til den samtidige besva-relse af spørgsmål nr. 1081 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).I kriminalforsorgen har man sideløbende med Deloittes analyse erfaret enøget efterspørgsel om vejledning mv. om behandlingen af sygesager ved-rørende fraværsuegnethed. Med henblik på en øget understøttelse og pro-fessionalisering af sagsgangen på de enkelte tjenestesteder og centralt erder derfor igangsat et arbejde med blandt andet at beskrive de gældenderegler og forudsætningerne for anvendelsen af regelsættet om afskedigelsegrundet fraværsuegnethed. I den sammenhæng forventes endvidere at ind-gå en oversigt over de muligheder, der skal være afdækket med henblik pågenindtræden i tjenesten forud for, at en sag om fraværsuegnethed frem-mes. Arbejdet hermed forventes afsluttet inden udgangen af 2012.Direktoratet for Kriminalforsorgen har afslutningsvis oplyst, at en eventueløget anvendelse af fraværsuegnethed som afskedsårsag vil blive vurderet ilyset af den samlede prioritering af sygefraværs-, trivsels- og arbejdsmiljø-området inden for kriminalforsorgens økonomiske ramme.
3