Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del
Offentligt
1131153_0001.png
1131153_0002.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-101-00824Den 4. juni 2012
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 10. maj 2012 stillet følgendespørgsmål nr. 267 (alm. del), som hermed besvares.

Spørgsmål nr. 267 (alm. del)

Vil ministeren kommentere de problemstillinger omkring ulovlige butikkerudenfor bymidten, som Niels Parmo Christensen rejser i sit indlæg, jf. MIUalm. del – bilag 355? Og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for,hvordan ministeren vil tage hånd om dette problem ved den forventedekommende revision af planloven?

Svar

Der kan være mange årsager til, at der ligger almindeligeudvalgsvarebutikker uden for bymidterne f.eks. i ældre erhvervsområder.Før 1997, hvor detailhandelsbestemmelserne blev indført i planloven, havdemange kommuner f.eks. udarbejdet lokalplaner med mulighed for at etablereudvalgsvarebutikker i erhvervsområder. Mange steder er der også etableretbutikker i områder, der ikke er lokalplanlagte. Er der tale om lovligtbestående udvalgsvarebutikker, kan anvendelsen fortsætte uændret. Genereltbetyder det f.eks., at hvis en dyrehandel lukker, kan en anden almindeligudvalgsvarebutik flytte ind. Er en butik opført på baggrund af en lokalplan,hvori det er angivet, at det kun er nærmere oplistede typer afudvalgsvareforretninger, der må etableres inden for lokalplanområdet, kander kun etableres butikker, som opfylder lokalplanens bestemmelser.Derudover har det – både før og efter 1997 – været almindeligt i mangekommuner at udlægge områder til butikker, der alene forhandler særligpladskrævende varegrupper, i ældre erhvervsområder uden for de centralebyområder. Medmindre det i en sådan ældre lokalplan i overensstemmelsemed den dagældende lovgivning er præciseret, hvilke specifikke særligtpladskrævende varegrupper, der er tale om, så kan der kun nyetableresbutikker med de varegrupper, som nu er oplistet i planloven.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Kommunerne har ansvar for at sikre, at planlovensdetailhandelsbestemmelser overholdes i kommunernes planlægning, og nårder træffes afgørelser. Kommunerne har også til opgave at sikre, atanvendelsen af et område ikke udvikler sig i strid med planlægningen ogreglerne herfor. De steder, hvor der er problemer med ulovlige butikker,forventer jeg, at kommunerne tager hånd om den opgave.Den redegørelse om detailhandelsplanlægning, som miljøministeren ihenhold til planlovens § 5 s afgav til Folketingets Miljøudvalg den 22.december 2011, viser, at det, der påvirker handelslivet negativt i de mindreog mellemstore byer samt landdistrikter, er eksterne centre og store butikkeruden for bymidten. En planlovsændring, som i højere grad end i dag tilladerudvalgsvarebutikker uden for bymidterne, og som i Niels ParmoChristensens oplæg er beskrevet som typisk af en størrelse på 500-1.000 m2,vil derfor være i konflikt med formålet med planlovensdetailhandelsbestemmelser. Jeg har den 10. januar 2012 i et svar tilFolketinget (spørgsmål nr. S 1434) vedrørende afgrænsningen af særligpladskrævende varegrupper svaret, at jeg for nærværende ikke ser anledningtil at ændre disse bestemmelser.
Ida Auken
/
Sven Koefoed-Hansen
2