Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del
Offentligt
1153683_0001.png
1153683_0002.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-4201-00287Den 5. september 2012
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 14. august 2012 stillet følgendespørgsmål nr. 359 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Henrik Høegh (V).

Spørgsmål nr. 359 (alm. del)

I bl.a. Naturstyrelsens instruks til kommunerne om vandmiljøplaner, påNaturstyrelsens hjemmeside og i GIS-kortmaterialet fremgår det, atvandplanernes indsatskrav i vandløbene, herunder reduceret eller ophørtvandløbsvedligeholdelse, skal gennemføres som en bunden opgave.Imidlertid fremgår det af Naturstyrelsens information til Folketinget ogoffentligheden via Naturstyrelsens hjemmeside og de nyeste notater, atindsatsen kun skal gennemføres, hvis det kan ske, "uden at det vil have enbetydelig negativ indvirkning på f.eks. bebyggede arealer, miljøet generelteller den landbrugsmæssige dræning", ligesom det desuden fremgår, atvandløb kan klassificeres om til stærkt modificerede vandløb, hviskonsekvenserne af indsatskrav bliver betydelige.Der er dermed tale om to modstridende handleplaner ift. Vandløbsvedlige-holdelse. Vil ministeren i lyset heraf redegøre for,• om relevante aktører skal følge instrukserne fra Naturstyrelsens notat afmaj 2012 ”Retningslinjer for udarbejdelse af Indsatsprogrammer”, hvorvandløb kan klassificeres om? Eller om de skal følge reglerne om, atvandløbsvedligeholdelse skal gennemføres som en bunden opgave?• hvordan ministeren vil sikre sig, at kun én af de to modstridende regler forindsatskrav i vandløbene bliver fulgt?• hvordan ministeren vil sørge for, at kommunale embedsmænd og andrerelevante aktører får klar information om, hvilken af de to modstridendeinformationer, de skal følge?

Svar

Det fremgår af Miljømålslovens § 3, stk. 2, at vandplanerne er bindende forkommunerne, og at kommunerne herunder skal sikre gennemførelse afplanernes indsatsprogrammer. WebGis-kortene indgår i vandplanerne,
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
og dermed er vandløbsindsatserne angivet på kortene forpligtende forkommunerne på samme måde som andre indsatser.I forbindelse med gennemførelse af lovforslag nr. L 165 af 4. marts 2012(Grøn Vækst) blev der truffet politisk beslutning om, at vandløbsindsatsenskal gennemføres inden for rammerne af landdistriktsprogrammet og denafsatte økonomiske ramme.Dette kan have betydning for omfanget af kommunernes forpligtelser,men medfører ikke, at kommunerne er generelt frit stillet med hensyn til, omde i vandplanerne forudsatte indsatser skal gennemføres.Særligt med hensyn til indsatsen ændret vandløbsvedligeholdelse vil der,inden en indsats iværksættes, blive gennemført konsekvensanalyser, der skalbelyse, om der - på grund af de i spørgsmålet centrale forhold - er grund tilikke at gennemføre indsatsen i den påtænkte form.På baggrund af ovenstående oplyser Naturstyrelsen, at der ikke er tale ommodstridende regler om gennemførelsen af vandplanens indsatsprogram påvandløbsområdet.Desuden kan jeg oplyse, at ”Retningslinjer for udarbejdelse afindsatsprogrammer” er den instruks, som Naturstyrelsen har anvendt vedudarbejdelse af de gældende vandplaner, og den er således ikke aktuel forkommunernes videre arbejde med at gennemføre vandplanensindsatsprogram.
Ida Auken
/
Helle Pilsgaard
2