Ligestillingsudvalget 2011-12
LIU Alm.del
Offentligt
1117344_0001.png
1117344_0002.png
1117344_0003.png
LigestillingsudvalgetChristiansborg1240 København K
Ligestillingsudvalget har i brev af 13. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål 14alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Frederiksholms Kanal 21Postboks 21231015 København Kwww.lige.dk
Spørgsmål 14”Vil ministeren oversende en oversigt over andre EU-landes lovgivning omkringkvoter for kvinder i bestyrelser? Herunder hvilke sanktionsmulighederder tages i brug overfor virksomheder, der ikke opfylder de opsatte krav.”
Telefon 3392 3390Telefax 3392 3913e-post [email protected]
MinisterenDato: 9. maj 2012J.nr. 2012 - 2786
SvarI nedenstående gennemgang omtales kun de lande, som har vedtaget lovgivningom kvoter for at fremme andelen af det underrepræsenterede køn i bestyrelser.Den følgende oversigt bygger bl.a. på indberetninger fra første halvår 2011 fra dedanske ambassader i de 26 øvrige EU-medlemslandelande samt EU-Kommissionens rapport om kvinder i økonomisk beslutningstagning lanceret d. 5.marts i år.
Lande med lovgivning med sanktionsmulighederFrankrigFrankrig bekendtgjorde i januar 2011 lov om kvoter for kvinder i bestyrelserog tilsynsråd for børsnoterede selskaber og offentlige virksomheder.Loven har som sine væsentligste træk, at inden for tre år efter lovens be-kendtgørelse skal de berørte virksomheders bestyrelser bestå af 20 procentkvinder. Og seks år efter bekendtgørelsen af loven skal andelen af kvinder ivirksomhedernes ledende organer være 40 procent.For så vidt angår sanktioner, resulterer manglende overholdelse af kvoterne iugyldighedskendelse af udnævnelser af bestyrelsesmedlemmer. I tillæg tildette, findes der også finansielle sanktionsmuligheder ved manglende over-holdelse, herunder muligheden for en midlertidig suspension af honorarer fordeltagelse i bestyrelser.BelgienI Belgien blev der i 2011 vedtaget en lov som dels omfattede en ændring afbelgisk lovgivning af 21. marts 1991 (der regulerer visse offentlige virksom-heder), dels en ændring af den belgiske Civillovgivning.
Hvad angår ændringen af lov af 21. marts 1991, er der indsat en paragraf,hvis ordlyd er:”Bestyrelsen og ledelseskomitéen i offentlige virksomhederbeskrevet i art. 1, par. 4, skal sammensættes således, at mindst 1/3 af med-lemmerne består af et andet køn end det køn, som repræsenteres af de øvri-ge medlemmer.”Hvad angår den belgiske Civillov, er der i lovforslaget indsat en paragraf medfølgende ordlyd:”For børsregistrerede virksomheder … skal mindst 1/3 af be-styrelsesmedlemmerne være af andet køn end det køn, som repræsenteresaf de øvrige medlemmer.”Der er sanktioner, hvis virksomheder ikke lever op til kravene i lovgivningen.Medlemmerne i bestyrelser, hvor mindre end en tredjedel af et givent køn errepræsenteret, vil blive frataget deres vederlag for at sidde i bestyrelser såvelsom evt. materielle goder tilknyttet deres positioner som bestyrelsesmed-lemmer. Hvis minimumskravet om repræsentation af et køn i en bestyrelseikke er overholdt, skal udnævnelsen af nye bestyrelsesmedlemmer være afdet køn, som er underrepræsenteret for at være gyldige. Den samme regelgør sig gældende, hvis nyudnævnelser af bestyrelsesmedlemmer betyder, atbalancen på minimum 30 af et køn ikke længere opretholdes. Loven indehol-der en overgangsperiode, som løber indtil 2017.Fra 2011 har der endvidere været krav om, at børsnoterede virksomheder ideres årsrapport skal redegøre for deres indsats for at imødekomme 30 pro-cents målsætningen.
Side 2
ItalienItalien har i 2011 vedtaget en lov, hvoraf det fremgår, at der blandt bestyrel-sesmedlemmerne gradvist skal reserveres flere poster til ”det køn, der er imindretal”. I den første mandatperiode (2012-2015) vil det således dreje sigom en femtedel af bestyrelsesposterne, hvorefter kvoten vil stige til en tredje-del i de to følgende mandatperioder (2015-2018/2018-2021). Reguleringen erudelukkende gældende for tre mandatperioder, hvorefter det er forventnin-gen, at det større antal af kvinder i bestyrelserne efterfølgende vil fortsættenaturligt uden behov for fortsat lovgivning.Hvad angår sanktionsmuligheder, vil virksomheder, der ikke respekterer defastsatte kvoter, få en advarsel og fire måneder til at rette ind i henhold til lov-givningen. Herefter vil virksomheder, der fortsat ikke efterlever lovgivningen,blive mødt med en økonomisk sanktion, der vil ligge på mellem 100.000 og 1mio. euro for børsnoterede virksomheder og mellem 20.000 og 200.000 eurofor virksomheder med offentligt udpegede bestyrelser. De nærmere kriterierfor fastsættelsen af de økonomiske sanktioner er endnu ikke blevet fastlagt.
Lande med lovgivningsmodeller uden sanktionerSide 3
SpanienI Spanien vedtog kongressen i 2007 en lov om ligestilling, hvori der blandtandet indgår målsætninger om en ligelig fordeling af mænd og kvinder på enrække områder, herunder i bestyrelser. Målsætningen var, at der inden for ot-te år skulle være ligelig fordeling i bestyrelserne. I loven er ligelig fordelingdefineret som mellem 40 % og 60 %.Der er ikke tilknyttet sanktioner til opfyldelsen af målsætningen, men opfyldel-se af loven indgår som et kriterium i forbindelse med vurdering af private sel-skabers tilbud på offentlige udbud mv.NederlandeneDer er i 2011 vedtaget en lov, hvorefter det skal tilstræbes, at der er minimum25-30 % kvinder i bestyrelserne i 2015. Der findes i loven en undtagelsesbe-stemmelse, der angiver, at der ikke følger sanktioner overfor virksomheder,der ikke lever op til kvoten. Årsagen, til at kvoten ikke er nået, skal forklares iårsrapporten.
Med venlig hilsen
Manu Sareen