Ligestillingsudvalget 2011-12
LIU Alm.del
Offentligt
1091706_0001.png
1091706_0002.png
1091706_0003.png
1091706_0004.png
1091706_0005.png
1091706_0006.png
1091706_0007.png
1091706_0008.png
1091706_0009.png
1091706_0010.png
1091706_0011.png
1091706_0012.png
1091706_0013.png
1091706_0014.png
1091706_0015.png
1091706_0016.png
1091706_0017.png
1091706_0018.png
1091706_0019.png
1091706_0020.png
1091706_0021.png
1091706_0022.png
1091706_0023.png
1091706_0024.png
1091706_0025.png
Oxford Research A/S, februar 2012
EVALUERING AF HANDLINGSPLANFOR DET TVÆRMINISTERIELLEKØNSMAINSTREAMINGPROJEKT 2007-2011Gennemført af Oxford Research for Ministeriet for Ligestilling og Kirke
Forfatter: VACSidst gemt: 29-02-2012 15:52:00 Sidst udskrevet: 29-02-2012 15:52:00R:\Projekter\1.VELFÆRD & KOMPETENCE\4236 Mainstreaming\Rapport\Evaluering af handlingsplan for dettværministerielle kønsmainstreamingprojekt_29 02 12.docxRevision: 6Antal sider: 25
2
IndholdsfortegnelseIndledning ......................................................................................................5Handlingsplanen 2007-2011 ........................................................................... 5Formålet med evalueringen .................................................................... 6Læsevejledning ............................................................................................. 6Kapitel 1. Handlingsplanens resultater ..........................................................71.1Opstillingen af ligestillingspolitiske målsætninger...................................... 71.1.1Ligestillingsperspektivet i forbindelse med daglige opgaver ............ 71.1.2Ligestillingsvurderinger af lovforslag ............................................ 81.2Forankringen af arbejdet med kønsmainstreaming ................................... 91.2.1Kompetenceopbygningen i ministerierne .................................... 101.3Fra personalepolitik til kerneydelser ...................................................... 111.4Kommunikation af handlingsplanen ....................................................... 12Kapitel 2. Handlingsplanens aktiviteter .......................................................152.1Ligestillingsredegørelser og ligestillingsrapporter .................................... 152.2E-learning værktøjer ............................................................................ 152.3Seminar, kursus og ad hoc rådgivning ................................................... 162.4Eksempelsamling ................................................................................. 172.5Camp for chefer og medarbejdere i fagkontorer ..................................... 17Kapitel 3. Handlingsplanens organisering ....................................................193.1Styre- og kontaktgruppens sammensætninger ....................................... 19Kapitel 4. Evaluators samlede vurdering ......................................................214.1Anbefalinger ....................................................................................... 23Kapitel 5. Evalueringens kilder .....................................................................25
3
4
Indledning
Ifølge Ligestillingsloven skal alle offentlige myndigheder inden for deres område indar-bejde ligestilling i al planlægning og forvaltning. Kønsmainstreaming handler om at inte-grere køn og ligestilling i kerneopgaverne – i fx trafikplanlægning, i fødevareoplysning, iaktivering af ledige osv.Baggrunden for det tværministerielle handlingsplansprojekt for 2007 - 2011 er, at tilsyne-ladende kønsneutrale politikker og beslutninger kan have uhensigtsmæssige konsekven-ser for ligestillingen mellem kvinder og mænd. Kønsmainstreaming er således en metodetil at tænke køns – og ligestillingsaspektet ind i fx kampagner, budgetter, lovforslag ellerandre initiativer.Kønsmainstreaming brød for alvor igennem som en international strategi på verdenskvin-dekonferencen i Beijing 1995. I 1997 blev der i EU-regi fulgt op på strategien i Kommissi-onens Årsrapport, hvor det fremgår, at kønsaspektet skulle tænkes ind i alle politikområ-der. På nationalt plan affødte det internationale fokus på køn og ligestilling op igennem90’erne debatter i det danske folketing, hvilket førte til, at Danmark i 1999 fik sin førstedanske minister for ligestilling.Handlingsplanen for det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt 2007 – 2011 har tilformål at støtte op om ministeriernes arbejde med at integrere køns- og ligestillingsper-spektivet i deres kerneopgaver. Handlingsplanen er en opfølgning på handlingsplanen fordet tværministerielle kønsmainstreamingprojekt 2002 – 2006, der er evalueret i 20061.Evalueringen af det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt 2002 – 2006 peger på,at projektet har været med til at sætte kønsmainstreaming på dagsordenen, men at detoverordnet set ikke er lykkedes at integrere køns- og ligestillingsperspektivet i centraledele af ministeriernes kerneopgaver og gøre ministerierne i stand til at se ligestillings-mæssige udfordringer inden for deres ressortområde.I forhold til den fortsatte indsats med kønsmainstreaming anbefaler evalueringen, at dersættes større fokus på implementeringen og forankringen af kønsmainstreamingarbejdeti det enkelte ministerium, og at der anlægges en mere differentieret tilgang tilkønsmainstreamingprojektet, hvor hvert enkelt ministerium udarbejder deres egenkønsmainstreamingplan med konkrete og målbare målsætninger. Endelig anbefales det atfastholde projektets organisering med en styregruppe bestående af ledelsesrepræsentan-ter og en kontaktgruppe bestående af fuldmægtige.
Handlingsplanen 2007-2011Handlingsplanen for det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt 2007 – 2011 er medudgangspunkt i 2006-evalueringens anbefaling om en mere differentieret tilgang baseretpå et proportionalitetsprincip. Dette princip betyder bl.a., at hvert enkelt ministerium såvidt muligt skal formulere deres egen ligestillingspolitik samt udarbejde konkrete målsæt-ninger for implementering og kompetenceopbygning i forhold til kønsmainstreaming.
1
”Fra udvikling til forankring – Evaluering af det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt”, Rambøll Mange-ment, oktober 2006.
5
Handlingsplanen er på samme måde som handlingsplanen for kønsmainstreamingprojek-tet 2002 – 2006 organiseret med udgangspunkt i en styregruppe bestående af chefer ogen kontaktgruppe bestående af medarbejdere.I handlingsplanen 2007 – 2011 er formuleret tre overordnede mål:1. At ligestilling mellem kønnene indarbejdes i centrale dele af de enkelte ministeri-ers ressortområder og i relevante større tværministerielle opgaver2. At ministerierne formulerer ligestillingspolitikker og konkrete ligestillingspolitiskemålsætninger på eget ressort og dermed identificerer egne ligestillingpolitiskeudfordringer på kønsbestemte problemstillinger3. At ressourcer og kompetencer til at se og arbejde professionelt med kønsmæssi-ge problemstillinger og ligestillingsmæssige udfordringer er til stede i ministerier-ne.Handlingsplanen indeholder desuden en beskrivelse af projektets organisering og en mi-lepælsplan for de vigtigste aktiviteter i forbindelse med projektet.
Formålet med evalueringenFormålet med evalueringen af handlingsplanen for det tværministerielle kønsmainstrea-mingprojekt 2007 - 2011 er at vurdere implementeringen og den organisatoriske rammesamt komme med anbefalinger til det fremadrettede arbejde med at integrerekønsmainstreaming i staten. Evalueringen vil desuden samle op på en række af de kon-klusioner og anbefalinger, som er blevet givet i forbindelse med evalueringen af hand-lingsplanen 2002 - 2006.Evalueringen baserer sig på desk research af en lang række dokumenter, som forholdersig det tværministerielle kønsmainstreamingprojekts resultater og virkemidler, herunderstatusnotater og Deloittes rapporter om resultater af ligestillingsredegørelser for 2009 og20112. Endvidere er evalueringen baseret på interviews med centrale medarbejdere iLigestillingsministeriet.
LæsevejledningEfter denne indledning sætter Oxford Research ikapitel 1fokus på handlingsplanensvigtigste resultater i forhold til implementeringen og forankringen af køn og ligestilling iministerierne. IKapitel 2stilles skarpt på handlingsplanens aktiviteter og virkemidlermed henblik på kompetenceopbygning i ministerierne, og ikapitel 3vurderer OxfordResearch organiseringen af det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt 2007 - 2011.Ikapitel 4præsenteres evaluators samlede vurdering af handlingsplanen, og OxfordResearch kommer her med anbefalinger til det fremadrettede arbejde med at integrerekønsmainstreaming i ministerierne. Til slut ikapitel 5præsenteres evalueringens kilder.
Ifølge ligestillingsloven skal alle ministerier samt statslige institutioner og statslige virksomheder med mereend 50 ansatte udarbejde en redegørelse om ligestilling i ulige år. Deloitte har i 2009 og 2011 afrapporteret påresultaterne af ligestillingsredegørelserne.
2
6
Kapitel 1. Handlingsplanens resultater
I dette kapitel sættes fokus på resultaterne af det tværministerielle kønsmainstreaming-projekt 2007 - 2011. Resultaterne vurderes dels i forhold til ministeriernes arbejde medat opstille ligestillingspolitiske målsætninger og dels i forhold til at sikre kompetenceop-bygningen i ministerierne i forhold til kønsmainstreaming.
1.1
Opstillingen af ligestillingspolitiske målsætninger
Et centralt element i handlingsplanen for 2007 - 2011 er, at alle ministerier skal opstilleen ligestillingspolitik og formulere en række ligestillingspolitiske målsætninger på egetressortområde. Endvidere skal ministerierne indarbejde kønsmainstreaming i forbindelsemed udarbejdelsen af lovforslag og en række daglige opgaver, såsom fx kampagner ogoplysningsarbejde.Alle ministerier har opstillet ligestillingspolitiske målsætninger, hvilke er offentliggjort påministerieniveau i forbindelse med ligestillingsministerens Perspektiv- og Handlingsplan20083. En medarbejder i Ligestillingsministeriet påpeger imidlertid, at der stadig er en delstatslige organisationer, som ikke har konkretiseret ministeriets overordnede målsætnin-ger i konkrete målsætninger for organisationernes egne fagområder. Samtidig påpegesdet, at flere af organisationerne fortsat ikke er opmærksomme på at tage højde for kønog ligestilling i deres kerneydelser og de borgerrettede initiativer:
”Der er rigtig mange, som arbejder efter ligestillingspolitiske målsætninger sådan heltoverordnet, men når der graves et spadestik dybere, er der en del personalepolitisk. Det,som handler om borgerne, forsvinder lidt. En ting er overordnede målsætninger. Men nårdet skal konkretiseres, så begynder det at blive meget personale.”Af Deloittes rapporter om resultaterne af ligestillingsredegørelserne fremgår det, at kunca. halvdelen af de statslige organisationer i 2011 har formuleret ligestillingspolitiskemålsætninger på eget fagområde. Andelen af statslige organisationer, som har formule-ret målsætninger på eget fagområde er fra 2007 til 2011 imidlertid steget fra 28 % i2007 til 44 % i 2009 og 55 % i 2011.Til trods for at flere af de statslige organisationer fortsat ikke har formuleret ligestillings-politiske målsætninger på deres ressortområder/fagområder, tyder det på, at ligestil-lingspolitiske målsætninger på fagområderne samlet set er blevet mere udbredt i denperiode, hvor handlingsplanen har været implementeret.
1.1.1 Ligestillingsperspektivet i forbindelse med daglige opgaverI forbindelse med handlingsplanens mål for ministeriernes indsatser på eget ressortområ-de fremgår det, at ministerierne skal indarbejde ligestilingsperspektivet i bl.a. kampagnerog oplysningsindsatser, og at medarbejderne skal have adgang til kønsopdelte data pårelevante fagområder.”Rapport Perspektiv og handlingsplan 2009 Bilag” Afgiver til folketinget af minister for ligestilling Karen Jesper-sen den 27. feb. 2009.3
7
De statslige organisationer er i forbindelse med ligestillingsredegørelserne i 2009 og 2011blevet bedt om at angive, hvordan de har indarbejdet ligestillingsperspektivet i deresdaglige opgaver, herunder kampagner og oplysningsarbejde. I alt har 43 % af de statsli-ge organisationer i 2011 angivet, at de har indarbejdet ligestillingsperspektivet i forbin-delse med kampagner og oplysningsarbejde, hvilket er en stigning på 10 procentpoint iforhold til 2009. 30 % af de statslige organisationerne har i 2011 ikke besvaret spørgs-målet, hvilket indikerer, at de ikke har indarbejdet ligestillingsperspektivet i hverken kam-pagner, evalueringer, mål, kommissorier eller udbud og puljer. Den tilsvarende andel vari 2009 på 41 %, og der er således generelt set sket en mindre fremgang i andelen afstatslige organisationer, som indarbejder ligestillingsperspektivet i centrale daglige opga-ver.I forhold til målet om at sikre, at kønsopdelte data er tilgængelige for medarbejdere pårelevante fagområder, peger Deloittes rapporter på, at der i perioden fra 2007 til 2011samlet set er sket en mindre fremgang i tilgængeligheden af kønsopdelte data. I 2007var andelen af statslige organisationer, som angav, at deres medarbejdere altid eller i højgrad havde adgang til kønsopdelte data 23 %, mens den i 2011 var steget til 39 %.
1.1.2 Ligestillingsvurderinger af lovforslagIfølge handlingsplanen for det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt 2007 - 2011skal ministerierne kvalificeres til at ligestillingsvurdere lovforslag. Dette indebærer envurdering af, hvorvidt et lovforslag har forskellige konsekvenser for kvinder og mænd.Ligestillingsvurderingen er toleddet og består først af en relevanstest af lovforslaget for atafklare, om dette kan have forskellige konsekvenser for kvinder og mænd. Hernæst gen-nemføres den egentlige ligestillingsvurdering, som sikrer, at lovforslaget tager højde fordisse forskelligheder i forhold til køn.Ud af de 185 lovforslag, som var på lovprogrammet for 2010/2011 er fire blevet ligestil-lingsvurderet. Ifølge Deloittes rapporter om ligestillingsredegørelserne for 2009 til 2011,havde 66 % af de statslige organisationer, som udarbejder lovforslag i 2011 retningslinjerfor ligestillingsvurdering af lovforslag. Denne andel lå i 2007 på 30 % og i 2009 på 75 %.På trods af en mindre tilbagegang fra 2009 til 2011, er der således for hele periodensamlet set sket en stigning.Ligeledes havde 66 % af de organisationer, der udarbejder lovforslag i 2011 retningslin-jer for relevanstest af lovforslag. Denne andel er steget gennem hele handlingsplanensperiode fra 38 % i 2007 og 57 % i 2009.I forhold til ministeriernes arbejde med at indarbejde kønsmainstreaming på deres res-sortområder vurderer Oxford Research, at der generelt set er sket fremskridt fra 2007 til2011. Alle ministerier har således udarbejdet ligestillingspolitiske målsætninger og ande-len af ministerier, der har opstillet målsætninger på eget fagområde er steget betydeligt.Det samme har andelen af ministerier, som har udarbejdet retningslinjer for ligestillings-vurdering af lovforslag og relevanstest af lovforslag. Det vurderes dog samtidig, at man-ge ministerier alene forbinder kønsmainstreaming med personalepolitik, og at deres lige-stillingsindsatser i forhold til borgerne bevæger sig på overfladen med opstilling af mål,som ikke går dybden, og som indeholder få konkrete eksempler, når det handler om ker-neydelserne.
8
1.2
Forankringen af arbejdet med kønsmainstreaming
I evalueringen af det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt 2002 - 2006 fremgårdet, at den ledelsesmæssige opbakning til projektet har stor betydning for, hvor langt deenkelte ministerier er nået i forhold til arbejdet med kønsmainstreaming. Det er derforrelevant at se på, hvor arbejdet med kønsmainstreaming er forankret i såvel ministerier-ne som i de statslige organisationer.Af Deloittes rapporter fremgår det, at personaleafdelingen, både når det gælder arbejdetmed ligestilling generelt og kønsmainstreaming specifikt, er langt det mest udbredte stedfor organisationernes forankring. Mens 46 % af organisationerne i 2007 havde forankretarbejdet med kønsmainstreaming i personaleafdelingen, steg andelen i 2009 til hele 67% og 73 % i 2011. Kontaktpersonen for kønsmainstreaming er sammen med decentraleledere/koncernchefer de næstmest udbredte steder at forankre kønsmainstreamingarbej-det. I 2011 svarede 45 % af de statslige organisationer, at arbejdet var forankret hoskontaktpersonen for kønsmainstreaming, mens 40 % angav, at arbejdet var forankrethos decentrale ledere og koncernchefer. Kun en mindre del af de statslige organisationerangiver, at arbejdet med kønsmainstreaming er forankret på øverste niveau hos depar-tementschefen. Dette gjorde 14 % af de statslige organisationer i 2009 og 9 % i 2011.I betragtning af, at styregruppen ifølge handlingsplanen har det overordnede ansvar forat drive det tværministerielle projekt, kan det umiddelbart undre, at kun 31 % af destatslige organisationer i 2011 og 29 % i 2009 angav, at arbejdet med kønsmainstrea-ming er forankret hos styregruppemedlemmet. Dette kunne tyde på, at styregruppemed-lemmets engagement og rolle i projektet kun i mindre grad er synligt i forhold til restenaf ministeriet og dets styrelser/statslige organisationer.Den ledelsesmæssige forankring af arbejdet med ligestilling generelt set kan desudenvurderes ud fra andelen af statslige organisationer, som angiver, at ligestilling indgår i eneller flere lederes resultatkontrakter. I 2007 svarede 7 %, at ligestilling indgik i én ellerflere lederes resultatkontrakter. Denne andel er steget til 21 % i 2009, mens den i 2011er faldet tilbage til 11 %, hvorved der fra 2007 til 2011 samlet set ikke er sket en udvik-ling på dette område.Ligestillingsministeriet gennemførte i løbet af 2011 en camp for chefer og medarbejderefra ministeriernes fagkontorer. Formålet med campen var at få input til det fremtidigearbejde med kønsmainstreaming og sætte fokus på udfordringerne med at implementerekønsmainstreaming i fagkontorerne. Deltagerne på campen gav bl.a. udtryk for, at denmanglende ledelsesmæssige opbakning bunder i, at ligestillingsområdet ikke har politiskopmærksomhed og derfor mangler synlighed og prestige. Desuden blev det påpeget, atdet var svært at se relevansen af kønsmainstreaming, og det blev bekræftet at arbejdetmed køn og ligestilling typisk forbindes med personaleområdet.Medarbejderne i Ligestillingsministeriet anser selv den manglende ledelsesmæssige op-bakning til ligestillingsarbejdet i de enkelte ministerier, som en væsentlig udfordring iforhold til at sikre forankring og fremdrift i kønsmainstreamingprojektet. De påpeger, atmedarbejderne i flere af de øvrige ministerier oplever projektet som noget, de får trukketned over hovedet uden at have den nødvendige forståelse eller metoder til at kunnekønsmainstreame.:
”Det vigtige spørgsmål er, hvordan man får skabt større tilslutning og forankring hø-jere oppe i ministerierne. De [medarbejderne i øvrige ministerier] har svært ved atforstå det, fordi det bliver presset på fra oven.”(Fuldmægtig i Ligestillingsministeri-et)
9
En anden medarbejder i Ligestillingsministeriet peger på, at udfordringerne med at sikreforankring i forhold til arbejdet med kønsmainstreaming hænger sammen med, at deenkelte ministeriers indsatser har været meget personbåret:
”Udfordringen med kønsmainstreaming er, at hvis det skal forankres, så skal det væ-re en del af organiseringen og måden, man arbejder på. Det er ofte blevet hæftettil, at der sidder en person med ligestilling, og så forsvinder den person, og så for-svinder arbejdet, og det bliver ikke givet videre. Der er ikke noget i organiseringen,som kan gribe det her og sikre, at det bliver ført videre. Det bliver meget personbå-ret. ”Hun vurderer desuden, at det er nødvendigt at få vendt opfattelsen af ligestillingsområ-det som et lavstatusområde, hvis man ønsker en bredere forankring af kønsmainstrea-mingarbejdet på alle niveauer i ministerierne.Oxford Research vurderer samlet set, at der endnu i 2011 er store forskelle på organisa-tionernes ledelsesmæssige opbakning, og at langt de fleste ministerier har forankret ar-bejdet hos få decentrale ledere og medarbejdere. Endvidere ses den udbredte forankringi organisationernes personaleafdelinger som et tegn på udfordringen med at få ministeri-erne til at sætte kønsmainstreaming i forbindelse med deres kerneydelser.
1.2.1 Kompetenceopbygningen i ministerierneMed henblik på at sikre en bredere forankring af kønsmainstreamingarbejdet, blev det iforbindelse med 2006-evalueringen anbefalet, at der igennem en øget formidling ogkompetenceopbygning blev lagt vægt på at fremme kendskabet til og forståelsen afkønsmainstreamingstrategien i hvert enkelt ministerium.For at styrke kompetenceopbygningen i de enkelte ministerier er der i forbindelse medhandlingsplanen 2007 - 2011 stillet krav til ministerierne om at udarbejde individuellekompetenceopbygningsplaner for medarbejderne i de enkelte ministerier.Alle ministerier har ifølge medarbejderne i Ligestillingsministeriet udarbejdet kompeten-ceopbygningsplaner. Der er imidlertid stadig betydelige udfordringer med at få udbredtforståelsen af kønsmainstreamingstrategien i de enkelte ministerier. Af Ligestillingsmini-steriets notat om campen for chefer og medarbejdere i fagkontorerne fremgår det, atflere af deltagerne har svært ved at få øje på ligestillingsproblemerne på eget ressortom-råde, og at de efterspørger viden, sparring og metodekendskab.Én medarbejder i Ligestillingsministeriet forklarer, at ministeriernes kompetenceopbyg-ning i forhold til kønsmainstreaming er udfordret af dels den manglende ledelsesmæssigeforankring og dels den indholdsmæssige side, som handler om arbejdets sværhedsgrad:
”Sådan som vi ser det, handler den manglende kompetenceopbygning, dels om no-get strukturelt og noget indholdsmæssigt. Det strukturelle det går på den manglen-de forankring og den manglende politiske ledelsesmæssige opbakning. Den ind-holdsmæssige del handler om, at det er rigtig svært at mainstreame. Det med atfinde ud af, hvorfor skal man gøre det, og hvorfor er det relevant på mit område.Forklaringen har ikke været tydelig nok. Den strukturelle og den indholdsmæssigedel forstærker hinanden negativt.”Af Deloittes opgørelser over, hvordan organisationerne konkret har arbejdet med opbyg-ningen af kompetencer fremgår det, at de mest udbredte metoder i 2011 har været spar-ring og erfaringsudveksling samt e-læringskurset på Ligestillingsministeriets hjemmeside.I 2011 angav 55 % af organisationerne, at de havde gjort brug af sparring og erfarings-udveksling i netværk. Tilsvarende angav 55 %, at de havde gjort brug af e-læringskurset,10
hvilket er en fremgang på 16 procentpoint i forhold til 2009. Organisationerne har i min-dre grad gjort brug af kurser/workshops for relevante medarbejdere, punkter på chef- ogledelsesmøder samt introduktion for chefer. Opgørelserne over de statslige organisatio-ners arbejde med kompetenceopbygning bekræfter således udfordringerne med at foran-kre mainstreamingstrategien på ledelsesniveau.Samlet set vurderer Oxford Research, at det til trods for ministeriernes individuelle kom-petenceopbygningsplaner stadig ikke er lykkes at skabe en bred forståelse afkønsmainstreamingstrategien i de enkelte ministerier. Dette baseres dels på interviewenemed medarbejderne i Ligestillingsministeriet og dels på resultaterne af såvel campen somDeloittes opgørelser af ligestillingsredegørelserne.
1.3
Fra personalepolitik til kerneydelser
Oxford Research vurderer, at ministerierne er langt, når det handler om at fremme lige-stillingsperspektivet i forhold til personalepolitik, men at det stadig halter med at få im-plementeret og forankret køn og ligestilling i opgaveløsningen i ministeriernes fagkonto-rer.Ligestillingsministeriet har på baggrund af ligestillingsredegørelserne benchmarket destatslige organisationer på baggrund af et pointsystem, som inddeler dem i tre overord-nede farvekategorier; grøn, rød og gul.Grøn symboliserer, at organisationen arbejder målrettet og systematisk med ligestillingog har skabt synlige og konkrete resultater. Gul indikerer, at organisationen arbejdermindre systematisk med ligestilling og/eller har opnået nogle resultater med ligestilling,mens rød betyder, at organisationen kun i ringe grad arbejder med ligestilling og/eller harskabt få eller ingen resultater.Benchmarkingresultaterne er bl.a. opgjort i forhold til en række spørgsmål, som vedrørerhenholdsvis personalepolitik og kønsmainstreaming. Andelen af grønne organisationer eri forhold til personalepolitik 66 % mod kun 29 % i forhold til kønsmainstreaming. Om-vendt er andelen af røde organisationer 9 % i forhold til personalepolitik mod 30 % iforhold til kønsmainstreaming.Resultaterne understreger billedet af, at både ministerierne og de statslige organisationergenerelt set er længst i forhold til at tænke ligestilling ind i deres personalepolitik, mensden del, som handler om kønsmainstreaming og kerneydelserne stadig halter mangesteder.Udfordringen med, at få ministeriernes fokus rettet hen mod kerneydelserne italesættestydeligt af medarbejderne i Ligestillingsministeriet.:
”Den udfordring vi har stået med, og den vi til stadighed står med, er den med atudarbejde ligestillingspolitikker og implementere mainstreaming som strategi og me-tode. Det er noget, man har taget til sig på det personalepolitiske, her har man ryk-ket sig. Men at få det implementeret i fagkontorerne, hele forståelsen af at når manlaver borgerrettede ydelser, eller når man sætter sig for at udarbejde strategier, atman indtænker køn og ligestilling, er stadig fjernt mange steder. Så er der nogle,som er bedre til det end andre.””At det handler meget om personale, ser jeg meget, når jeg gennemgår datamateri-alet på ligestillingsredegørelserne, mange taler om personale. Der tror jeg, at der erbehov for at skifte et mind-set og forstå, at ligestilling er mere end det.”11
Oxford Research vurderer, at der er flere faktorer, som har haft betydning for, at det ikkei tilstrækkelig grad er lykkes at få implementeret arbejdet med kønsmainstreaming i mini-steriernes fagkontorer.For det første er arbejdet med ligestilling og kønsmainstreaming typisk ikke et af de hø-jest prioriterede områder i de øvrige ministerier, hvilket kommer til udtryk i en manglendeledelsesmæssig opbakning samt en snæver forankring, hvor indsatsen er knyttet op pånogle få og typisk decentrale medarbejdere. Den manglende prioritering, vurderer OxfordResearch, bunder i, at mange har svært ved at se relevansen i at kønsmainstreame. Derligger således for Ligestillingsministeriet en stor og væsentlig opgave i at få formidletformålet med at indarbejde ligestillingsperspektivet i al offentlig forvaltning.For det andet henvender det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt sig til en stormålgruppe, som i perioden fra 2007 til 2011 har talt op til 19 ministerier. De 19 ministeri-er, som efter regeringsskiftet i 2011 er blevet til 22, er alle forskelligt organiseret ogdækker over forskellige ressortområder, hvilket gør arbejdet med kønsmainstreamingmeget individuelt.For det tredje er kønsmainstreaming svært, og det kræver et dybdegående kendskab tilde enkelte ministeriers ressortområder, hvilket gør det umuligt for medarbejderne i Lige-stillingsministeriet at guide de øvrige ministerier helt igennem processen. Dette liggerdesuden ikke inden for rammen af, hvad der ressourcemæssigt set kan lade sig gøre.
1.4
Kommunikation af handlingsplanen
Handlingsplanen for det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt 2007 - 2011 inde-holder ikke en decideret kommunikationsstrategi. Kommunikationen med de øvrige mini-sterier er hovedsageligt foregået igennem Ligestillingministeriets hjemmeside, hvor besø-gende bl.a. har kunnet følge et e-læringskursus og igennem de årlige styre- og kontakt-gruppemøder.Én medarbejder i Ligestillingsministeriet vurderer på baggrund af fagchefernes tilbage-meldinger på campen, at kommunikationen med de øvrige ministerier ikke har været godnok til at skabe motivation i forhold til kønsmainstreamingarbejdet.:
”Det som man sagde på campen, om det som bliver kommunikeret ud er, at nu skalI gøre det, og det er også for dårligt, og det er synd for kvinderne. Det fortæller no-get om, at man ikke har været god nok til at kommunikere tingene ud. Og at manikke har været klar over, hvad man skulle kommunikere ud og hvordan. Vi er nødt tilat kommunikere ind i folks virkelighed og have nogle budskaber, som er salgbare.”Med henblik på at øge motivationen for arbejdet med kønsmainstreaming, planlæggerLigestillingsministeriet i samarbejde med et kommunikationsfirma at udarbejde en kom-munikationsstrategi. Strategien vil bl.a. blive finansieret med midler fra EU-projektet:bejde.
”Guidance and tools on implementing gender mainstreaming in national policies and pro-grammes”,som ligger i naturlig forlængelse af Ligestillingsministeriets mainstreamingsar-Strategien vil ikke mindst have fokus på at skabe en ny fortælling om, hvorfor atkønsmainstreming er vigtigt. Formålet hermed er at højne områdets status og derigen-nem øge fagkontornes motivation for at indarbejde ligestillingsperpektivet i kerneydelser-ne.
12
Oxford Research anser det for positivt, at Ligestillingsministeriet selv er opmærksom påderes rolle i forhold til at øge motivationen for kønsmainstreamingsarbejdet ude i fagkon-torerne. Endvidere vurderes en kommunikationsstrategi, der lægger vægt på at øge om-rådets prestige og gøre det mere attraktivt for fagkontorerne at involvere sig i arbejdet,at være et væsentligt skridt i forhold til at skabe en større motivation. Endelig vurderesen ny kommunikationsstrategi at kunne bidrage til en tydeliggørelse af kønsmainstrea-ming som noget, der vedrører kerneydelserne og ikke personalepolitikken.
13
14
Kapitel 2. Handlingsplanens aktiviteter
I dette kapitel vurderes de aktiviteter, som i perioden 2007 – 2011 er blevet igangsat afLigestillingsministeriet med henblik på opbygning af kompetence og forståelse af relevan-sen af at kønsmainstreame i ministeriernes fagkontorer.
2.1
Ligestillingsredegørelser og ligestillingsrapporter
På baggrund af handlingsplanen fremgår det, at ministerier, statslige institutioner ogstatslige virksomheder i 2007, 2009 og 2011 skulle udarbejde en redegørelse om ligestil-ling til egen minister. Endvidere fremgår det, at hvert enkelt ressortministerium skal ud-arbejde en samlet rapport vedlagt de enkelte redegørelser.Redegørelserne og rapporterne har været det centrale instrument i forhold til at monito-rere ministeriernes implementering og forankring af kønsmainstreaminghandlingsplanen.Oxford Research vurderer, at ligestillingsredegørelserne og rapporterne foruden at væreet dokumentationsværktøj har været et stærkt instrument i forhold til at fastholde mini-steriernes opmærksomhed på kønsmainstreaming. Det anses imidlertid for væsentligt, atkravene i forhold til dokumentation og afrapportering i en kommende handlingsplan føl-ges op med dels værktøjer til kompetenceopbygning og dels et større motivationsarbej-de.
2.2
E-learning værktøjer
Som en væsentlig del af Ligestillingsministeriets indsats i forhold til at fremme kompeten-ceopbygningen i ministerierne, er der i 2009 blevet udviklet en række e-learningværktøjer, som ligger på Ligestillingsministeriets hjemmeside. Værktøjerne om-fatter ikke mindst et e-læringskursus. Herudover er der fra hjemmesiden adgang til vide-oer, quizzer, en tjekliste og gode praksis eksempler.Formålet med værktøjerne er at gøre det lettere for medarbejdere og chefer at se køns-mæssige problemstillinger og ligestillingsmæssige udfordringer i regeringens politik ogindsatser.Der eksisterer ikke nogen data for antallet af personer, som benytter sig af værktøjerne,men af Deloittes opgørelser af ligestillingsredegørelserne fremgår det, at 55 % af destatslige organisationer i 2011 havde anvendt e-læringskurset mod 39 % i 2009. Medar-bejderne i Ligestillingsministeriet giver udtryk for, at alle medlemmer af såvel kontakt-som styregruppen har kendskab til e-læringskurset, og at flere ministerier har lagt det udpå deres intranet. De vurderer imidlertid, at brugen af både kurset og værktøjerne gene-relt er forholdsvis begrænset blandt medarbejderne i ministeriernes fagkontorer.Med henblik på at få feedback på de nuværende e-learningværktøjer har Ligestillingsmi-nisteriet taget initiativ til afholdelsen af et fokusgruppeinterview med otte fuldmægtigefra forskellige steder i centraladministrationen. Fokusgruppeinterviewet pegede på, atværktøjerne overordnet set bliver betragtet som anvendelige, men at de med fordel kun-ne gøres mere synlige, funktionelle og attraktive. Det blev bl.a. efterspurgt, at værktøjer-15
ne var mere interaktive og handlingsanvisende i forhold til de enkelte ressortområder.Endvidere blev det foreslået, at styrke kommunikationen omkring værktøjerne i forhold tilat gøre hele arbejdet omkring kønsmainstreaming mere salgbart.Ligestillingsministeriet har i forbindelse med den nye kommunikationsstrategi og EU-projektet:”Guidance and tools on implementing gender mainstreaming in national poli-cies and programmes”planer om at revidere den del af Ligestillingsministeriets hjemme-side, som handler om kønsmainstreaming. Dette vil også betyde, at både e-læringskursetog de øvrige værktøjer revideres.Oxford Research vurderer, at e-learningsværktøjer, idet de er tilgængelige for alle, er enoplagt og relativ omkostningseffektiv vej til at støtte om ministeriernes generelle indsat-ser i forhold til kønsmainstreaming. Det anses derfor for positivt, at Ligestillingsministeriethar igangsat en proces, som har til formål i at øge værktøjernes anvendelse.I forhold til det behov for viden, sparring og metodekendskab, som deltagerne på cam-pen efterlyste, vurderer Oxford Research imidlertid, at selvbetjeningsværktøjer i forbin-delse med en kommende handlingsplan bør suppleres med fx kurser, der skaber størrerum for dialog og formidling i forhold til specifikke ressortområder.
2.3
Seminar, kursus og ad hoc rådgivning
Ligestillingsministeriet har i efteråret 2007 afholdt et seminar om ligestillingspolitikker ogligestillingspolitiske målsætninger for medarbejderne fra hvert ministerium.Endvidere skulle der ifølge handlingsplanen i 2008 være udbudt et kursus omkønsmainstreaming i centraladministrationen. Kurset er dog på grund af manglende res-sourcer ikke blevet afholdt.Medarbejderne i Ligestillingsministeriet har imidlertid, ad hoc været ude og rådgive en-kelte ministerier om kønsmainstreaming. Én medarbejder i Ligestillingsministeriet skøn-ner, at der i alt er afholdt ca. 10 oplæg og workshops. Rådgivningen er sket på foranled-ning af de ministerier, som har henvendt sig. En medarbejder i Ligestillingsministerietforklarer her, hvordan rådgivningen er foregået:
”De folk, som sidder hos os har nogle gange været ude at snakke omkønsmainstreaming, men det har været lidt mere ad hoc. Vi har ikke haft faste kur-ser.”Ligestillingsministeriet har gjort opmærksom på muligheden for oplæg og workshops iforbindelse med kontaktgruppemøder, og det er derfor også ofte kontaktgruppemedlem-mer, som konkret har taget initiativ til rådgivningen.Idet, at der er en stor efterspørgsel på at få oversat værktøjer og generelle strategier tilministeriernes egne ressortområder, vurderer Oxford Research, at den dialogbaserede ogpersonbårne videnoverførsel, som finder sted ved såvel seminarer, kurser og workshopshar stor betydning for at øge ministeriernes kompetencer i forhold til kønsmainstreaming.Da Ligestillingsministeriet ikke har ressourcer til etableringen af et rejsehold, som tagerrundt til alle ministerier, anbefaler Oxford Research, at Ligestillingsministeriets ad hocrådgivning i forbindelse med en kommende handlingsplan erstattes af en mere strategiskmålrettet rådgivning, som understøtter udvalgte indsatsområder.
16
2.4
Eksempelsamling
I forlængelse af EU-projektet har Ligestillingsministeriet med udgangspunkt i ligestillings-redegørelserne og rapporterne udarbejdet en samling af 40 gode mainstreaming eksem-pler. Eksempelsamlingen er endnu ikke blevet offentliggjort, da det planlægges, at denskal tænkes ind i forhold til den samlede kommunikationsstrategi.På trods af at der løbende har været formidlet gode eksempler på Ligestillingsministerietshjemmeside, efterspurgte deltagerne på campen flere eksempler, og der vil derfor i en nykommunikationsstrategi blive lagt stor vægt på formidlingen af eksempler.Oxford Research vurderer, at eksempler udgør et vigtigt redskab i forhold til at udbredeforståelsen for formålet og værdien af kønsmainstreaming. Det anses derfor som positivt,at Ligestillingsministeriet har udarbejdet en eksempelsamling, og at eksemplerne tænkesinddraget i forhold til en kommende kommunikationsstrategi.
2.5
Camp for chefer og medarbejdere i fagkontorer
Med henblik på at få inputs til det fremtidige arbejde med at implementere og forankrekønsmainstreaming afholdte Ligestillingsministeriet i 2011 en camp for chefer og medar-bejdere fra ministeriernes fagkontorer. Campen forløb over 10 timer og involveredegruppedrøftelser på tværs af ressortområder og chefer og medarbejdere.Medarbejderne i Ligestillingsministeriet giver udtryk for, at arrangementet var vellykketpå flere områder. Dels lykkedes det at sikre politisk opbakning, hvilket gjorde det muligtat få alle ministerier til at stille med én fagchef og en medarbejder hver. Dels var campenmed til at skabe en fælles italesættelse om de barrierer og udfordringer, der ligger i for-hold til at implementere og forankre kønsmainstreamingarbejdet i fagkontorerne. Enmedarbejder i Ligestillingsministeriet forklarer:
”Jeg synes, at der kom flere gode ting ud af campen. Der var også ting, som vi varkede af at høre, fx at dem som var på campen ikke kendte til eksempler og værktø-jer. Vi fik gode tilbagemeldinger på, hvordan de så udfordringerne. Overordnet vardet fint, at det ikke bare er os, der kan gå rundt og sige, at der ikke er nogen derved noget om det. Det er altid bedre, at det bliver funderet. Der var også nogle go-de input til, hvad de synes, der manglede, bl.a. den politiske og ledelsesmæssig for-ankring og en bedre kommunikation af, hvorfor det giver mening at mainstreame.”Oxford Research vurderer, at campen har været vellykket i forhold til at få skabt op-mærksomhed omkring mainstreamingarbejdet blandt fagchefer. Endvidere vurderescampen at have bidraget med en værdifuld viden om udfordringerne og barriererne iforhold til implementeringen og forankringen af handlingsplanen.
17
18
Kapitel 3. Handlingsplanens organisering
I dette kapitel præsenteres og vurderes organiseringen af det tværministeriellekønsmainstreamingprojekt 2007 - 2011. Projektet har på samme måde somkønsmainstreamingprojektet 2002 – 2006 været organiseret omkring tre primære aktø-rer; styregruppen, kontaktgruppen og Ligestillingsministeriet.Ifølge handlingsplanen skulle styregruppen bestå af en topchef fra hvert ministerium oghave det overordnede ansvar for at drive det tværministerielle projekt og sikre, at målenei forhold til at implementere og forankre kønsmainstreaming i eget ministerium blev op-nået. Kontaktgruppen skulle derimod bestå af en medarbejder på fuldmægtigniveau frahvert ministerium og sammen med styregruppemedlemmet være ansvarlig for at plan-lægge, monitorere og implementere kønsmainstreaming i eget ministerium.Ligestillingsministeriet fungerer ifølge handlingsplanen som sekretariat for projektet ogtovholder i forhold til implementeringen af den tværministerielle handlingsplan.Ligestillingsministeriet har afholdt møder med henholdsvis styregruppen og kontaktgrup-pen 2-3 gange årligt. Styregruppemøderne har ifølge en medarbejder i Ligestillingsmini-steriet bl.a. haft fokus på at følge op på de vigtigste mål i handlingsplanen samt på atgive input til ministeriernes arbejde med kønsmainstreaming. Kontaktgruppemøderne harderimod haft mere karakter af erfaringsudveksling imellem ministerierne i forhold til detkonkrete arbejde med kønsmainstreaming.
3.1
Styre- og kontaktgruppens sammensætninger
Formålet med projektets organisering, som involverer en ledelses- og medarbejderrepræ-sentant fra hvert ministerium har dels været at sikre en ledelsesmæssig opbakning tilkønsmainstreaming i alle ministerier, dels at forankre arbejdet med kønsmainstreamingpå flere niveauer. På baggrund af interviewene med medarbejdere i Ligestillingsministeri-et vurderer Oxford Research, at det med projektets reelle organisering generelt set ikkeer lykkes at opfylde disse mål.De interviewede medarbejdere i Ligestillingsministeriet peger på, at særligt styregrup-pens sammensætning har været en betydelig udfordring i forhold til at få ministerierne tili højere grad at tænke kønsmainstreaming ind i deres kerneopgaver.På trods af at det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt udelukkende har fokus påministeriernes ressortområder og således ikke handler om personalepolitik, har hovedpar-ten af ministerierne valgt at sende en personalechef og ikke en fagchef som deres re-præsentant i styregruppen.Generelt oplever medarbejderne i Ligestillingsministeriet, at det er en udfordring at fåministerierne til at prioritere arbejdet med kønsmainstreaming, hvilket de bl.a. betragterministeriernes valg af repræsentanter i såvel styre- som kontaktgruppen som et udtrykfor. Endvidere påpeger de, at de mange personalechefer i styregruppen desuden hængersammen med den måde, som kønsmainstreaming bliver betragtet på i flere ministerier.:
”At man sender personalefolk afspejler jo også, at man betragter dette område, somnoget der vedrører personalepolitik. Mens det at skulle implementerekønsmainstreaming på sine kerneydelser og ressortområder ikke ligger lige for.”19
En anden medarbejder i Ligestillingsministeriet forklarer, at der desuden har været storeudskiftninger i såvel styre- som kontaktgruppen, og at det ofte er ’yngste fuldmægtig’som bliver valgt til at sidde med i kontaktgruppen.:
”Det er ikke de tungeste medarbejdere, som bliver sat på det her område. Det gårud over forankringen i organisationen. Medarbejderne kan godt være dygtige, menhvis vedkommende ikke har den rigtige forankring eller den rigtige opbakning, såflytter det ikke.”Oxford Research vurderer, at sammensætningen af såvel styre- som kontaktgruppen harværet en central barriere i forhold til at forankre projektet i ministerierne. Idet det tvær-ministerielle kønsmainstreamingprojekt sigter mod at integrere kønsmainstreaming i mi-nisteriernes kerneopgaver, vurderer Oxford Research, at særligt styregruppens underre-præsentation af fagchefer har været en væsentlig udfordring.
20
Kapitel 4. Evaluators samlede vurdering
Handlingsplanen for det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt 2007 - 2011 har tilformål at sikre implementeringen og forankringen af ministeriernes arbejde med at inte-grere køns- og ligestillingsperspektivet i deres kerneopgaver. Formålet med evalueringenhar været at vurdere implementeringen og den organisatoriske ramme samt komme medanbefalinger til det fremadrettede arbejde med at integrere kønsmainstreaming i ministe-rierne.
Fremskridt men ikke i målI forhold til ministeriernes arbejde med at indarbejde kønsmaingstreaming på deres res-sortområder vurderer Oxford Research på baggrund af Deloittes rapporter om de statsli-ge organisationers ligestillingsredegørelser fra 2009 og 2011, at der generelt set er sketfremskridt fra 2007 til 2011. Alle ministerier har således udarbejdet ligestillingspolitiskemålsætninger, og andelen af statslige organisationer, der har opstillet målsætninger påeget fagområde er steget betydeligt. Det samme har andelen af organisationer, som harudarbejdet retningslinjer for ligestillingsvurdering af lovforslag og relevanstest af lovfors-lag.Alligevel vurderes flertallet af ministerier ikke at være i mål i forhold til hverken imple-menteringen eller forankringen af kønsmainstreamingstrategien. På baggrund af inter-views med medarbejdere i Ligestillingsministeriet vurderes det, at mange ministerier ale-ne forbinder kønsmainstreaming med personalepolitik, og at deres ligestillingsindsatser iforhold til borgerne bevæger sig på overfladen med opstilling af mål, som ikke går dyb-den, og som indeholder få konkrete eksempler, når det handler om kerneydelserne.Endvidere tyder evalueringens kilder på, at det til trods for ministeriernes individuellekompetenceopbygningsplaner stadig ikke er lykkes at skabe en bred forståelse afkønsmainstreamingstrategien i de enkelte ministerier.
Implementeringen og forankringen er udfordret af flere faktorerOxford Research vurderer, at der er flere faktorer, som har haft betydning for, at det ikkei tilstrækkelig grad er lykkes at få implementeret og forankret arbejdet medkønsmainstreaming i ministeriernes fagkontorer.For det første mangler arbejdet med ligestilling og kønsmainstreaming politisk opmærk-somhed og er typisk ikke et af de højest prioriterede områder i de øvrige ministerier,hvilket kommer til udtryk i en manglende ledelsesmæssig opbakning samt en snæverforankring, hvor indsatsen ofte er knyttet op på personaleafdelingerne og nogle få ogtypisk decentrale medarbejdere.For det andet henvender det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt sig til en stormålgruppe, som i perioden fra 2007 til 2011 har talt op til 19 ministerier. De 19 ministeri-er, som efter regeringsskiftet i 2011 er blevet til 22, er alle forskelligt organiseret ogdækker over forskellige ressortområder, hvilket gør arbejdet med kønsmainstreamingmeget individuelt.
21
For det tredje er kønsmainstreaming svært, idet det dels kræver en tilbundsgående videnom det ressortområde, der skal kønsmainstreames, dels et grundlæggende kendskab tilmetoder og redskaber inden for kønsmainstreaming.
Den organisatoriske ramme har været en udfordring.Handlingsplanen har været organiseret med udgangspunkt i en styregruppe bestående afchefer og en kontaktgruppe bestående af medarbejdere.Formålet hermed har dels været at sikre en ledelsesmæssig opbakning tilkønsmainstreaming i alle ministerier, dels at forankre arbejdet med kønsmainstreamingpå flere niveauer. Oxford Research vurderer, at sammensætningen af såvel styre- somkontaktgruppen har været en central barriere i forhold til at opfylde disse mål. Styre-gruppen har således hovedsageligt bestået af personalechefer, hvilket vurderes at haveværet en væsentlig udfordring i forhold til at integrere kønsmainstreamingarbejdet i mini-steriernes fagkontorer.
Virkemidlerne er de rigtige, men indsatsen kan målrettes mereOxford Research vurderer, at der i forbindelse med handlingsplanen 2007 - 2011 er ble-vet igangsat flere gode initiativer, og at det vil være hensigtsmæssigt at videreføre flereaf disse i en kommende handlingsplan for det tværministerielle kønsmainstreamingpro-jekt.Overordnet set vurderes handlingsplanens aktiviteter imidlertid at virke forholdsvis be-grænsede i forhold til de mål, som er opsat i handlingsplanen. Endvidere vurderer OxfordResearch, at handlingsplanens overordnede mål om at få alle medarbejdere i alle ministe-rier til at tænke ligestillingsperspektivet ind deres daglige opgaver er yderst ambitiøst seti lyset af de relativt få ressourcer, som er ti lstede i Ligestillingsministeriet.I den nuværende handlingsplan for 2007 - 2011 er lagt op til, at ministerierne selv skaltage ejerskab for arbejdet med at implementere og forankre kønsmainstreamingarbejdet.Da dette imidlertid langt fra er praksis i alle ministerier, vurderer Oxford Research, at deter nødvendigt at supplere de generelle indsatser med en række mere målrettede og spe-cifikke indsatser på udvalgte policyområder.Det foreslås derfor, at en kommende handleplan både indeholder generelle og specifikkevirkemidler. I forhold til den generelle indsats vurderer Oxford Research, at det er posi-tivt, at Ligestillingsministeriet er i gang med at udarbejde en kommunikationsstrategi, dermed udgangspunkt i en ny fortælling har til formål at øge ministeriernes forståelse ogmotivation for at indarbejde ligestillingsperspektivet i deres opgaver. Endvidere anses E-learningsværktøjer som en oplagt og relativ omkostningseffektiv vej til at støtte op omministeriernes generelle indsatser i forhold til kønsmainstreaming.I forhold til den specifikke indsats vurderer Oxford Research, at den dialogbaserede ogpersonbårne videnoverførsel, som finder sted ved fx seminarer, kurser og workshopsspiller en væsentlig rolle i forhold til at oversætte arbejdet med kønsmainstreaming tilspecifikke policyområder.
22
4.1
Anbefalinger
På baggrund af ovenstående konklusioner har Oxford Research følgende fem anbefalin-ger til det fremtidige arbejde med at implementere og forankre kønsmainstreamingarbej-det i ministerierne.:
Det anbefales at gøre en særlig indsats for at sikre en politisk opbakning tilkønsmainstreaming på topledelsesniveau således, at man kan skabe en størremotivation til at implementere og forankre køn og ligestilling i opgaveløsningen iministeriernes fagkontorer.Helt overordnet anbefales det, at der i forbindelse med en kommende handlings-plan anlægges en strategi for, hvordan den nuværende horisontale tilgang, hvorindsatsen er spredt ud på alle ministerier kan suppleres med en mere vertikal til-gang. Konkret anbefales det inden for den første årrække at fokusere på udvalg-te policyområder inden for tre til fire ministerier. På sigt bør det imidlertid væreplanen at nå rundt om alle ressortområder.I forhold til organisering anbefales det at indsnævre det ledelsesmæssige ansvartil topledere og kontorchefer for en række udvalgte policyområder, som indsat-sen fokuseres på. En snævrere kreds af ansvarlige vurderes at gøre det lettere atskabe forpligtigelse i forhold til at implementere og forankre mainstreamingstra-tegien på de udvalgte områder.I forhold kompetenceopbygning anbefales det at supplere selvbetjeningsværktø-jer på Ligestillingsministeriets hjemmeside med dialogbaserede kurser, der mål-retter sig til udvalgte policyområder og giver bedre muligheder for at oversættekønsmainstreamingstrategien til medarbejdere inden for disse områder.I forbindelse med en kommende handlingsplan for det tværministeriellekønsmainstreamingstrategi anbefales det at tydeliggøre sammenhængene imel-lem indsatser og mål ved at opstille nogle delmål for Ligestillingsministeriets ind-satser.
23
24
Kapitel 5. Evalueringens kilder
Evalueringen er gennemført af Oxford Research i januar/februar 2012. I dette kapitelredegøres kort for de kilder, som evalueringen baserer sig på.Evalueringen er baseret på en grundig desk research af følgende centrale dokumenter;Handlingsplan for det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt 2007 - 2011Ligestillingsredegørelserne samt ligestillingsrapporterne fra 2009 og 2011 (fra deenkelte ministerier)Deloittes statistiske rapporter udarbejdet på basis af tal fra redegørelserne 2009og 2011Ligestillingafdelingens interne konklusioner på de samlede redegørelserAfrapporteringer af fokusgruppeinterview med fuldmægtige fra ministeriernesamt camp for chefer og medarbejdere, afholdt i maj 2011Referater af styregruppemøderLigestillingsministeriets benchmark af de statslige organisationer på baggrund afredegørelserneLigestillingsministeriets Perspektiv- og handlingsplan 2009Evalueringen af det tværministerielle kønsmainstreamingprojekt 2002 – 2006.
I forhold til at uddybe resultaterne af desk researchen er gennemført personlige inter-views med fire af Ligestillingsministeriets medarbejdere, som på forskellig vis har væretinddraget i arbejdet med den tværministerielle handlingsplan.Endvidere er gennemført interview med tidligere afdelingschef i LigestillingsministerietsLigestillingsafdeling, Jakob Jensen.
25