Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 001-06116Den 3. november 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 14. oktober 2011stillet følgende spørgsmål nr. 6 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål nr. 6 (alm. del)
Vil ministeren forklare, hvorfor man i den nye vindmøllestøjbekendtgørelseplanlægger at tillade overskridelser af grænseværdien for støj fra vindmølleri 33 procent af husene, når Miljøstyrelsen tidligere har benyttet 10 procentfor en anden støjkilde og i 2010 har argumenteret for, at mængden af tilladteoverskridelser burde ligge på 10 - 20 procent?Spørgsmålet er tidligere stillet i folketingsåret 2010 - 11, 1. samling, jf. MPUalm. del - spm. 925Svar
Det er vigtigt at slå fast, at grænseværdierne i vindmøllebekendtgørelsenskal overholdes af alle vindmøller og i alle huse omkring dem.Miljøstyrelsen har oplyst følgende: ”Støjgrænsen for lavfrekvent støj i detudkast til vindmøllebekendtgørelse, der er under udarbejdelse og som skal ioffentlig høring, vil gælde for det beregnede niveau af lavfrekvent støj in-dendørs. Beregningsmetoden er en del af bekendtgørelsen, og udnytter bl.a.målinger af et antal danske boligers lydisolation ved lave frekvenser. Meto-den giver en sikkerhedsmargin, der svarer til, at ca. 67 % af typiske boligervil have bedre lydisolation og dermed i realiteten et lavere indendørs niveauaf lavfrekvent støj end beregnet.I bekendtgørelsen om miljøgodkendelse af hurtigfærgeruter indgår der entilsvarende beregningsmetode, når der skal sættes konkrete grænser for denlavfrekvente støj fra færgerne. Her benyttes tal for lydisolationen, som svarertil, at ca. 90 % af boligerne har bedre lydisolation. For hurtigfærger forelig-ger der imidlertid mulighed for at benytte konkret målte værdier for lydisola-
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
tionen af de aktuelle boliger i stedet for bekendtgørelsens vejledende tal,ligesom støjgrænserne fastsættes ved konkret afgørelse i den enkelte miljø-godkendelse, og grænserne derfor kan afvige fra de vejledende støjgrænser,der fremgår af hurtigfærgebekendtgørelsen. For vindmøller er der derimodtale om bindende støjgrænser og en fastlagt beregningsmetode, der ikke kanfraviges.Sikkerhedsmarginen for det beregnede niveau af lavfrekvent støj skal ses isammenhæng med de øvrige marginer, der indgår ved vurdering af støj fravindmøller, herunder især forudsætningen om, at vindhastigheden er 8 m/s,og også, at der altid er medvind fra møllen hen imod beregningspunktet, selvom disse forhold kun optræder i en mindre del af tiden.”
Ida Auken/ Lisbeth Mørk
2