Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1152345_0001.png
1152345_0002.png
1152345_0003.png
1152345_0004.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
31. august 2012Det Internationale Kon-torSagsbeh: Steffen Dysted MattssonSagsnr.: 2012-0030-0957Dok.:521498
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1054 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1054 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for mulighederne for, at det enkelteEU land selv afholder de udgifter, der er forbundet med, at detsstatsborgere begår kriminalitet i et andet EU land? Herunderisær mulighederne for, at de lande, der ikke overholder EU-aftalen fra 2008, om at kriminelle statsborgere skal afsone de-res straf i hjemlandet, skal afholde de udgifter, der er forbundetmed, at en statsborger er fængslet i et andet land”

Svar:

1.

Justitsministeriet skal for en god ordens skyld oplyse, at rammeafgørel-sen af 27. november 2008 om anvendelse af princippet om gensidig aner-kendelse på domme i straffesager om idømmelse af frihedsstraffe eller fri-hedsberøvende foranstaltninger med henblik på fuldbyrdelse i Den Euro-pæiske Union (2008/909/RIA) ikke indebærer noget krav om, at enhverEU-borger, der idømmes en fængselsstraf i en anden EU-medlemsstat, skaloverføres til afsoning i sit hjemland.Som Justitsministeriet tidligere har redegjort for – bl.a. i forbindelse medbesvarelsen af spørgsmål nr. 421 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg –indebærer rammeafgørelsen, at en EU-medlemsstat (udstedelsesstaten) vedat fremsende en standardattest og den relevante dom, som idømmer sank-tionen, kananmodemyndighederne i en anden EU-medlemsstat (fuldbyr-delsesstaten) om at anerkende dommen og overtage fuldbyrdelsen af sank-tionen.En EU-medlemsstat, som i medfør af rammeafgørelsen anmodes om at an-erkende dommen og overtage fuldbyrdelsen, vil dernæst som udgangs-punkt være forpligtet hertil, når der er tale om en dom vedrørende en afdens egne statsborgere, som bor på medlemsstatens område, eller som vilblive udvist dertil som følge af dommen.Fristen for gennemførelse af rammeafgørelsens bestemmelser i medlems-staternes nationale lovgivninger var den 5. december 2011.Som Justitsministeriet har oplyst – bl.a. i forbindelse med besvarelsen afspørgsmål nr. 421 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg – er rammeafgø-relsen dog endnu ikke gennemført i alle EU-medlemsstater, men det for-ventes, at størstedelen af medlemsstaterne vil have implementeret ramme-afgørelsen ved udgangen af 2012.2

2.

Om afholdelse af de udgifter, der er forbundet med kriminelle EU-borgere, kan Justitsministeriet oplyse følgende:Spørgsmålet om, hvilket land der skal afholde de udgifter, der er forbundetmed, at en EU-borger afsoner en fængselsstraf i det EU-land, hvor han erdømt, er ikke reguleret i den nævnte rammeafgørelse om overførelse afdomfældte. I det omfang ordningen ikke er omfattet af internationale rets-akter om bl.a. overførelse af domfældte, vil udgangspunktet være, at denEU-medlemsstat, hvor dommen er afsagt, afholder omkostningerne for-bundet med afsoningen.For så vidt angåroverførelse til et andet EU-landfølger det af rammeafgø-relsens artikel 24, at det som udgangspunkt er fuldbyrdelsesstaten, der skalafholde de omkostninger, som er forbundet med anvendelse af rammeafgø-relsen, herunder de udgifter, der er forbundet med selve afsoningen i fuld-byrdelsesstaten.Udstedelsesstaten vil således alene skulle afholde omkostningerne ved dendomfældtes overførelse til fuldbyrdelsesstaten (f.eks. udgifter til flytrans-port) og omkostninger, der opstår udelukkende på udstedelsesstatens terri-torium (f.eks. omkostninger vedrørende oversættelse af dokumenter tilbrug for overførelsesanmodningen).

3.

Overførelse af domfældte udgør en vigtig del af det internationale straf-feretlige samarbejde, og rammeafgørelsen herom må på sigt forventes atgøre det nemmere at overføre EU-borgere, der er dømt i en anden EU-medlemsstat, til afsoning i deres hjemland.For at medvirke til at sikre en effektiv gennemførelse og anvendelse aframmeafgørelsen i praksis har Justitsministeriet – ligesom flere andre EU-landes relevante myndigheder – bl.a. fokus på, hvorvidt der kan peges påyderligere tiltag, som kan medvirke til at sikre medlemsstaternes effektivegennemførelse af rammeafgørelsen.Som eksempel kan nævnes, at det danske EU-formandskab på det uformel-le rådsmøde i januar 2012 lagde op til at drøfte rammeafgørelsen og densgennemførelse i medlemsstaterne, ligesom Justitsministeriet og en rækkeandre EU-medlemsstaters relevante myndigheder deltager i flere internati-onale fora, der skal støtte op om gennemførelsen og den praktiske anven-delse af rammeafgørelsen.
3
Herudover holder EU-Kommissionen med jævne mellemrum opfølg-ningsmøder, hvor Kommissionen og de enkelte medlemsstater kan udveks-le erfaringer og drøfte, hvordan det sikres, at implementeringen af ramme-afgørelsen gennemføres hurtigst og bedst muligt.Justitsministeriet kan i den forbindelse endvidere pege på, at rammeafgø-relsen udtrykkeligt fastslår, at EU-Kommissionen senest den 5. december2013 skal udarbejde en evalueringsrapport, der ledsages af eventuelle initi-ativer, som Kommissionen måtte anse for hensigtsmæssige i forhold tilrammeafgørelsen.Der er således både fra Kommissionens og en række medlemsstaters sideallerede iværksat initiativer, der skal være med til at sikre, at EU-rammeafgørelsen om overførelse af domfældte gennemføres og anvendesbedst muligt.
4