Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del
Offentligt
1163777_0001.png
1163777_0002.png
1163777_0003.png
1163777_0004.png
FolketingetMiljøudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. oktober 2012FormueretskontoretChristina Hjeresen2012-0032-0402544342
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 437 (Alm. del), som Folketin-gets Miljøudvalg har stillet til justitsministeren den 20. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jørn Dohrmann (DF).
Morten Bødskov/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 437 (Alm. del) fra Folketingets Miljøudvalg:

”Er ministeren enig i, at det kan underminere den danskesommerhusregel, hvis man åbner op for, at EU-borgere kankøbe helårsboliger i Danmark uden bopælspligt, sådan somSlesvigsk Parti har foreslået?”

Svar:

1.

Indledningsvis bemærkes det, at der i forbindelse med Danmarks tiltræ-delse af Maastricht-Traktaten blev vedtaget en særlig protokol (nr. 32.) omejendomserhvervelse af sommerhuse i Danmark (Sommerhusprotokollen),der har følgende ordlyd:”Uanset bestemmelserne i traktaterne kan Danmark opretholde den gældende lov-givning om erhvervelse af ejendomme, der ikke er helårsboliger.”
Det kan i tilknytning hertil oplyses, at det følger af lov om erhvervelse affast ejendom (erhvervelsesloven)1, at personer, der ikke har bopæl i Dan-mark, og som heller ikke tidligere har haft bopæl her i landet i et tidsrumaf i alt 5 år, kun kan erhverve adkomst på fast ejendom her i landet medJustitsministeriets tilladelse, jf. lovens § 1, stk. 1. Bestemmelsen omfatterbåde fritidsboliger og helårsboliger.I tilfælde, hvor ejendommen benyttes som helårsbolig for erhververen, el-ler erhvervelsen er en forudsætning for at udøve selvstændig virksomhedeller levere tjenesteydelser, er der imidlertid gjort undtagelser for borgerefra EU- og EØS-lande, jf. § 3, jf. §§ 1 og 2, i erhvervelsesbekendtgørel-sens2.I sådanne tilfælde skal den pågældende således ikke indhente Justitsmini-steriets tilladelse, men blot afgive en erklæring til Tinglysningsretten. Detskal af erklæringen bl.a. fremgå, at ejendommen ikke er en fritidsbolig el-ler en fritidsgrund eller benyttes som sådan, jf. erhvervelsesbekendtgørel-sens § 4, stk. 2. Erklæringen afgives over for Tinglysningsretten understrafansvar.
Lovbekendtgørelse nr. 566 af 28. august 1986 om erhvervelse af fast ejendom med senere ændringer.Bekendtgørelse nr. 764 af 18. september 1995 om erhvervelse af fast ejendom for så vidt angår visse EF-statsborgere og EF-selskaber samt visse personer og selskaber fra lande, der har tiltrådt aftalen om Det Europæi-ske Økonomiske Samarbejde.2
1
2
Ved vurderingen af, om Justitsministeriets tilladelse til erhvervelse af enejendom skal indhentes, er det den reelle anvendelse af ejendommen, derer afgørende, og ikke ejendommens klassificering som fritidsbolig, som-merhus eller helårsbolig. Dette følger af ordlyden af bekendtgørelsens § 3,nr. 1, jf. erhvervelseslovens § 1, stk. 3, hvoraf det fremgår, at ejendommen”skal tjene som fornøden helårsbolig for erhververen”, for at bekendtgørel-sens §§ 1 og 2 finder anvendelse.

2.

En ansøgning om tilladelse til erhvervelse af en ejendom uden bopæls-pligt vil som udgangspunkt blive betragtet som en ansøgning om tilladelsetil erhvervelse af en sekundær bolig (f.eks. en fritidsbolig).En bolig, der ikke skal anvendes som helårsbolig, betragtes som en sekun-dær bolig. Ved erhvervelse af sekundær bolig i Danmark skal såvel stats-borgere fra EU-medlemsstater som statsborgere uden for EU, der ikke op-fylder bopælskriterierne i erhvervelseslovens § 1, stk. 1, altid søge om Ju-stitsministeriets tilladelse.Tilladelse til køb af sekundær bolig i medfør af erhvervelseslovens § 1 gi-ves efter Justitsministeriets faste praksis kun, hvis ansøgeren har en ganskesærlig stærk tilknytning til Danmark.En EU/EØS-borger vil således kunne erhverve en ejendom uden bopæls-pligt i Danmark, men skal, når formålet med erhvervelsen ikke er er-hvervsmæssigt, enten anvende ejendommen som sin helårsbolig og erklæ-rer dette over for Tinglysningsretten, eller opnå Justitsministeriets tilladel-se til erhvervelse af ejendommen som sekundær bolig.

3.

En ordning, hvorefter EU/EØS-borgere uden Justitsministeriets tilladel-se kan erhverve ejendomme i Danmark uden bopælspligt, og uden at ejen-dommen behøver at tjene som fornøden helårsbolig for erhververen, vilkræve en ændring af erhvervelsesloven og erhvervelsesbekendtgørelsen,således som disse regelsæt fortolkes og anvendes i praksis.Regeringen har ikke aktuelle planer om at tage initiativ til en sådan æn-dring af erhvervelseslovens regler, der vil betyde en afskaffelse af reglerneom udlændinges erhvervelse af fritidsejendomme i Danmark i forhold tilEU/EØS-borgere.Det tilføjes, at indførelsen af en ordning, hvorefter EU/EØS-borgere udenJustitsministeriets tilladelse kan erhverve ejendom i Danmark uden bo-3
pælspligt, og uden at ejendommen behøver at tjene som fornøden helårs-bolig for erhververen, vil udgøre en ændring af indholdet af den gældendelovgivning om erhvervelse af fast ejendom af en sådan karakter, at æn-dringen ville rejse spørgsmål om, hvorvidt Danmark ville kunne bevareundtagelsesordningen i Sommerhusprotokollen.
4