Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
29. februar 2012
Folketingets Kulturudvalg har den 2. februar 2012, efter ønske fra Alex Ahrendtsen(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 46 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål:
Vil ministeren gøre rede for den personalemæssige udvikling på Det KongeligeTeater de sidste ti år fordelt på henholdsvis teknisk, administrativ og kunstneriskpersonale?Svar:
Kulturministeriet har indhentet bidrag til besvarelsen af spørgsmålet hos Det Kongeli-ge Teater. Udviklingen i antallet af årsværk fordelt på personalekategorier er vist i ta-bel 1 nedenfor.Tabel 1. Det Kongelige Teaters personale i 2002-2011 fordelt på personaletyper (an-
tal årsværk)
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Kunstnere337 321 323341350342351345333334Undervisning1Teknisk personaleHerafForestillingsrelaterede2Hjælpefunktioner3
2243341419
2545243616
2750848028
2959455638
3261657838
3460856246
3465961445
3765160447
3866661848
3763859147
Administration4I alt
Noter:
5757596164595252915 1.021 1.057 1.045 1.108 1.092 1.089 1.061
1. Medarbejdere knyttet til balletskolerne, balletkostskolen og operaakademiet.2. Teknisk personale knyttet til forestillingerne bl.a. forestillingsledere, producenter, dramaturger, sceneteknikere,dekorations- og kostumepersonale, marketingmedarbejdere og ansatte i restaurant.3. Teknisk personale knyttet til drift af bygninger og it4. Administrativt personale og direktion
Dok. nr. 1268904
Side 2
Opgørelsen af personalet er fordelt på flere kategorier end spørgeren har bedt om. Detskyldes ønsket om at give et mere nuanceret billede af personaleudviklingen på DetKongelige Teater. Således er personale beskæftiget med undervisning vist for sig selv ogdet tekniske personale er opdelt i det personale, som er relateret til forestillingsaktivi-teter og det, som medgår til bygningsdrift og drift af it.Størrelsen af det kunstneriske personale befandt sig i 2011 på nogenlunde samme ni-veau som i 2002, før ibrugtagningen af Operaen og Skuespilhuset. I løbet af periodenhar det kunstneriske personale været større i år med højt kunstnerisk aktivitetsniveau.Personalet knyttet til undervisning steg i forbindelse med oprettelse af balletkostskolenfra skoleåret 2006/2007 og har siden været stabilt.Udviklingen i det tekniske personale har været præget af de nye huse og af det kunst-neriske aktivitetsniveau. I den betragtede periode er antallet af kvadratmeter, som DetKongelige Teater råder over steget med ca. 60.000, hvilket svarer til næsten en fordob-ling. Det har medført en stigning i personaletallet knyttet til bygningsdrift og it. Stig-ningen ses ved ibrugtagningen af Operaen i løbet af 2004 og ved ibrugtagningen afSkuespilhuset i slutningen af 2007. Begge huse blev taget i brug i løbet af året forindende åbnede for publikum.Udviklingen i det forestillingsrelaterede personale er også præget af ibrugtagningen afde to nye huse og den stigning der var i teatrets kunstneriske aktivitet i løbet af perio-den. Særligt i forbindelse med ibrugtagningen af Operaen ses en stigning i antallet afforestillingsrelaterede tekniske medarbejdere. Med i gruppen af forestillingsrelateretpersonale regnes også restaurationspersonale og personale relateret til billetsalg ogsponsoraktiviteter. Restaurationspersonalet er knyttet til driften af bl.a. RestaurantOfelia i Skuespilhuset. Før ibrugtagningen af de nye huse var al drift af restauranter ogkantiner udliciteret. I starten af den betragtede periode var billetsalget udliciteret, menhar siden 2003 været varetaget af teatret selv.Størrelsen af det administrative personale har været relativt stabilt gennem perioden,med en lille stigning i den del af perioden, hvor aktivitetsniveauet var højst.
Uffe Elbæk