Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 001-06308Den 23. december 2011
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 24. november 2011 stillet følgendespørgsmål nr. 73 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 73 (alm. del)
Virksomheder betaler pr. kg affald, der afleveres, og gamle tagpladerbetragtes – på nogle affaldspladser, som farligt affald – uanset om deindeholder asbest eller ej. Der findes i dag tagplader lavet af beton, sombelaster virksomhedernes økonomi, og som måske også kan genanvendes tilgavn for miljøet.Vil ministeren på den baggrund oplyse, hvordan og hvem der definererbegrebet ”farligt affald” og herunder oplyse, hvordan det sikres, at ansatte påde kommunale affaldspladser håndterer sorteringen korrekt?Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:”Efter affaldsbekendtgørelsen er de affaldsproducerende virksomhederforpligtede til at overholde de forskellige krav til håndtering af affaldet, somfølger af bekendtgørelsen og de kommunale affaldsregulativer.Reglerne om håndtering af affaldet er forskellige alt efter hvilken typeaffald, der er tale om. Udgangspunktet er, at alt erhvervsaffald, der kangenanvendes, skal sorteres og genanvendes. Virksomhederne vælger selv,hvilken registreret indsamler eller hvilket behandlingsanlæg, de vil afleveredet genanvendelige affald til.Hvad angår erhvervsaffald af samme karakter som husholdningers affald kanvirksomhederne også vælge at aflevere dette til en kommunal ellerfælleskommunal genbrugsplads. I 2010 og 2011 har virksomhederne betaltfor adgang til genbrugspladsen med et årligt gebyr, der er fastsat eftervirksomhedens karakter og størrelse. Fra 2012 og frem kan den enkeltekommunalbestyrelse vælge mellem forskellige måder at opkræve betaling
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
på. Kommunalbestyrelsen kan herunder vælge imellem betaling pr. besøg,eller kommunalbestyrelsen kan vælge at fortsætte med enabonnementsordning. Betaling pr. besøg kan etableres med vægte således, ataffaldet vejes og afregnes i overensstemmelse med afleverede mængder ogevt. også arter af affald. Eller der kan etableres en såkaldt klippekortordning,hvor der betales et eller flere klip pr. besøg, idet prisen afspejler afleveredemængder og evt. også arter af affald.For erhvervsaffald til forbrænding eller deponering er udgangspunktet, at detskal håndteres indenfor de kommunale indsamlings- elleranvisningsordninger.Farligt affald er defineret som affald, der er opført på og markeret somfarligt affald på listen over affald i affaldsbekendtgørelsens (BEK nr. 224 af07/03/2011) bilag 2, og som udviser egenskaber som angivet iaffaldsbekendtgørelsens bilag 4.Som farligt affald anses endvidere affald, som udviser egenskaber, som erangivet i affaldsbekendtgørelsens bilag 4. Denne definition følger afaffaldsrammedirektivet (direktiv 2008/98/EC) og er således en fælles EU-beslutning.Efter affaldsbekendtgørelsens § 4, stk. 1, er det som hovedregelkommunalbestyrelsen, der afgør, om et stof eller en genstand er affald, ogom der er tale om farligt affald. Kommunalbestyrelsen skal herved tageudgangspunkt i listen over affald i affaldsbekendtgørelsens bilag 2 og se, omdet pågældende affald er markeret som farligt. For en række affaldstyper vildet pågældende affald optræde som både farligt og ikke-farligt i affaldslisten(afhængigt af, om affaldet indeholder farlige stoffer eller ej). Her er detkommunalbestyrelsens ansvar på baggrund af de oplysninger, der er tilrådighed, at foretage en korrekt klassificering.I en konkret sag, hvor der ikke er enighed om, hvorvidt et materiale er farligtaffald eller ikke, skal kommunalbestyrelsen således efter de nævnteretningslinjer afgøre, om der er tale om farligt affald eller ej, og denneafgørelse får betydning for, hvorledes affaldet skal håndteres.Efter affaldsbekendtgørelsen er der således krav om, at en virksomhed, derfrembringer farligt affald, skal anmelde dette til kommunalbestyrelsen,ligesom virksomheden skal have dokumentation for aflevering af sit farligeaffald til håndtering. Det gælder også for farligt affald, der afleveres på engenbrugsplads.De kommunale og fælleskommunale genbrugspladser modtager typisk bådefarligt og ikke farligt affald. Hvis der er tale om farligt affald, vil der være enrække særlige regler, der skal overholdes.
2
Kommunalbestyrelsen eller det kommunale fællesskab har ansvaret for, atkommunens genbrugsplads overholder affaldsreglerne, herunder reglerne omsortering og behandling. Med henblik herpå skal kommunalbestyrelsen sikreen hensigtsmæssig indretning af pladsen, ligesom kommunalbestyrelsen skalsikre, at personalet på genbrugspladsen bidrager til, at reglerne overholdes.”.Ida Auken/Claus Torp
3