Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1150374_0001.png
1150374_0002.png
1150374_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
24. august 2012FærdselskontoretMDT2012-0030-0929520600
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1009 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. august 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1009 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren gøre udførligt rede for, hvilke tekniske grundeder er til, at opsætningen af stærekasser (Automatisk fartkon-trol) atter er blevet udskudt, samt oplyse, hvornår ministerietforventes at være klar til, at stærekasserne kan tages i brug?”

Svar:

I oktober 2011 afleverede Rigspolitiet et oplæg til rammerne for indførelseaf en ordning med ubemandet, stationær ATK – de såkaldte ”stærekasser”– som tog udgangspunkt i et scenarie med opsætning af ca. 500 ”stærekas-ser” på landsplan. Baggrunden for oplægget var dels et forsøg med ube-mandet, stationær ATK, gennemført på udvalgte vejstrækninger på Sjæl-land, dels en rapport fra DTU-Transport om automatisk hastighedskontrol,som bl.a. indeholdt en evaluering af forsøget.Det fremgår af Rigspolitiets oplæg, at indførelse af en sådan ordning medubemandet, stationær ATK vil være et meget komplekst, risikofyldt ogdyrt (anlægs)projekt, som vil tage flere år at gennemføre. Der henvises tilRigspolitiets oplæg, som er sendt til Retsudvalget den 31. januar 2012 iforbindelse med besvarelse af udvalgets spørgsmål nr. 403 (Alm. del).Rigspolitiet har i lyset heraf peget på, at en hurtigere, billigere og merefleksibel løsning vil være at udvide den eksisterende ordning medATK-biler. Politiet har i forvejen stor erfaring med at bruge ATK-biler,som i kraft af deres mobilitet kan dække et større antal vejstrækninger.Mobiliteten giver samtidig mulighed for at flytte kontroltrykket rundt påvejnettet, når trafikbilledet og uheldsmønstret tilsiger det.Regeringen har på den baggrund besluttet at gennemføre en udvidelse afden eksisterende ordning med ATK-biler. Det sker som ét af en række nyeinitiativer i den trafiksikkerhedspakke, som regeringen netop har præsente-ret. Sigtet med at udvide den eksisterende ATK-ordning er hurtigst muligtat opnå en forbedring af færdselssikkerheden og samtidig sikre politiet ef-fektive muligheder for vedvarende at kunne sætte ind med fartkontrol påde strækninger, hvor der er størst behov.Udvidelsen af den automatiske fartkontrol indebærer, at antallet af politietsATK-biler øges med yderligere 75 ATK-biler i løbet af 2013, så det sam-lede antal biler når op på godt 100. De nye ATK-biler vil være udstyretmed moderne digitalt fotoudstyr og vil ligesom de eksisterende ATK-bilerblive indsat på udvalgte vejstrækninger.2
Der vil samtidig blive igangsat et arbejde med henblik på at udarbejde enlangsigtet strategi for brugen af ATK, herunder afdække perspektiverneved en højere grad af skiltning og ved på sigt også at anvende mere ube-mandet teknologi (stærekasser mv.).
3