Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del
Offentligt
1084817_0001.png
1084817_0002.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-4301-00028Den 24. februar 2012
Folketingets Miljøudvalg har i brev af den 27. januar 2012 stillet følgendespørgsmål nr. 152 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Flemming M. Mortensen (S).

Spørgsmål nr. 152 (alm. del)

Vil ministeren oplyse, om der findes et særligt miljøberedskab i Øresund pågrund af den tætte skibstrafik, jf. MIU alm. del – bilag 181?

Svar

Jeg kan oplyse, at reglerne om miljøberedskab på havet er anført ihavmiljøloven, der henhører under Miljøministeriet. Ifølge loven er detimidlertid forsvarsministeren, der har det udøvende ansvar.Miljøministeriet har derfor bedt Forsvarsministeriet om et bidrag tilbesvarelsen:”Forsvarsministeriet kan oplyse, at miljøberedskabet i Øresund består affølgende elementer:1) Marinehjemmeværnsfartøjer placeret i henholdsvis Helsingør, Københavnog Dragør udrustet med flydespærringer. Alle tremarinehjemmeværnsfartøjer er på en times beredskab til at rykke ud.2) Olieopsamlingspram fra Marinestation København.3) Flyvevåbnets og hjemmeværnets flykapaciteter til havmiljøovervågning.4) Beredskabsstyrelsens miljøkapaciteter kan på vegne af forsvaret foretageforureningsbekæmpelse i kystzonen i Øresund, hvor dybdeforholdene kanbesværliggøre forureningsbekæmpelse med søværnets ogmarinehjemmeværnets skibe.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
5) De enkelte kommuner langs Øresund er ansvarlige for bekæmpelse afforurening i havne.Forsvarsministeriet kan supplere med, at miljøberedskabet i Øresundligeledes kan trække på miljøberedskabet i Korsør samt Frederikshavn somblandt andet består af 5 havmiljøskibe, der såvel kan inddæmme (viaflydespærringer) samt opsamle olieforurening på havet.Der er ligeledes indgået et samarbejde med Sverige omkringskibsmeldesystem SOUNDREP i Øresund benævnt Sound VTS. Et VTS eren skibstrafiktjeneste, der kan monitere skibes sejlads i farvandet og giverelevante navigatoriske og meteorologiske informationer til skibsfarten.Afslutningsvis kan det oplyses, at Danmark har indgået en række bi- ogmultilaterale aftaler med nabolande samt landene omkring Østersøen omgensidig assistance i forbindelse med miljøberedskabet. Desuden er der viaEuropean Maritime Safety Agency indgået beredskabskontrakter medegnede civile skibe, der inden for 24 timer skal kunne indgå i en eventuelforeningsbekæmpelsesoperation.”Som supplement til Forsvarsministeriets bidrag kan jeg oplyse, atMiljøministeriet har udpeget nødområder i de danske farvande. Nødområderer havområder, hvor skibe med behov for assistance f.eks. grundet risiko forudslip af olie kan sejle til, og hvor der er særligt gode muligheder for atimødegå forureningsrisikoen. I Øresund og Store Bælt, hvor der er storskibstrafik, ligger nødområderne særligt tæt. I Øresund er der således etnødområde, henholdsvis ved København og Køge.Der er således et miljøberedskab i Øresund, der kan håndtere olie- ogkemikalieforurening samt systemer, der forebygger skibsulykker.
Ida Auken
/
Helle Pilsgaard
2