Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del
Offentligt
1112708_0001.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
1. maj 2012
Folketingets Kulturudvalg har den 10. april 2012, efter ønske fra Morten Marinus (DF),stillet mig følgende spørgsmål, nr. 91 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Kan ministeren redegøre for, hvorfor Radionævnet i dens praksis ikke har ændret sigpå baggrund af kommunesammenlægningerne, således at der tages hensyn til, at detlokalområde, der nu dækkes ved samsending på lokale frekvenser også kan foregå i detgeografiske område, som de nye kommuner dækker?

Svar:

Da lokalradioordningen startede i midten af 1980’erne blev ordningen bygget op om-kring den daværende kommunale struktur. I hver kommune var der som udgangspunktmindst én sendemulighed (frekvens) til rådighed. Tilladelse til at udøve lokalradiovirk-somhed i det lokale område, dvs. kommunen, blev udstedt af lokale radionævn, somblev nedsat af kommunalbestyrelserne. Senere blev der åbnet op for oprettelse af størrenævn, idet kommunalbestyrelserne i nabokommuner kunne etablere såkaldte fælles-nævn, som dermed gav mulighed for større sendeområder.Hverken radio- og fjernsynsloven eller lovgivningen i forbindelse med kommunesam-menlægningerne i 2007 indeholder bestemmelser, der ændrer på disse sendeområder.Radio- og tv-nævnet, som overtog administrationen af lokalradioområdet i 2006, admi-nistrerer således lokalradiotilladelserne mv. på baggrund af den geografiske strukturpå lokalradioområdet, der tidligere er blevet fastlagt.Lokalradioernes sendeområder afspejler således ikke kommunestrukturen efter kom-munalreformen, men ved samsending - dvs. udsendelse af samme program på flere fre-kvenser - kan lokalradioernes udsendelsesvirksomhed ofte dække områder, der geogra-fisk er større end de ”nye” kommuner.
Uffe Elbæk
Dok. nr. 1338231