Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1083529_0001.png
1083529_0002.png
1083529_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. februar 2012EU-formandskabssekretariatetAnders Aagaard2011-0030-0410283140
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 107 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. november 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Johan K. Legarth
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 107 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren kommentere professor Thomas Elholms artikeli Magasinet ADVOKATEN (nr. 4/2011), hvor han anfører, atsamarbejdet om de retlige og indre anliggende fra og med Lis-sabon-Traktatens ikrafttræden er overgået til det overnationaleEU-samarbejde, og at der i det øjeblik, hvor de øvrige med-lemsstater måtte finde anledning til at ændre arrestordreord-ningen, vil skulle tages stilling til, hvorvidt Danmark blivernødt til at trække sig fra ordningen? Er det ministerens opfat-telse, at Danmark må trække sig fra ordningen med henvisningtil retsforbeholdet, hvis et forslag om at ændre ordningen skul-le blive vedtaget med kvalificeret flertal i Rådet?”

Svar:

Et eventuelt fremtidigt forslag om ændring af Rådets rammeafgørelse af13. juni 2002 om den europæiske arrestordre og om procedurerne forovergivelse mellem medlemsstaterne som beskrevet i spørgsmålet må i gi-vet fald forventes at ville blive fremsat med hjemmel i tredje del, afsnit V,i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.Forslaget vil i så fald være omfattet af Danmarks forbehold vedrørenderetlige og indre anliggender, og den vedtagne retsakt vil derfor ikke værebindende for eller finde anvendelse i Danmark.Et særligt spørgsmål i den forbindelse er, om Danmark fortsat vil værebundet af den hidtidige rammeafgørelse, hvis den ændres eller ophæves afforslaget.For så vidt angår spørgsmålet om, hvilken betydning det vil have, hvisrammeafgørelsen ændres ved en ny retsakt, følger det af artikel 2 i proto-kol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-Traktaten, at”EU-retsakter på området politisamarbejde og retligt samarbejde i straffe-sager, der er vedtaget inden Lissabon-Traktatens ikrafttrædelse, og somændres, [er] fortsat bindende for og finder anvendelse i Danmarkuændret”. Hvis en retsakt på området politisamarbejde og retligt samarbej-de i straffesager, der er vedtaget før Lissabon-Traktatens ikrafttrædelse,ændres, f.eks. sådan at et antal bestemmelser omformuleres, vil disse nyebestemmelser således ikke være bindende for Danmark, men den gamleretsakt vil fortsat i sin helhed være gældende for Danmark.For så vidt angår spørgsmålet om ophævelse af tidligere retsakter har Rå-2
dets Juridiske Tjeneste ved en tidligere lejlighed givet udtryk for den gene-relle opfattelse, at gamle retsakter på området for politi- og strafferet, derophæves eller erstattes af en ny retsakt efter Lissabon-Traktatens ikraft-trædelse, som udgangspunkt fortsat vil være gældende for Danmark. Detteudgangspunkt kan dog ifølge Rådets Juridiske Tjeneste fraviges, idet deøvrige medlemsstater vil kunne beslutte, at en ophævet retsakt ikke længe-re skal være gældende for eller finde anvendelse i Danmark, hvis den nyeretsakt ellers måtte blive uanvendelig for de øvrige medlemsstater. Det vilnavnlig være relevant i forhold til retsakter, der bygger på princippet omgensidig anerkendelse, herunder rammeafgørelsen om den europæiske ar-restordre.For en nærmere gennemgang af Rådets Juridiske Tjenestes opfattelse hen-vises til Udenrigsministeriets og Justitsministeriets notat om ophævelse afEU-retsakter i forbindelse med vedtagelsen af nye EU-retsakter, som blevoversendt til Folketingets Europaudvalg den 6. december 2010.
3