Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1152906_0001.png
1152906_0002.png
1152906_0003.png
1152906_0004.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Dok.:
9. august 2012512038
UDKAST TIL TALEtil brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål BKfra Folketingets Retsudvalg den 16. august 2012
Samrådsspørgsmål BK:”Vilministeren på baggrund af henvendelsen fra Socialudvalget i Køben-havns Kommune af i februar 2012 om en forsøgsordning med legaliseringaf hash og ministerens negative svar på henvendelsen i maj forholde sigtil, hvorvidt en sådan forsøgsordning kunne være et redskab til at fjerneindtægtsgrundlaget for organiseret kriminalitet på blandt andet Christia-nia og dermed bidrage positivt til bekæmpelsen af organiseret kriminali-tet?”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
1
[Indledning]1.Jeg vil indledningsvis sige tak til udvalget for at indkalde til dette
samråd om legalisering af hash.Det er jo et tema, som man må sige, at der har været mange forskelligevinkler på og holdninger til hen over sommeren i medierne. Derfor erdet jo også rigtig fint, at vi får lejlighed for at drøfte det lidt nærmereher i Retsudvalget i dag.2.I spørgsmålet henvises der til en henvendelse fra Københavns Kom-munes Socialudvalg.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Socialborgmester i KøbenhavnsKommune Mikkel Warming rettede henvendelse til mig den 10. februar2012 med henblik på at opnå dispensation fra gældende lovgivning, så-ledes at der i København kunne gennemføres en forsøgsordning medregulering af lovlig hashhandel.I mit svar til Københavns Kommune oplyste jeg, at regeringen ikke øn-sker at give mulighed for en sådan forsøgsordning.Spørgeren ønsker, at jeg forholder mig til, om ikke en forsøgsordningsom foreslået af Københavns Kommune ville kunne bidrage positivt tilbekæmpelse af organiseret kriminalitet ved at fjerne indtægtsgrundlagetfra salget med hash.Til det må jeg først og fremmest slå fast, at det er min helt klare opfat-telse, at spørgsmålet om indførelse af en forsøgsordning med legalise-ring af hash først og fremmest må bero på sundhedsmæssige – men og-så sociale og uddannelsesmæssige – overvejelser.Jeg vil derfor også gerne fremhæve nogle af de ting, som jeg skrev tilMikkel Warming efter at have drøftet henvendelsen med ministeren forsundhed og forebyggelse, som området hører under.3.Baggrunden for det nuværende forbud mod bl.a. hash er først ogfremmest den sundhedsfaglige vurdering af, at hash er forbundet meden række skadevirkninger.2
Den enkelte rus indebærer f.eks. risiko for angst- og panikreaktionerisær hos uerfarne brugere, samt forbigående psykotiske reaktioner. Ru-sen medfører hæmning af korttidshukommelse og opmærksomhed, mo-toriske færdigheder og reaktionstid.Det følger heraf, at cannabisrus forringer indlæring. Derudover forøgesrisikoen for trafikulykker mv.Den længerevarende brug indebærer f.eks. øget risiko for KOL ("ryger-lunger") og formentlig også for lungekræft. Hertil kommer en øget risi-ko for psykisk sygdom.Desuden vil den intellektuelle og praktiske funktionsevne være konstantnedsat ved dagligt brug, og bl.a. hukommelsen og opmærksomheden vilblive forringet ved intensivt brug over flere år. Navnlig børn, unge ogudsatte voksne er sårbare i forhold til skadevirkningerne.Sundhedsstyrelsen har redegjort nærmere for skadevirkningerne i et no-tat af 1. april 2009.Når det gælder en forsøgsordning med lovliggørelse af hash, vil en så-dan ordning øge tilgængeligheden af hash, hvilket med stor sandsynlig-hed vil medføre øget forbrug af dette rusmiddel og dermed flere skadersom følge heraf.Og derfor støtter regeringen ikke en sådan forsøgsordning.4.Når det i øvrigt gælder spørgsmålet om, hvilken betydning en for-søgsordning med legalisering af hash ville kunne få for bekæmpelse aforganiseret kriminalitet, må det nok erkendes, at det er svært at spå om.Der foreligger således mig bekendt ingen sikker viden om konsekven-sen for den organiserede kriminalitet af en legalisering af hash. Menman kan da gætte på, at dem, der lever af kriminalitet, så blot vil findeandre områder at kaste sig over.5.I forhold til bekæmpelse af organiseret narkokriminalitet er det såle-des min opfattelse, at den måde, hvorpå det organiserede og meget lu-krative marked for hashhandel skal bekæmpes, er ved at fortsætte den3
intense og målrettede indsats mod den organiserede kriminalitet, somrockere og bander i vidt omfang står bag. Det gælder også på Christia-nia.Netop indsatsen mod den organiserede kriminalitet, herunder indsatsenmod rocker- og bandekriminalitet, er i disse år et af de højest prioritere-de områder for dansk politi.Det er som bekendt også kommet klart til udtryk i den aftale om politi-ets og anklagemyndighedens økonomi, som i efteråret blev indgået mel-lem regeringen og – næsten – alle øvrige partier i Folketinget.Det er således et led i flerårsaftalen, at der er afsat 81 mio. kr. årligt i af-taleperioden til en videreførelse af politiets særlige bande task force(Task Force Øst) på Sjælland.Der er samtidig etableret en ny fleksibel politi task force med base iSydøstjyllands Politi (Task Force Vest), som skal operere i Vestdan-mark og bl.a. have fokus på rocker- og bandemiljøets rekrutteringsbaseri de udsatte boligområder.Der er med andre ord sikret gode økonomiske rammer for en intensive-ret indsats mod organiseret kriminalitet, herunder rocker- og bandekri-minalitet.6.Og som det næppe har undgået udvalgets opmærksomhed, så blevder kort før sommerferien meldt en ny strategi ud for Københavns Politii relation til at bekæmpe den organiserede kriminalitet på Christiania ogfor politibetjeningen på Christiania i øvrigt.Bekæmpelse af den organiserede kriminalitet er et langt, sejt træk. Deter fristende at tro på mirakelkure, men jeg er ikke i tvivl om, at det er enintens og målrettet politiindsats, der skal til.TAK
4