Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del
Offentligt
1066626_0001.png
1066626_0002.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-001-0643Den 13. januar 2012
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 21. december 2011 stillet følgendespørgsmål nr. 110 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Peter Juel Jensen (V).

Spørgsmål nr. 110 (alm. del)

Ville det have været muligt fra kommunal side at fritage ejendomme, huseog sommerhuse for den nye ordning, der enten var under ombygning, ikkevar beboet/i brug eller under salg?

Svar

Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende,hvortil jeg kan henholde mig:”Efter affaldsbekendtgørelsens § 24, stk. 1, skal kommunalbestyrelsenetablere ordninger for affald produceret af husholdninger i kommunen. Afbekendtgørelsens § 25, jf. svaret på spørgsmål nr. 109, fremgår, atkommunalbestyrelsen som udgangspunkt skal etablere enindsamlingsordning i form af en henteordning for dagrenovation fra allehusholdninger, idet der dog er visse særlige muligheder for at laveanvisningsordninger i sommerhusområder udenfor sommermånederne.Når kommunalbestyrelsen har etableret en ordning for dagrenovation forhusholdninger, vil der efter § 38, stk. 1, være pligt til at benytte og betale forordningen. Der er ikke mulighed for at opnå fritagelse, og det er ikkeafgørende for betalingen, at ordningen rent faktisk benyttes, idet der betalesfor, at ordningen står til rådighed.Udgangspunktet er herefter, at også huse, ejendomme og sommerhuse, der erunder ombygning, ikke beboet/i brug eller under salg, vil være omfattet afden kommunale ordning for dagrenovation fra husholdninger.Der er dog en række muligheder for, at kommunerne i affaldsregulativet ogtakstbladet kan tage hensyn til individuelle forhold.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Efter affaldsbekendtgørelsens § 24, stk. 5, kan kommunalbestyrelsenetablere forskellige ordninger for den samme brugergruppe, når forskellen erbegrundet i objektive kriterier som f.eks. boligtype.Endvidere følger det af affaldsbekendtgørelsens § 60, stk. 3, atkommunalbestyrelsen ved fastsættelse af gebyret for indsamlingsordningerfor dagrenovation kan fastsætte forskellig betaling for forskellige typer afhusholdninger og ejendomme, ligesom der kan lægges vægt påaffaldsmængder, tømningsfrekvenser mv.Endelig kan kommunalbestyrelsen i regulativerne fastlægge, hvad dernærmere forstås ved en husholdning i affaldsbekendtgørelsens forstand.”
Ida Auken
/
Michel Schilling
2