Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del
Offentligt
TALEArrangement:Åbent eller lukket:Dato og klokkeslæt:Sted:Evt. andre forhold ministerenbør være opmærksom på:Samrådstale til samråd om doping.Åbent20. marts 2012 kl. 16.30-18.00ChristiansborgMinisteren er efter ønske fra Brian Mikkelsen(KF), Karin Nødgaard (DF) og Martin Geertsen(V) blevet stillet følgende 3 spørgsmål (N-O-P):Spørgsmål NVil ministeren give en status på dopingbekæm-pelse på såvel elite- som breddeidrætsplan?Spørgsmål OVil ministeren give en vurdering af, hvor vidtdopingkontrollen på breddeidrætsplan er til-strækkelig?Spørgsmål PVil ministeren redegøre for, hvor vidt regeringenagter at søsætte nye initiativer til bekæmpelseaf doping i såvel elite- som breddeidrætten og igivet fald hvilke?Udover de tre spørgsmål til kulturministeren, erder stillet yderligere to spørgsmål til andre mi-nistre:Spørgsmål Qtil ministeren for sundhed og fo-rebyggelse:Vil ministeren give en vurdering af samt rege-ringens holdning til, hvor vidt strafferammernefor dopingkriminalitet er tilstrækkelige sam-menlignet med andre lande?Spørgsmål Rtil justitsministeren:Vil ministeren give en status på og regeringenseventuelle tiltag i retning af at styrke den inter-nationale bekæmpelse af dopingkriminalitet?Kontaktperson:Bente Skovgaard Kristensen, mobil: 5188 676913. marts 2012
Dok. nr. 1291325
Side 2
Folketingets Kulturudvalg har stillet mig tre spørgsmål om doping-bekæmpelsen i Danmark. Da de tre spørgsmål er tæt forbundne, viljeg svare på alle tre spørgsmål på én gang.
Ispørgsmål N
spørges der til, om jeg vil give en status på doping-bekæmpelse på såvel elite- som breddeidrætsplan. Ispørgsmål O
bliver jeg bedt om at vurdere, hvorvidt dopingkontrollen på bredde-idrætsplan er tilstrækkelig. Og endelig ispørgsmål P
spørges dertil, om regeringen vil søsætte nye initiativer på såvel elite- sombreddeidrætsområdet.
Samlet set går det godt for dopingbekæmpelsen på såvel elite- sombreddeidrætsplan. Vi har et solidt antidopingprogram, der efterleverde internationale krav udstukket af WADA til både kontrol og op-lysningsarbejdet. Og i et internationalt perspektiv er vi i førertrøjen,når det kommer til dopingbekæmpelse i breddeidrætten, hvor bådeidrættens organisationer og de kommercielle fitnesscentre deltageraktivt i dopingbekæmpelsen. Det er mit indtryk, at Anti DopingDanmark udfører en kompetent indsats både i forhold til kontrol og
Side 3
oplysning. Vi kan være stolte over at være nået så langt, som vi er iDanmark.
Dermed ikke sagt, at der ikke er udfordringer eller, at vi ikke kanlære af vores erfaringer og blive endnu bedre i antidopingindsats.Jeg tror ikke, at vi nogensinde kommer doping helt til livs, men deter vigtigt, at vi har en stærk antidopingindsats, og at problemetmindskes mest muligt.
Når jeg siger antidopingindsats frem for dopingkontrol skyldes det,at hvis vi kun fokuserer på kontrol, så bliver indsatsen aldrig til-strækkelig. Vi er nødt til at arbejde med oplysning, forebyggelse ogmed at hjælpe folk ud af dopingmisbrug, hvis vi skal have en effek-tiv dopingbekæmpelse.
Som nævnt, er Danmark verdensførende i dopingbekæmpelsen ibreddeidrætten. Vi har et godt samarbejde mellem det offentlige ogidrætten. Vi var det første land til at indføre dopingkontrol i kom-mercielle fitnesscentre – det ved Brian Mikkelsen alt om – og vi er
Side 4
det eneste land i verden, der har specifikke antidopingregler formotionister i den organiserede idræt.
Når det så er sagt, så har vi netop en arbejdsgruppe, der kigger påhvordan den nuværende antidopingindsats kan forbedres, herunderom der skal indføres obligatorisk kontrol i motions- og fitnesscent-re, eller om vi kan forbedre den nuværende frivillige dopingkon-trolordning, hvordan vi kan målrette indsatsen og ressourcebruget,samt hvordan vi kan sikre en bedre informationsdeling og et bedresamarbejde mellem den organiserede idræt og de kommercielle fit-nesscentre.
Arbejdsgruppen blev nedsat af den tidligere regering, og jeg harbedt den om at afslutte dens arbejde og afrapportere til mig på denbaggrund. Rapporten fra arbejdsgruppen er på trapperne, og jeg serfrem til at modtage den i løbet af foråret. Jeg håber, at alle partier ifolketinget vil tage imod en opfordring til at deltage i en bred dia-log om, hvordan vi kan omsætte anbefalingerne til praktisk politikog søsætte nye initiativer på motionsdopingområdet.
Side 5
Men jeg vil nu vente med at forholde mig til arbejdsgruppens rap-port, til den har skrevet sine konklusioner. Derefter kan vi sætte indmed nye initiativer, der forhåbentlig vil være en bred opbakning tili Folketinget.
Internationalt arbejder vi også med motionsdoping under EU-formandskabet. Jeg regner med, at vi kan blive enige omRådskonklusioner om motionsdoping på det kommende rådsmødepå sportsområdet og på den måde få sat fokus på dét arbejde på eu-ropæisk plan. Og den konference der bliver afviklet i Københavnher i går og i dag, er jo også et initiativ, vi har taget på motionsdo-pingområdet i forbindelse med formandskabet.
En anden ting vi også har arbejdet med internationalt, såvel som na-tionalt er den kommende revision af Det Internationale Kodeks forAntidoping der er mere eliteidrætsorienteret. Som formand for EUhar vi netop koordineret og afsendt et fælles høringssvar fra EU, li-gesom vi har afsendt et nationalt høringssvar. Vi vil naturligvis
Side 6
fortsætte med at bidrage til processen gennem både EU og Europa-rådet samt direkte til WADA.
På eliteområdet ved jeg, at man i WADA og i Anti Doping Dan-mark arbejder på at være mere fokuserede på den sofistikerede ogefterretningsorienterede tilgang til dopingbekæmpelse. Som jeg hø-rer det fra bl.a. Anti Doping Danmark, ser udviklingen ud til, at derer en tendens til, at dopingmisbrugere tager mindre doser, der ersværere at spore, hvilket stiller større krav til vore antidopingmyn-digheder, der i højere grad vil skulle arbejde mere efterretningsori-enteret for at kunne følge med.
Men samlet set synes jeg godt, man kan konkludere, at det går godtfor den danske antidopingindsats – både i Danmark, i EU og påverdensplan, hvor vi sætter danske fingeraftryk på den videre ud-vikling. Vi dyrker det, vi er gode til, og forbedrer de områder, hvorvi kan blive endnu bedre.