Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1154794_0001.png
1154794_0002.png
1154794_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. september 2012PolitikontoretJenny Lyngsø Østergaard2012-0030-0927515110
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1008 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. august 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1008 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen aktuelt overvejerat gøre for at komme hate crimes til livs og i forlængelse herafredegøre for, hvordan man kunne skærpe lovgivningen, når detgælder hate crimes, således at det for fremtiden bl.a. ikke kanforekomme afgørelser som for nylig, hvor to mænd slap forfængsel selv om de blev fundet skyldige i at slå en tidligere Pa-radise Hotel deltager ned uden for et diskotek pga. dennes sek-suelle observans?”

Svar:

Der kan indledningsvis henvises til Justitsministeriets besvarelse af 7. au-gust 2012 af spørgsmål nr. 930 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,som er stillet efter ønske fra samme spørger, og hvor regeringens indsatsmod hadforbrydelser er nærmere beskrevet.Som det også fremgår af den nævnte besvarelse, tager regeringen skarptafstand fra racisme og intolerance i enhver form. Det udgør således entrussel mod de allermest fundamentale principper i vores samfund, hvisman risikerer at blive angrebet på grund af sin etnicitet, sin tro, sin seksua-litet eller sin politiske overbevisning.Som bekendt følger det af straffelovens § 81, nr. 6, at det i almindelighedskal indgå som en skærpende omstændighed ved straffens fastsættelse, atgerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle oriente-ring eller lignende.Som det endvidere fremgår af den nævnte besvarelse, er der i den senestetid taget en række skridt for at sikre, at myndighederne – herunder politiet– til stadighed har den fornødne opmærksom på hadforbrydelser.Det kan bl.a. nævnes, at Rigsadvokaten sidste efterår udsendte en ny ogudbygget meddelelse (Rigsadvokatens meddelelse nr. 2/2011) om politietsog anklagemyndighedens håndtering af sager om hadforbrydelser. Medde-lelsen er et vigtigt redskab til at sikre en effektiv strafforfølgning i dissesager. Meddelelsen er bl.a. udbygget med hensyn til sager om overtrædelseaf straffelovens § 81, nr. 6, hvorefter det som nævnt er en strafskærpendeomstændighed, at der er tale om en hadforbrydelse. Der er således angiveten række eksempler på omstændigheder, der kan tale for, at der foreligger2
en hadforbrydelse. Når disse omstændigheder foreligger, skal politiet søgedette aspekt af sagen belyst nærmere under efterforskningen. Det fremgårdesuden af meddelelsen, at anklagemyndigheden skal tilrettelægge bevis-førelsen således, at der kan føres det fornødne bevis for, at der foreliggerskærpende omstændigheder som nævnt i straffelovens § 81, nr. 6.Det kan også nævnes, at Politiets Efterretningstjeneste sammen med enrække samarbejdspartnere siden sidste efterår har gennemført temadageom hadforbrydelser i de enkelte politikredse. Det er med til at skærpe poli-tiets opmærksomhed på den type forbrydelser og bidrager dermed til densamlede indsats med at forebygge, registrere og efterforske hadforbrydel-ser.Endelig kan nævnes, at social- og integrationsministeren og justitsministe-ren i marts måned var værter for en 12-timers camp om hadforbrydelser ogintolerance. På campen deltog udvalgte repræsentanter fra forskellige deleaf samfundet i et intensivt gruppearbejde med henblik på udarbejdelsen afkonkrete bud på, hvordan man lokalt kan arbejde videre med at forebyggeintolerance og hadforbrydelser og sikre, at ofre for hadforbrydelser får dennødvendige støtte.Justitsministeriet har ikke herudover aktuelle overvejelser om lovgiv-ningsmæssige initiativer i forhold til bekæmpelse af hadforbrydelser.
3